• Mariella81

    öroninflammation som vuxen, hur länge besvär?

    Fick öroninflammation för en knapp vecka sen och har fått antibiotika för det. Det började som ett kraftigt lock för örat och så gick trumhinnan sönder under natten. Sen dess hör jag i princip ingenting på detta öra och har inte märkt någon som helst förbättring trots att jag ätit penicillin sen i torsdags. (Bytte penicillin i lördags då kåvepenin inte hjälpte alls och snabbsänkan var hög)
    Min fråga är: är det någon mer som haft öroninflammation som vuxen och hur länge hade ni besvär från örat? Vilken typ av besvär?
    Jag är lite orolig att detta ska skada min hörsel permanent eftersom jag redan innan har haft lite problem med hörseln vid förkylning...

  • Svar på tråden öroninflammation som vuxen, hur länge besvär?
  • 010306

    Det susade i mitt öra i ett par veckor efter att jag hade haft öroninflammation , hade även som ett pipande tinnutus ljud men minns inte hur länge det satt i. Var då över en vecka iallafall.

  • Marpal
    Mariella81 skrev 2010-09-21 12:08:15 följande:

    Fick öroninflammation för en knapp vecka sen och har fått antibiotika för det. Det började som ett kraftigt lock för örat och så gick trumhinnan sönder under natten. Sen dess hör jag i princip ingenting på detta öra och har inte märkt någon som helst förbättring trots att jag ätit penicillin sen i torsdags. (Bytte penicillin i lördags då kåvepenin inte hjälpte alls och snabbsänkan var hög)
    Min fråga är: är det någon mer som haft öroninflammation som vuxen och hur länge hade ni besvär från örat? Vilken typ av besvär?
    Jag är lite orolig att detta ska skada min hörsel permanent eftersom jag redan innan har haft lite problem med hörseln vid förkylning...


    Här är en till.... Jag har fått öroninflammation för första gången i mitt liv och det är verkligen inte skönt.
    Vad har du för besvär? Eller hade om du nu har blivit fri från det... Jag har ett tryck över örat och sidan av huvudet samt att det susar hela tiden. Även en del huvudvärk. Obehagligt! Jag har precis fått min andra kur antibiotika då den första inte bet.
  • Mariella81

    Visst är det obehagligt! Jag har fortfarande lock för örat och dålig hörsel även om det börjat bli en aning bättre. Har lite ont vid sidan av örat, ner mot halsen och upp mot sidan av huvudet. Suset har försvunnit men just nu knäpper det i örat hela tiden vilket också känns ganska obehagligt även om det är bättre än det ständiga suset. Har precis avslutat den senaste antibiotikakuren och håller nu tummarna för att den hjälpt så jag inte blir sjuk igen...

  • Latinomum

    här är en till ska till läkaren igen. Aldrig haft förrens jag fick min son:S Jag har så ont. värst på natten så får sitta upp i mellanåt. Ska ju inte behöva ha ont längre? ska man be om antibiotika? Fick en kräm som skulle in iörat. tänket att sonen &jag måste ju ha ssa & han fick Antibiotika?? Men jag fick en kräm som inte hjälpt mig alls. jo för studen

  • Mariella81

    Jag har läst att man som vuxen alltid ska behandlas med antibiotika, i alla fall om trumhinnan har spruckit. Det kan ju bero på både bakterier och virus så antagligen tror de väl att det är ett virus då. Det trodde de i och för sig med min också men när de sen tog sänkan så var den jättehög så det var ändå bakterier som var orsaken. Jag fick en kortare kur av antibiotika första gången för att förhindra att bakterier kunde växa till sig så det borde du väl få ändå.

  • Latinomum
    Mariella81 skrev 2010-09-29 21:23:46 följande:
    Jag har läst att man som vuxen alltid ska behandlas med antibiotika, i alla fall om trumhinnan har spruckit. Det kan ju bero på både bakterier och virus så antagligen tror de väl att det är ett virus då. Det trodde de i och för sig med min också men när de sen tog sänkan så var den jättehög så det var ändå bakterier som var orsaken. Jag fick en kortare kur av antibiotika första gången för att förhindra att bakterier kunde växa till sig så det borde du väl få ändå.
    tack för ditt svar. ska kolla upp. Vi har varit så förkylda länge. Men verkar släppa nu.. Jag förstår barn nu. Fy vad hemst att ligga ner & föröska sova så förstår ingen att man har ont:S Min son visade inga tecken. tog sig inte för öronen eller så.. läkaren såg att det var helt galet i öronen. Hoppas på att jag får ngt som hjälper med engång. Hela min dag blir förstörd
  • Mariella81

    Ja, kolla det. Det gör ju sjukt ont med öroninflammation men med rätt antibiotika gick det över ganska snabbt, smärtan i alla fall. Pröva kortisonspray till näsan också, vanlig allergispray lättar lite...

  • SULLIN

    Hej!


    Denna tråden startade för länge sedan men jag undrar precis samma sak. Hur länge varade era symptom? Vad kan jag förvänta mig? Hur har det gått för dig mariella?


    Fick öroninflammation för drygt en vecka sedan och håler på att bli tokigt. Har tinnitus och hör liksom dubbelt. En lockkänsla som kommer och går, även om den värsta smärtan är bättre nu.


    Hoppas hoppas att det blir bättre.

  • Mariella81

    Hej!
    Jag hade den där lockkänslan ett tag efteråt, upp till en månad även om det blev bättre hela tiden. Fast tyvärr måste jag erkänna att jag fortfarande har lite obehagskänslor i örat. Det slår lättare helt lock för örat men det känns som om det alltid är lite lock i örat. Det knäpper från örat också, som när man tryckutjämnar fast det händer av sig självt ganska ofta. Kanske egentligen borde gå och kolla örat igen men det blir liksom inte av...

Svar på tråden öroninflammation som vuxen, hur länge besvär?