• qattla

Tips på enkla kycklingrätter

Jag har massor av kyckling i frysen och tänkte att jag skulle laga till några olika kycklingrätter att ha både till middag/lunch/matlådor MEN...jag har ingen fantasi alls.

Jag vill jättegärna ha tips (och gärna recept) på enkla kycklingrätter alltså (Helst inga rätter a la fem timmar alltså).

Inga krav finns förutom att det ska vara gott. ;) 

• Svar på tråden Tips på enkla kycklingrätter
  • Corze

baconinlindad kyckling med ris å currysås å en god sallad

Skruttis pluttis 20/3-08 Lilleman 5/4-10
  • Bridgett

Jag brukar i all enkelhet göra så här:

Lägg kycklingdelar, frysta funkar, i en oljad form. Lägg på citronskivor och persije- , timjan och/eller basilikakvistar. ringla över olivolja, salta och peppra(gärna lite chilipeppar). Stek i ugnen i 225 grader tills köttet är genomstekt, prova genom att skära lite i en kycklingbit.

• qattla
    Bridgett skrev 2010-09-21 17:19:28 följande:
    Jag brukar i all enkelhet göra så här:

Lägg kycklingdelar, frysta funkar, i en oljad form. Lägg på citronskivor och persije- , timjan och/eller basilikakvistar. ringla över olivolja, salta och peppra(gärna lite chilipeppar). Stek i ugnen i 225 grader tills köttet är genomstekt, prova genom att skära lite i en kycklingbit.
    Vad brukar du ha till kycklingen då?
  • Kinya

Kycklingfiléer tärnas och steks tillsammans med morotsslantar. Sen häller man på crème fraiche och dijonsenap och låter koka någon minut tills kycklingen är helt klar. Servera med pasta.

• tjej87

Skär kycklingen i bitar och stek. Krydda med cayennepeppar, grön curry och sweet chili sås. Släng i diverse grönsaker som du gillar, tex broccoli, morot, minimajs, paprika, lök etc. Vattenkastanjer och babuskott passar också bra. Krydda lite mer med samma kryddor som innan. Tillsätt creme fraiche, ta 50/50 av den som är smaksatt med chili och paprika och vanlig, naturell creme fraiche. Tillsätt soya för att få en fin, ljusbrun krämig färg och eventuellt lite mer av kryddorna om du vill ha lite mer smak.

Servera med pasta, nudlar, ris, matvete, bulgur eller couscous :)

• Foodlover

Denna är otroligt god och enkel att göra med få ingredienser. Och snabbt går det också.
    Kan verkligen rekomenderas.

• AaronElina

in i ugnen, jag brukar köpa färsk kyckling, ben klubbor ja va det nu kan vara. så fryser jag in dom i portioner om ca 4-7 st som jag vet at jag o barnen äter. på morgonen när jag går till jobbet lägger jag ut en påse för tining,  när jag kommer hem lägger ja lite olja, kryddor kanske sweetchili sås i påsen som marinad. låter dra en liten stund. sen in i ugnen i ca 45min. sen klart.. under tiden hinner man göra ris, bulgur ja vad man nu vill... så enkelt  man behöver inte ens passa maten :) dom blir saftiga o goda. mina barn kan äta hur mycke kyckling som hellst. 

igårkväll hade jag gjort kyckling på mitt vanliga sätt så blrv det över, då stekte jag på dom  kokade pasta, sen gjorde jag en tyå sås m matgrädde, krossadetomater kryddor o rörde ihop  supergott

• Friyaz

busenkelt och supergott!

blanda creme fraich, soltorkade tomater och fetaost. mängd efter eget tyckte med ju mer ju godare ;)

bryn kycklingfile, lägg dom i en ugnsform
    häll på såsen, in i ugnen 20min ca 200grader...

servera med ris.

blir sugen bara jag tänker på det... riktigt riktigt gott!

• BymBym

Dela kycklingen i bitar, stek den och lägg den i en form. Vispa 3 dl grädde (inte för hårt) och blanda i 1dl mango chutney, 1tsk sambal oelek, curry och vitlök efter smak. Salta och peppra. På med riven ost och in i ugnen. Servera med ris

• levandecharader

Stek strimlad/tärnad kycklingfilé i lite olja, ha i röd/gul/orange paprika i bitar, rödlök skuren i "båtar", lite pressad vitlök, strimlade soltorkade tomater, häll på chilisås och låt puttra en stund. Servara med pasta och färksriven parmesan. 

• Min högsta önskan
    Kycklingenchiladas
    (4 pers)

2-3 kycklingfileér
    2 gula lökar
    smör
    1 tsk salt
    1 tsk sambal oelek
    2 dl creme fraich eller gräddfil
    8 små tortillabröd
    2 dl riven ost

* Strimla kycklingen. Hacka löken.
    * Bryn kycklingen, rör ner löken och låt fräsa med.
    * Krydda med salt och sambal oelek.
    * Rör ner creme fraiche, koka ihop någon minut.
    * Fördela röran på tortillabröden och rulla ihop. Lägg på ugnssäkert fat och strö över osten.
    * Gratinera i mitten av ugnen, 225 grader, i 10.15 min.
    * Servera med sallad.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • emma04
    Klassisk sommarkyckling (Från Arla)
    4 port 4 kycklingfiléer, ca 500 g
    2 vitlöksklyftor
    Arla smör
    2 1/2 dl Arla Köket vispgrädde
    1 hönsbuljongtärning
    2 tsk fransk senap
    1/2 dl grovhackad gräslök
    1/4 gurka
    1/2 paket bacon, à 140 g
    Gör så här

Skala och hacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna. Blanda grädde, smulad buljongtärning, senap, vitlök och gräslök i en vid panna. Lägg i kycklingen. Låt den koka under lock ca 10 min. Skär gurkan i skivor och halvera dem. Strimla baconet och stek det knaprigt. Låt det rinna av. Rör ner gurkan i såsen vid servering och strö över baconet. Servera till kokt färskpotatis.

PS: Passar utmärkt med pasta el ris till också....

• Parniara

Woka kyckling, paprika, purjo och casewnötter. Krydda med valfri soja/hoisin/oyster/teriyaki-sås

Servera med ris.

Svar på tråden Tips på enkla kycklingrätter