• Hedvig73

BCG-vaccination, hur har era barn reagerat?

Hej,
    min son kommer att få sin BCG-vaccination imorgon (mot tuberkulos). Det står att han kommer att få en varbildning på vaccinationstället som tar ca 10-13 veckor att läka!! Ni som har barn som blivit BCG-vaccinerade hur har dom reagerat och hur lång tid tog det för såret att läka?
    Vid sina "vanliga" vaccinationer har han alltid fått feber och blivit lite kinkig.

undrar orolig mamma

• Svar på tråden BCG-vaccination, hur har era barn reagerat?
  • Vickan I

Kommer få? Jag har hört att det är en biverkning som VISSA barn får? Vår kille fick sprutan och det blev ingen varbildning.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Omorfia

Jag fick den i skolåldern och fick ingen varbildning och har inget ärr. Mina två syskon fick ärr. En fick lite och den andra fick lite större.

• Hedvig73

Hej,

tack för era svar, det låter bra. Har läst på nätet att om det inte blir en reaktion så kan det hända att vaccinationen inte tagit. Hoppas han inte får en varbildning, det är bara ibland som det blir det. Ska fråga på sjukhuset idag hur vanligt det är.

• thecarseatlady

Min dotter fick en ordentlig varbildning och en lång "maskliknande" sak kom ur såret. Har hört att det är ganska vanligt nog...

Min vän Lindas dotter hade tyvärr inte samma tur, hon fick tbc av vaccinet. www.vaccinationsfaran.se/pdf/saga%20tbc.pdf Så jag kan nu bara hoppas att min dotter inte får det också, för jag har förstått att det kan ligga och gömma sig i kroppen och "ploppa upp" många år senare... Gråter Om jag kunde vrida tillbaka tiden skulle vi aldrig ha tagit detta vaccin.

• Hedvig73

Usch!  Vi fick inte vaccinera vår son igår eftersom vi har varit utomlands med honom de senaste sex veckorna. Vi skulle återkomma när det gått minst sex veckor. Jag hann aldrig ställa några frågor. Vi får fundera om vi verkligen ska ta detta vaccin, jag vet inte. Det känns lite olustigt. Tack för ditt svar!

• thecarseatlady
    Hedvig73 skrev 2010-09-23 15:27:21 följande:
    Usch!  Vi fick inte vaccinera vår son igår eftersom vi har varit utomlands med honom de senaste sex veckorna. Vi skulle återkomma när det gått minst sex veckor. Jag hann aldrig ställa några frågor. Vi får fundera om vi verkligen ska ta detta vaccin, jag vet inte. Det känns lite olustigt. Tack för ditt svar!
    Vilken tur för er! Då hinner du läsa på innan ni besluter er! Glad Ska se om jag hittar mer allsidig fakta åt er än den propaganda som sjukvården förmedlar. För enligt den finns det ju inget negativt med vacciner...

Hur gammal är er son? Jag vet också två barn som har dött av vaccinet här i närheten, fruktansvärt men sant, fast de blev vaccinerade redan på bb. Pratade med ett av föräldraparen härom dagen och deras son blev bara 3 mån gammal innan han dog av tbc som han fick av vaccinet... Gråter Så det är ett väldigt stort beslut att ta, men tyvärr visste jag inget av det här när jag lät vaccinera min dotter... Gråter
  • Hedvig73

Hej, ja det var nog tur i oturen.. Vi ska kolla upp mer innan vi beslutar oss, tack för hjälpen. Han är endast sju månader. Han har bara varit sjuk en enda gång (feber en dag) (utöver 3 och 6 månaders vaccinationerna där han också fick feber en dag) så han har väl knappast hunnit bygga upp något eget större immunförsvar varför jag befarar att han skulle reagera ganska kraftigt på vaccinationen.  BCG vaccinationen verkar riktigt otäck! Tack för informationen, jag visste inte att man kunde få TBC av vaccinet eller att barn dött!

• DaCiss

Hej

Mina två äldsta de fick båda två varbildning. Vad jag förstått är det vanligare med varbildning än utan. Det är nästan meningen att det skall gå till på det viset. Vissa får ingen varbildning men då finns det en risk att vaccinationen måste göras på nytt, att den helt enkelt inte tagit som den skall.

Jag skulle inte vara så oroad över att barnet skulle riskera dö. Risker finns vid alla ingrepp på en kropp. Men tänk t ex på att ALLA nyfödda barn i Finland får vaccinationen och hur många dödsfall har man hört talas om där? Jag är själv från Finland och har inte hört om ett enda fall. Säkert finns de men då man inte hört om dem lika ofta som man hört om t ex kvinnor som dött av p-piller så finns det säkert annat vi gör i vardagen med högre risk för död än tbc vaccinationen. Och då är risken att dö av p-piller ändå procentuellt sett väldigt liten.

Alla vaccinationer innebär dock en risk, även de mer vanliga och rekommenderade som man gör i Sverige. Ett ställningstagande måste man ju göra. Men om man hör en dag att ett barn dött utav en viss vaccination beslutar man då att inte vaccinera? Det kan man klart göra men jag tror som sagt att den risken är väldigt minimal. Hör man att någon dött av p-piller, slutar man äta sina egna  då? Vissa kanske gör det men där igen, risken är inte stor.

