• Anonym

Vuxen kolik?

Jag har sedan drygt 2 månader börjat få fruktansvärda magsmärtor (först i mitten av magen som sakta vandrar neråt) med diarré, förstoppning och kräkningar efter att jag ätit vissa saker. Att det skulle vara gallan är uteslutet, har problem med den och vet hur det yttrar sig. Jag får feber och blir liggandes med frossa och smärta när det yttrar sig, det är upp till 3-4 dagar i veckan det blir så här nu.

I dag kom jag i kontakt med begreppet vuxen kolik, någon som har erfarenhet av det och är det liknande det jag har?

• Svar på tråden Vuxen kolik?
  • Snisa

Du kanske är gravid? Eller inte men du bör kanske gå till doktorn?

• Anonym
    Snisa skrev 2010-09-21 17:00:29 följande:
    Du kanske är gravid? Eller inte men du bör kanske gå till doktorn?
    Är jag gravid så har jag precis blivit det, de senaste dagarna men det är inte det som ställer till det ändå. Läkare drar jag mig för att gå till, har lite av en läkarskräck. Har alltid haft problem med magen och har diagnosen irriterad tarm sedan tidigare, men det här är rena helvetet mot irriterad tarm. Födoämnesallergi har jag också gjort och någon sådan finns inte. Jag är känslig mot en massa men inte allergisk, att gå till läkaren känns så himla onödigt, de hittar aldrig något fel. Jag gick runt med dålig mage i över 20 år innan de kunde konstatera att jag hade en irriterad tarm, jag ger inte mycket för läkarna så att säga.
  • Mika89

Hej, jag har haft exakt samma symptom som dig det senaste halvår.

Till sist blev jag trött på att ha det sån så jag gick till läkaren och fick svar på att jag har vuxen kolik.

Hjälpen jag fick var några övningar för att sätta igång tarmen.

Loppfröskal som ska tas varje morgon o kväll med antingen dulcolax, movicol eller blå magnesia.

Drick rikligt med vatten från morgonstart för att hålla igång tarmen.

Samt att ta en promenad på minst 30 minuter varje dag.

Hoppas det här hjälpte.

Svar på tråden Vuxen kolik?