Jag skrev ett långt svar till dig, men det verkar ha försvunnit så jag skriver lite kortfattat på nytt.
När min dotter dog (hon skulle ha börjat på dagis den 29e augusti och dog den 12e augusti), så hade vi krismöte med personalen från min sons avdelning och från den avdelning där min dotter skulle ha börjat. Och förskolechefen var också där. Det kändes jättefint och vi har fått enormt bra stöd från vår förskolechef som följt oss hela vägen och haft många möten med oss, för att vi har velat ha det.
Dagis blev en fristad för vår lilla kille, där behövde han inte sakna sin syster för han fattades inte där, men vi ville ju att alla skulle veta vad som hade hänt så vi skrev ett brev till alla föräldrar. Sedan gick jag och min man till dagis och var med på samlingen på morgonen tillsammans med vår son och vi berättade då att Jonna blivit sjuk och dött, (hon var inte sjuk, men vi sa det för att inte alla barnen skulle oroa sig för att dö helt plötsligt). Vi berättade att hon nu bor hos änglarna och Julius (vår son) fick vara med och berätta och visa upp i himlen att - Där bor Jonna nu.
Vi ska finnas där som ett stöd för barnen när de vill prata och när de ställer frågor men inte ta upp och prata om döden utan deras initiativ för det kan skapa onödig oro. För föräldrarna är det viktigt att få känna sig som "vanliga" föräldrar men också känna att det finns utrymme att få prata om de känner för det. Så har jag känt det iallafall och jag är jättetacksam för allt stöd från vår förskola.