• bebis090614

röda prickar och feber?

för ca 2 timmar sen så upptäckte jag att min son har röda små prickar över hela kroppen.. 
    jag såg att han hade några på händerna först men insåg inte hur mycket det var.. på fötterna hade prickarna höjt sig, antagligen för att han  hade haft strumpor på sig.. fröken på dagis sa ingenting om det här.. men jag ringde iaf 1177.. sjuksköterskan tyckte att jag skulle avvakta till i morgon och se hur han mår i morgon bitti... om han får besvär av prickarna så skulle jag badda med en fuktig handduk men om de blev vattenfyllda skulle jag ringa igen.. givetvis fick jag ringa igen om jag ville i vilket fall som helst.
    nu 2 timmar efter vaknade han och var alldeles varm.. hans temp hade gått upp något... den låg på 37,8 och vanligtvis har han 36,8 när han har sovit.. och runt 37,2 när han har varit igång...

jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det känns för tidigt att ringa 1177 igen.. men samtidigt så vet jag ju inte vad som kommer hända under natten...

någon som har varit med om detta, eller som kan komma med något bra råd?

han ligger vaken i sin säng nu och snackar som tusan.. så slö är han inte för tillfället... men han dregglar som aldrig förr..
    ska väl tillägga att han är 15 månader också. 

• Svar på tråden röda prickar och feber?
  • Philippa

Låter som ev vattkoppor....

Ge alvedon och se hur han ser ut imorgon....

• vi och pyret

Så var min son för några veckor sedan. Först röda prickar, sedan lite feber och sedan massor med prickar=). Fler barn på dagis hade samma sak.
    Det är inte ovanligt att barn får en massa prickar och det är oftast helt ofarligt.

• pigglet

Finns mycket runt prickar och feber, inget att oroa sig för egentligen. Kanske ni får svaret närmsta dygnen, ibland försår man aldrig vad det var de hade...

Verkar han må dåligt kan man ju ge alvedon, annars behövs det inte.

Är det vattkoppor så blir det större, vattenfyllda blåsor efter något dygn. Inget farligt, alla barn får det och de yngra får det oftast lättsammare.

• bebis090614
    Philippa skrev 2010-09-21 19:56:24 följande:
    Låter som ev vattkoppor....

Ge alvedon och se hur han ser ut imorgon....
    nja, dom ser inte ut som vattkoppor.. dom är små, små och sitter tätt över hela kroppen.
    Asia1 skrev 2010-09-21 19:56:59 följande:
    höstblåsor?
     nej det tror jag inte.. dom är inte upphöjda förutom dom som var på fötterna och dom har gått ner nu.
    vi och pyret skrev 2010-09-21 20:00:01 följande:
    Så var min son för några veckor sedan. Först röda prickar, sedan lite feber och sedan massor med prickar=). Fler barn på dagis hade samma sak.
    Det är inte ovanligt att barn får en massa prickar och det är oftast helt ofarligt.
     Ok, skönt att höra på något sätt.
    jag tror att jag avvaktar ett par timmar till och se om febern blir högre. jag får hålla tummarna för att det är samma sak som sin son hade! :) 
  • LovisaTilda

Min lilla tjej har samma sak...fick feber i helgen och hela kroppen täckt av prickar. Några av prickarna, framför allt de som sitter på händerna, är som finnar. Några prickar har tom blivit till blåsor. Viruset påminner mycket om höstblåsor (hon hade det för bara två månader sedan) men täcker som sagt en större del av kroppen och prickarna är mycket mindre. Vissa syns ju knappt :) Hon dreglar också mycket och när man kollar på tungan kan man se att även den är täckt av prickar.

Kusinen hade samma virus för en vecka sen och även barnens kompisar för någon månad sedan, så det är väl något som går. Tildas prickar har äntligen börjat lägga sig, jag hoppas det inte kommer fler!

Kan tillägga att hon har fått alvedon på natten eftersom hon vaknat flera gånger och varit ledsen...vet inte om det värker?! mer då? det har i alla fall hjälpt.

Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden röda prickar och feber?