• L i n n

Test mot laktos?

Jag misstänker att sonen har problem med mjölkprodukter då han ofta klagar på magont efter intagande av detta. Han säger även att han inte gillar ren mjölk.
    För något halvår sen ringde jag BVC ang. detta efter att förskolan också noterat att han klagade på ont i magen ofta och fick då svaret att han nog inte var laktoskänslig eftersom han kunde äta mat med mjölkprodukter i.

Kan man vara mer eller mindre känslig mot mjölk, som att kunna äta det i mat men inte ren mjölk som det är?
    Och finns det något test man kan ta för att se om där finns allergi mot laktos eller får man testa själv hemma genom att utesluta produkter?

• Svar på tråden Test mot laktos?
  • Emerun

Finns mjölkintolerans oxå, man kan fixa det utblandad form som i pannkakor osv.. men inte ren mjölk. Man får testa hemma först om det blir bättre om han får laktosfri mjölk, om inte det hjälper så får du vända dig till sjukvården.

• Spiken

Jag är laktosintolerant sedan barnsben. Graden av laktosintolerans är individuell så man måste prova sig fram för att avgöra hur mycket laktos man tål. Jag klarar t ex ost och smör utan problem, men glass, grädde, mjölk och fil måste vara helt laktosfria.
    Vissa klarar sig med låglaktos kost. Det är också lite mindre laktos i fil och yoghurt.

Jag har aldrig gjort något test, utan provade äta laktosfritt i några dagar och märkte enorm skillnad. Från att bara ha kunnat äta 2 pannkakor kunde jag äta 6st laktosfria. Mitt liv föräldrades enormt när jag insåg att det var laktosintolerans det handlade om. Jag hade levt med ständig magknip och svullen mage i 23 år innan jag upptäckte detta.

Om det är laktosintolerans och ni provar med laktosfri kost så kommer han märka skillnad på bara ett par dagar.

• L i n n
    Spiken skrev 2010-09-21 19:13:34 följande:
    Jag är laktosintolerant sedan barnsben. Graden av laktosintolerans är individuell så man måste prova sig fram för att avgöra hur mycket laktos man tål. Jag klarar t ex ost och smör utan problem, men glass, grädde, mjölk och fil måste vara helt laktosfria.
    Vissa klarar sig med låglaktos kost. Det är också lite mindre laktos i fil och yoghurt.

Jag har aldrig gjort något test, utan provade äta laktosfritt i några dagar och märkte enorm skillnad. Från att bara ha kunnat äta 2 pannkakor kunde jag äta 6st laktosfria. Mitt liv föräldrades enormt när jag insåg att det var laktosintolerans det handlade om. Jag hade levt med ständig magknip och svullen mage i 23 år innan jag upptäckte detta.

Om det är laktosintolerans och ni provar med laktosfri kost så kommer han märka skillnad på bara ett par dagar.
    Tack!
    Vi får försöka testa här hemma genom att byta ut lite saker. Så svårt när man är van vid att kunna ta vad som helst.
    Får nog sätta upp en lapp på kylskåpet och spisen så man påminner sej själv
    Han äter gärna yoghurt, glass, messmör men inte ren mjölk. Han springer ofta på toan också och har börjat vela ha minimalt med smör på mackorna, han säger att han inte tycker om det heller men kanske har det med magproblem att göra?
  • Spiken

Det är först i vuxen ålder som jag börjat upptäcka vaniljglass och gräddtårta, har ju aldrig kunnat äta det förut, antagligen måste jag tidigt ha kopplat magbesvären till det jag ätit.

Håller tummarna för att din son blir bättre i magen.

• Dr Mupp

Ja laktosintolerans finns i olika grader. Jag tål mer laktos än vad mina barn gör. Dottern är den som är känsligast.

Jag har troligvis varit laktosintolerant hela mitt liv men det har varit så pass lite att jag endast fått problem av större mängder ren mjölk och jag har därför kunnat leva med det. Det var inte förrän vi började äta laktosfritt här hemma pga barnen som jag upptäckte vilken skillnad det blev för mig. Och sen jag tog bort laktos ur kosten har jag blivit känsligare, troligvis för att jag numera vet hur en ok mage känns.

Men som sagt alla laktosintoleranta är olika känsliga. En del reagerat endast på större mängder vanlig mjölk och den kan inte äta nån laktos. De flesta ligger nånstans i mellan.

Olika mejeriprodukter innehåller olika mängder laktos. Smör och ost brukar de flesta tåla eftersom de innehåller såpass lite lakatos att det i princip är laktosfritt. Det mest laktosrika är messmör.

Ja det finns test bla laktosbelastning och blodprov för att kolla ärftligheten. Men oftast så gör man inte dessa tester då det är så lätt att utesluta laktos och sen testa genom att inför det igen.

Laktosintolerans är en hyfsat lätt sak att leva med. Idag finns bra ersättare som smakar precis som vanlig mjölk. Valio har kanon produkter. Ska man gå bort och äta ute så finns det tabletter på apoteket som man kan ta för att tillfälligt kunna äta laktos utan att bli dålig.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Test mot laktos?