Problem med analsprickor/ont i rumpan?
Hej !
Jag vill bara lägga in lite tips om hur jag har lyckats bli bra efter MÅNGA år av ont i rumpan. Jag har blött blod när jag bajsat, jag har varit hård i magen och haft panik ont av analsprickor i mellanåt!
Jag har provat äta importal Ex-lax vilket som har hjälpt ok bra men det är en del smusslande med det då man gärna inte vill berätta för alla som man träffar att jag har problem med magen/rumpan. Man måste gå till apoteket för att köpa det och jag är inte road av att stoppa i mej massa konstgjorda saker och kemikalier.
Jag har provat xyliproct och suppar men det hjäpler bara de första dagarna och dessa salvor har jag lärt mej att de förtunnar ut huden och använder man de länge så blir ju huden så tunn att man lättare får sprickor igen.
Jag har ätit jättenyttigt, provat äta mycket frukt, mycket fibrer, lite fibrer, mycket nötter, aprikoser, sviskon ect. men inget hjälper i längden.
Det jag kan rekomendera starkt är att dricka ett stort glas kamomillte ( varm som kallt) varje morgon.
I början kan det vara bra att dricka det oftare så magen verkligen kan få återhämta sig.
Kamomill är lugnande och rogivande vilket, för mej som alltid har mycket att göra, är bara bra till att hantera stressen. Jag blir inte trött av det utan bara lugn!
Man kan köpa det i vanliga mataffärer och ingen undrar vad man håller på med vid måltiderna.
Dricka ett glas vatten innan maten är även jättebra för att bajset inte ska bli så hårt!
Till att smörja använder jag idominsalva. Jag har även ibland( när det varit som värst) tagit en tops, smörjt in den med idominsalva och fört in precis i öppningen så det smörja ordentligt och läka bättre. Även småbitar skit som har suttit och skavt har ju flyttat på sig då...
Då det har gjort som mest ont har jag tagit två värktabletter, 1panodil och 1 ibrufen. Tar man en av varje så förhöjer de varandra och det blir en bättre effekt.
I ca 1 år har jag varit smärtfri nu och allt jag gör nu är att dricka 1 stort glas kamomillte nu varje morgon. Jag kan även fuska och hoppa någon dag utan att jag fått tillbaka min hårda oroliga mage( som i längden har skapat ändtarmssprickor)
Jag har givetvis varit hos doktorn flera gånger och de råd och recept jag har fått har hjälpt för stunden men inte i längden.
Några bra råd som jag har tagit till mej är att; inte krysta när man bajsar utan bara låta det "glida ut av sig själv", Att använda Lambi papper som är mjukt. Och att inte torka för mycket!
OBSERVERA att jag är ingen doktor eller vårdpersonal. Bara en vanlig tjej som har lyckats bri fri från sina besvär och vill hjälpa de som har samma problem!
LYCKA TILL och återkoppla gärna så jag vet att det hjälper för andra med!