• WilleNova

mina barn blev vaccinerade i slutet av augusti. Nu för ca 1½ vecka sedan började äldsta sonens (han är 6½ år) sår att vara lite. Det har nu blivit ett rejält stort sår och vätskar och varar rätt mycket! Han har ont i armen.. för några dagar sedan var det ett stort svart hål rakt in i mitten efter kanylen, såg helt sjukt ut!

dottern (5 år) har bara en liten sårskorpa.

Yngsta sonen (2½ år) hade en stor vitaktig böld som sprack för några dagar sedan. Kom ut säkert 1 matsked var!! Helt GROTESKT! Har aldrig sett så mycket var och det bara fortsatte att rinna ut.. *urk* han var helt förtvivlad stackarn. "massa geggamoja" gick han runt och sa :p
    Nu ser det mycket bättre ut och det kommer bara sårvätska, men det är ett rejält sår på honom med. Men äldsta sonen kommer nog få ett ordentligt ärr!

Jag fick det förklarat för mig att det SKA bli varigt och geggigt för att vaccinet ska ha tagit ordentligt.

• thecarseatlady
    WilleNova skrev 2010-10-13 16:49:35 följande:
    Jag fick det förklarat för mig att det SKA bli varigt och geggigt för att vaccinet ska ha tagit ordentligt.
    Gav de någon info alls om vad de baserar det uttalandet på? Jag skulle vara riktigt intresserad av att läsa några studier som visar att vaccinet verkligen skyddar mot tuberkulos. Hittills har jag bara hört och läst motsatsen.
    DaCiss skrev 2010-10-04 17:31:47 följande:

Jag skulle inte vara så oroad över att barnet skulle riskera dö. Risker finns vid alla ingrepp på en kropp. Men tänk t ex på att ALLA nyfödda barn i Finland får vaccinationen och hur många dödsfall har man hört talas om där? Jag är själv från Finland och har inte hört om ett enda fall. Säkert finns de men då man inte hört om dem lika ofta som man hört om t ex kvinnor som dött av p-piller så finns det säkert annat vi gör i vardagen med högre risk för död än tbc vaccinationen. Och då är risken att dö av p-piller ändå procentuellt sett väldigt liten.

Alla nyfödda i Finland får inte vaccinet längre, bara de som anses höra till riskgrupperna. 2002 togs ett nytt vaccin i bruk i Finland och det gav så kraftiga biverkningar och så många dödsfall att folk började protestera.  2006 beslöt man då att "bara" börja vaccinera barn i riskgrupperna.

Jag känner som sagt till två personer som har haft tuberkulos och båda fick det av vaccinet, den ena överlevde och den andra dog. Utöver det känner jag till flera barn som har skadats och ännu ett som har dött, av vaccinet. Så i min värld är det flera gånger större risk att få tuberkulos och dö av vaccinet, än att få tuberkulos och dö om man är ovaccinerad. Och jag bor i Finland.
  • Karla79

Hedvig73, hur har det gått för er, har ni vaccinerat än?

Jag hakar på här eftersom min son blivit erbjuden att ta BCG-vaccinet med motiveringen att hans pappa är från Asien. Då undrar jag, vilka anledningar har ni andra haft att ta detta vaccin? Som vi har fått det förklarat så är det för att vi riskerar att åka till Asien på semester, d v s inte för att det rent kroppsligt finns större risk att han får TBC? Men det förstår jag inte, för var och varannan unge åker ju till Thailand utan BCG-vaccin? Och så har de sagt att om vi inte ska åka till Asien så kan vi skjuta upp vaccinationen tills det blir aktuellt. Jag känner att på BVC så har de ingen riktig koll på det här, så jag ska fråga på en vaccinationsmottagning, men jag undrar bara om ni vet något om detta.

• Hedvig73

HEj,

har inte varit inne på ett tag i tråden.

Nej, vi har inte vaccinerat sonen ännu. Vi kommer att åka till sydamerika (riskland) då han har släktingar där. Det är ännu inte bestämt när vi kommer att åka så vi kommer att avvakta än så länge. Vi kommer även höra med andra som åkt dit om dom vaccinerat sina barn men inte frågat ännu. Risken är otroligt liten att han skulle bli smittad om vi skulle åka, så det lutar att vi inte kommer vaccinera honom. Vaccinationen verkar inte trevlig. Min man är emot vaccinationen, jag är mer osäker.

• DaCiss
    thecarseatlady skrev 2010-10-13 21:09:58 följande:
    Gav de någon info alls om vad de baserar det uttalandet på? Jag skulle vara riktigt intresserad av att läsa några studier som visar att vaccinet verkligen skyddar mot tuberkulos. Hittills har jag bara hört och läst motsatsen.
    DaCiss skrev 2010-10-04 17:31:47 följande:

Alla nyfödda i Finland får inte vaccinet längre, bara de som anses höra till riskgrupperna. 2002 togs ett nytt vaccin i bruk i Finland och det gav så kraftiga biverkningar och så många dödsfall att folk började protestera.  2006 beslöt man då att "bara" börja vaccinera barn i riskgrupperna.

