• mammaannika

Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter

Har en son på 4 år med autism som har fått musikterpi enligt FMT-metoden varannan vecka i c:a ett år med uppehåll över sommaren. Hans utveckling har gått spikrakt uppåt under detta år.

Det är så härligt att se hand framsteg. Jag och min man är fullkomligt övertygade att det är FMT-metoden som hjälpt honom i hans utveckling.

Hade varit roligt om någon annan har erfarenheter att dela. Behöver inte bara vara barn med autism utan alla som har erfarenhet av FMT-metoden. Jag vet att barn med t ex CP-skada kan bli väldigt hjälpa också.

• Svar på tråden Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter
  • mammaannika

Så här har hans framsteg varit:

Hela hans självmedvetande har ökat.
    Han har gått ifrån att inte uppfatta sig själv som en egen person till att säga jag om sig själv. Han har upptäckt att det finns pojkar och flickor.
    Han förstår att jag är mamma OCH har ett annat namn.
    Han förstår att andra människor också har mammor och pappor.

I augusti 2009 pratade han mycket sparsamt. Nu pratar han nästan som en "normal" fyraåring. Samtidigt som han började prata började han acceptera i stort sett all mat. Tidigare var han mycket känslig för olika konsistenser.

Han har gått ifrån sin blöja dagtid vad gäller kisseriet.

För ett år kunde han inte delta i ett samtal vid matbordet. När han tyckte att det var hans tur att prata sa han bara: dinosurien säger ARRRRRGGHH. Nu kan han  pricka rätt och    t o m föra samtalet vidare ibland.

Han var fullkomligt otröstlig ibland i flera timmar om han somnade på dagen och vi var tvungna att väcka honom. Nu är han otröstlig kortare tid.

Han kan ibland leka väldigt enkla rollekar. Oftast av praktisk karaktär.

Han brukade vakna varje morgon vid fyra tiden. Nu sover han till sex.

Han kan ibland klä på sig själv, åtminstone på dagis.

• mammaannika

Blir fundersam......

är här verkligen inte någon annan som har erfarenheter av FMT-metoden? I så fall behövs verkligen en presentation av metoden. Det finna väldigt många barn i Sverige som hade kunnat få betydligt bättre förutsättningar i livet med hjälp av FMT.

• mammaannika

Det finns menar jag så klartFlört

• anne h

min son gick på FMT, men när han började med trummor i musikskolan så trodde de att han skulle blanda ihop det och därmed fick han sluta med FMT... trist.
    Nu tänkte jag försöka få det igen, vad kan jag trycka på? För det är en helt annan grej med FMT jämfört med att spela trummor, ju... 
    Vi har möte i skolan i morgon så alla tips för att få detta igen emottages med stor tacksamhet! 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • hocuspocus

Har ännu ingen större erfarenhet av FMT för vår son började på det för bara ett par veckor sedan. Men det ska bli spännande att se vad det blir. Hoppas att det blir lite mer svar i tråden för det är intressant att veta hur andra har upplevt det.

• mammaannika

Utvecklingsbiten är för mig den klart tyngst vägande faktorn. Ingen annan metod kan gå in så på djupet för att verkligen "fylla igen" luckorna som FMT gör. Samhällsekonomiskt gör det stor skillnad i längden tror jag. men med skolors kortsiktiga ekonomiska tänkande är jag inte säker på att det är något bra skäl.

Spelar sonen fortfarande trummor? För då tror jag att det blir svårt att få genom önskemålet.

Jag kommer inte ihåg, visst har din son ds. Då antar jag att hans munmotorik är försvagad. Med hjälp av FMT får sonen stora möjligheter att utveckla munmotoriken.

Det logiska tänkandet utvecklas ju också mycket. Även handens funktion. Allt detta är ju mycket viktiga funktioner i livet.

Förmodligen är mitt svar lika luddigt som min hjärna är för tillfället. Om du inte förstår vad jag menar får du gärna fråga igen.

Eller var det kanske inte alls den här sortens tips du önskade....

• anne h
    mammaannika skrev 2010-09-30 19:24:31 följande:
    Utvecklingsbiten är för mig den klart tyngst vägande faktorn. Ingen annan metod kan gå in så på djupet för att verkligen "fylla igen" luckorna som FMT gör. Samhällsekonomiskt gör det stor skillnad i längden tror jag. men med skolors kortsiktiga ekonomiska tänkande är jag inte säker på att det är något bra skäl.

Spelar sonen fortfarande trummor? För då tror jag att det blir svårt att få genom önskemålet.

Jag kommer inte ihåg, visst har din son ds. Då antar jag att hans munmotorik är försvagad. Med hjälp av FMT får sonen stora möjligheter att utveckla munmotoriken.

Det logiska tänkandet utvecklas ju också mycket. Även handens funktion. Allt detta är ju mycket viktiga funktioner i livet.

Förmodligen är mitt svar lika luddigt som min hjärna är för tillfället. Om du inte förstår vad jag menar får du gärna fråga igen.

Eller var det kanske inte alls den här sortens tips du önskade....
    det var definitivt sånt jag behöver tips på!

Han spelar trummor fortfarande, men inte lika som storebror som har noter osv..
    jo, han har DS, svaga händer, ytterst svaga fingrar men i övrigt råstark.
    Logiska tänkandet.. det ska jag ta upp i morgon Han har äntligen fått börja med matematik..  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Vidarchefar

Vi var på en första provning av FMT i tisdags för vår son, 3 år i december. Han har diagnosen Autism.

Det började positivt då sonen var på jätteglatt humör och verkade tycka att det var roligt bara att befinna sig i rummet. Han tog också upp en av trumstockarna på eget bevåg och började slå litegrann på allt möjligt i rummet - men faktiskt även trumman som stod uppställd. Han var dock inte det minst intresserad av att sätta sig ned på stolen och göra något som förväntades av honom utan gick mest omkring i rummet, tittade på allting och bytte trumstockar... och det var väl egentligen redan där det började gå snett.

När han sen ville klättra upp på pianopallen och prova samma roliga instrument som "instruktören" (eller vad vi nu bör kalla henne) var det kört. Han fastnade vid idén att han ville upp där, försökte slita i väg kvinnan som satt och spelade och det slutade med ett rejält utbrott.

För just VÅR del tror jag inte på FMT i nuläget. Alla lägen där det finns för många "nej" för sonen utanför IBT blir bara fel. Sonen är hyperaktiv (dottern också för den delen), väldigt bestämd och tar många egna initiativ.

Synd, för Anlas inlägg i andra autismtrådar har fått mig jättepeppad. Och så älskar både jag och mamman musik. Hoppas på positivare resultat för er andra som ska prova på detta.

now playing: Züül
Svar på tråden Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter