• windyesgirl

Torkade trattkantareller blev svarta

Hallå alla därute!

Jag plockade mängder med svamp i lördags. Lät svampen torka på plåtar i duschrummet där kaminen brann för fullt en stor del av tiden. Mycket av svampen torkade och blev fin färg på men en del av svampen blev kolsvart, varför blev det så? Kan det vara att det tog för lång tid för mig att hinna rensa den och lägga den luftigt eller vad kan det bero på? O går de att äta ändå?

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Torkade trattkantareller blev svarta
  • MariaX m 2

Mina trattisar blir alltid svarta när de torkar, inget fel på dem.

Det kallas tvivel det där som stör...
  • windyesgirl

Oki,men jag tycker det är så konstigt att bara vissa blev det.. Men säger du att det inte är nåt fel på dem så är det väl så:)

Nån annan som har annan åsikt? Eller kanske vet vad det beror på?

• Parniara

Jag tycker ofta det beror på vilken sort de är, finns ju de som är mer grå och de som är mer gula. De grå blir ofta svarta hos mig.

• windyesgirl

Ja jag pratade med min mamma om det idag och hon sa oxå att det finns olika sorter. Hon menade att det finns trattkantareller och höstkantareller och det skavisst vara två olika sorter. Det hade jag ingen aning om även om jag reagerat på att färgerna på dem skiftat. Verkar som om de går att äta utan att man behöver vara rädd att det är dåliga:) Hade känt surt oxå och behöva slänga all som var svart då det tagit sån tid och rensa den...

Tack för svaren!

• Hagland

Dessvärre blir trattkantareller svarta om du torkar dem för tätt eller för snabbt, då hinner inte vattnet torka bort som de ska. Smaken blir marginellt sämre. Det har ingen betydelse om det är trattkantareller eller trumpetsvamp, svarta blir de pga torktiden. Lägg kantarellerna glesare på plåten om du lufttorkar eller ställ in något högre temperatur om du torkar i ugn.

windyesgirl skrev 2010-09-22 22:53:45 följande:
    Ja jag pratade med min mamma om det idag och hon sa oxå att det finns olika sorter. Hon menade att det finns trattkantareller och höstkantareller och det skavisst vara två olika sorter. Det hade jag ingen aning om även om jag reagerat på att färgerna på dem skiftat. Verkar som om de går att äta utan att man behöver vara rädd att det är dåliga:) Hade känt surt oxå och behöva slänga all som var svart då det tagit sån tid och rensa den... Tack för svaren!

Svar på tråden Torkade trattkantareller blev svarta