Jag känner som sagt till två personer som har haft tuberkulos och båda fick det av vaccinet, den ena överlevde och den andra dog. Utöver det känner jag till flera barn som har skadats och ännu ett som har dött, av vaccinet. Så i min värld är det flera gånger större risk att få tuberkulos och dö av vaccinet, än att få tuberkulos och dö om man är ovaccinerad. Och jag bor i Finland.
    Hur är det då i riskländerna där man inte vaccinerar folk mot tbc. Hur ofta dör mänskor där av tuberkulos jämfört med mänskor som dött av tbc i ett land som t ex Finland? Visst, det är ju inte någon större risk alls i ett land som Finland att drabbas och dö av tbc eftersom en så stor procent av befolkningen faktiskt är vaccinerad. Det är ju och har varit poängen med de flesta vaccinationer. 

Jag förstår också att föräldrar idag väljer att inte ta några vaccinationer alls på sina barn i nordiska länder. Varför riskera att barnet blir sjukt och kanske utvecklar autism eller liknande efter en vaccination när det inte finns större risker för barnet att bli allvarligt sjukt utan vaccinationerna? Det är varje förälders val att göra och jag förstår tankegången självklart. Man vill ju inte göra något med sitt barn som skulle kunna skada det. Men samtidigt skulle det kunna gå åt fanders om alla tänkte så och det gick några decennier. 

Vaccination eller inte är alltid ett risktagande. Man vet aldrig hur det kommer gå så visst är det svårt. Själv är jag vaccinerad, min man och mina 3 barn. Har mina rötter i Finland och med en väldigt stor släkt varav alla är vaccinerade. Jag har inte stött på eller hört om någon som skadats av vaccinationen. Det är första gången jag hört om saken faktiskt efter dina inlägg i denna tråd. Så jätte vanligt kan det inte vara. Jag undrar dock hur många som hört om folk och som känner folk som fått TBC eller skadats allvarligt utav TBC i länder där man inte vaccinerar. Jag har inga siffror men jag vill tro att det är betydligt vanligare där.

Jag och min man valde att vaccinera våra barn med denna tanke: Hur skulle vi kunna försvara oss själva om dagen någonsin kom då ett av barnen smittades med tbc? Där står vi föräldrar med skydd mot denna sjukdom men har inte sett till att ge samma skydd till våra barn. Så tänkte jag. Varför skall jag ha skyddet men inte mina barn? Jag vill att mina barn har minst lika bra förutsättningar i livet som jag haft och jag vill inte att de har det sämre än vad jag har. Så jag kunde inte rättfärdiga mig själv i tanken på att endast vi föräldrar var vaccinerade men inte våra barn. Så tänkte jag. Och jag vet att det finns risker i vaccinationer men det finns risker med att vara utan dessa också. 
  • Spalles

jag hakar på sent som attan men kanske hinner jag få något svar av någon.

vi har fått en tid till vaccin för vår son på 7 månader. hans pappa är född i sverige men hans föräldrar födda i iran. vi kommer aldrig åka till iran...

jag börjar tveka på om vi ska ge honom vaccinet eller ej. känns som riskerna är för stora. plus att vi ska börja babysim o åka till teneriffa i början av mars. då kanske han har en varböld o ej får bada etc...

• NefeAngy

Hej, jag inser att det är ett gammalt inlägg jag svarar på, men förhoppningsvis gör det inget.

Först kan jag säga att ärr bildningen ska ske 100% annars betyder det faktiskt att den som gjort vaccinationen har faktiskt gjort något fel, antagligen stoppat nålen för långt in eller något. Vilket kan bli orsak till sjukdom.

Sen ska jag nämna att jag själv fått vaccinationen när jag var liten. Pga "biverkningarna" (alltså köra in levande tuberkulos bakterier i en unge med dåligt immunförsvar) så dog jag nästan och läkarna hade svårt att behandla sjukdomen. Det blev liksom inte rätt från början och jag fick tuberkulos. Det var väldigt nära på att jag inte skulle överleva. Jag kan inte säga om vaccinet är bra eller dåligt, men för Guds skull så måste man se till att allt går rätt till och ALDRIG vaccinera ett barn utan att göra nödvändiga tester bl.a och även ALDRIG vaccinera ett barn som har dåligt immunförsvar (t.ex lider av allergier, exem, förkyld ofta osv)

Plus att vaccinationen kan lämna långvariga biverkningar som sitter i hela livet p.g.a att om man får sjukdomen via vaccinet så hinner det cirkulera via blodet i hela kroppen innan man hinner behandla och försvaga organ, skelett, eller annat som sen förblir försvagat även efter att man lyckats behandla tuberkulosen. Och jag skulle varit mycket friskare och piggare idag om jag inte hade fått den där jädrans vaccinationen för 24 år sedan...

Svar på tråden BCG-vaccination, hur har era barn reagerat?