• nightdevil

Väcka 2 månaders bebis på natten?

Jag har en son på snart 2 mån som äter både ersättning och bröstmjölk.
    (blandar oftast i flaska) På nätterna sover han högt 5 timmar i sträck då jag ställer klockan och väcker honom.
    På dagarna är han som en klocka och vaknar nästan på min efter 4 timmar.
    Vad tycker ni ska jag väcka honom på natten (tror inte att han kommer att sova längre än 6 timmar i sträck)
    En natt hade han sovit i 6 timmar i sträck utan att han heller hade vaknat...
    Är det för långt i mellan måltiderna för en så liten bebis?

• Svar på tråden Väcka 2 månaders bebis på natten?
  • Zmoothie

Så länge han går upp i vikt som han ska och är välmående, så låt honom sova så länge han vill på natten. Njut av att han tidigt får en bra dygnsrytm och att ni får sova!

Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Mälaröbo

Har de infört nya rekomendationer?
    När jag fick mina barn var rekomendationen att ge dem mat när de var hungriga och inte efter klockan.
    De enda som fått andra rekomendationer har fått det av medicinska skäl.
    Mina barn har sovit så länge de velat från start och ätit så ofta eller glest de haft lust till.

• Favvo

Jag låter min 2 mån sova tills hon vaknar på natten. Ger sista målet vid 00 och hon sover till 06.00 ca.
    Hon växer som hon ska och mår bra.
    Tror du kan låta honom sova. han vaknar ifall han blir hungrig.

• Miss Cee

"Väck inte den bebis som sover"
    - gammalt djungelordspråk ;)

Skämt åsido, om det inte varit några problem med viktuppgången, sjukdom eller något annat så finns det ingen anledning att väcka en bebis för att ge mat. Den vaknar när de är hungrig. Passa på och sov och sluta ställ klockan :)

• nightdevil

ja det är så jag oxå tänker..han går ju upp i vikt och allt.
    Men när jag berättade det för min barnmorska så sa hon att det var alldesles för långt tid i mellan.
    Skämdes lite över att jag inte vaknar innan honom.
    Men skyller på att ja har en 2 åring oxå så jag får inte sova så mkt jag vill.
    Är som en klibbad säl på natten:O)

• nian74

Hur är en klibbad säl på natten?Flört

Jag har fyra barn, har aldrig väckt dem på nätterna. De har fått äta när de "sagt till" .
    Konstig barnmorska du har!

• LindaOden

Vilken konstig barnmorska du har!!
    jag har aldrig väckt min son på natten, eller överhuvudtaget.. Dem vaknar ju själva om dem är hungriga, annars ska du bara vara glad om du får sova nån timme mer än du är van vid.. :)
    Växer han som han ska finns det ju ingen anledning...

• Sebastians mamma

Min barnmorska sa att jag skulle låta min son sova, han kunde sova 8 h redan en månad gammal och det var helt okej, han har växt väldigt bra ändå, tagit igen det under resten av dagen.
    Njut!

• Alaioa

väck honom inte är mitt råd. min snart 2 månaders vaknar varje 2.5 timme och på bvc sa de till mig att jag skulle försöka få honm att sonma om varannan gång eftersom han kan klara sig 5 timmar utan att äta nu och tydligen har de en 6.timmars sömncykel nu.

• Carisma

Min dotter på lite drygt två månader sover hela nätterna utan att vakna. Som i natt från 20 till 07.15. Så länge de får i sig tillräckligt mycket på dagen och de går upp i vikt fint så är det ju bara skönt.

I början gav jag var fjärde timma efter klockan, men sen berättade en kompis om en hennes väninna som hade gjort så och till slut hade hon gått in i väggen pga sömnbrist och barnet åt var fjärde timma fortfarande när han var betydligt mycket äldre.
    Tog upp det med min BVC-sköterska och vi gjorde ett försök och följde henne viktuppgång och det har gått jättebra. Hon började sakta men säkert sova längre och längre pass och när hon var sju veckor sov hon en hel natt första gången. Det är otroligt skönt att själv få den sömnen också =)

• Kinya

Äh, låt honom sova om han går upp i vikt som han ska. Hur många gånger äter han per dygn?

• Habaladabala

Jag håller med alla övriga talare: Låt honom sova!
    Såvida han inte är jätte mager och verkligen behöver äta ofta för att gå upp i vikt.

Min äldsta var inte mer än 6 veckor när hon började sova 12-13 timmar per natt utan mat, hon åt ikapp det hon missade på dagtid sen. Lillasyster sov inte riktigt lika länge men började sova 6-8 timmar utan mat ungeäfr i den åldern.
    Men magra blev de inte.

• Parvaneh

Om bebisen inte är underviktig skulle jag inte väckt den. Min bebis var lika dan och sov länge på nätterna - jätteskönt! Nu är hon 3,5 månader och sover 12 timmar i sträck. Jag tycker inte du behöver väcka din bebis om den går upp i vikt bra. Det är skönt både för dig och bebisen att få sova om nätterna.

• hewa
    nightdevil skrev 2010-09-21 22:16:34 följande:
    ja det är så jag oxå tänker..han går ju upp i vikt och allt.
    Men när jag berättade det för min barnmorska så sa hon att det var alldesles för långt tid i mellan.
    Skämdes lite över att jag inte vaknar innan honom.
    Men skyller på att ja har en 2 åring oxå så jag får inte sova så mkt jag vill.
    Är som en klibbad säl på natten:O)
    Jösses vilken barnmorska! Såvida pojken går upp i vikt som han ska och inte är sjuk på något annat sätt säger jag som övriga - låt honom sova! Själv har jag inte väckt vår nästan 4-veckors, han sover oftast 4 timmar i sträck men ibland blir det 5 timmar och då är jag själaglad över lite extra lång sammanhängande sömn.

Och du, skulle jag skämmas över att jag inte vaknar före honom?! Då fick jag skämmas mycket för det har hittills aldrig hänt Skämmas kan man göra om man inte vaknar av ett skrikande barn intill. Inte för att man är en mamma som sover när chans ges! 
Svar på tråden Väcka 2 månaders bebis på natten?