• MiaEd

Nerkissad madrass!! Tvätthjälp, snabba svart tack!

Min treåring har kissat på sig så det har gått igenom.. ALLT!!! Hur tvättar man bort kiss från en sån här stor tjock madrass?? Snabba svar tack!

• Svar på tråden Nerkissad madrass!! Tvätthjälp, snabba svart tack!
  • Jenny Hä

Prova med skumtvätt för mattor, sen för luktens skull kan man ta lite ättika o gnida in i madrassen sen .

• Tingeling83
    Kanske borde man införskaffa sådant där skydd? Plastad frotté?
    ♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • Tingeling83
    Gå till en golvbutik och fråga om dom har någon matt-tvätt-maskin att hyra ut. En sådan man tvättar textilmattor (heltäckningsmattor) med.
    Den är ungefär dubbelt så hög som en dammsugare.
    Man häller i vatten och tvättpulver i den. Vattnet sprutas in i madrassen, och sugs sedan tillbaka in i maskinen. På så vis får man den fräsch igen.
    Den blir lite blöt efteråt, men torkar på en halvdag eller så. Gärna ute i soligt väder förstås.
  • Tingeling83
    Om man har en otymplig madrass som man inte orkar ta till kemtvätt eller dyl, kan man med fördel lägga dit en handduk som får suga upp fukten, sen spreja vatten med blomspruta och gnugga med lite tvållösning. Sen sprutar man med Febreeze (man absoluta favoritgrej) som tar bort ALL dålig lukt.
  • Planon

Försök släpa den till tvättstugan om den kan få plats i en maskin. Då blir den helren. Annars tabortspray, flytande tvättmedel eller vanligt löst i vatten. Gnugga in massor. Spraya vatten på. Och sug upp med en handuk, mera vatten och sug upp. Ställ den upp mot elment eller torkskåp.

• MiaEd
    Tingeling83 skrev 2010-09-22 07:31:00 följande:
    Kanske borde man införskaffa sådant där skydd? Plastad frotté?
    Har jag, men det har gått igenom den med på något vänster :(
  • MiaEd

Alltså, det är den största stora madrassen i sängen.. IKEA Sultan kanske den heter?

• MiaEd
    Tingeling83 skrev 2010-09-22 07:32:26 följande:
    Om man har en otymplig madrass som man inte orkar ta till kemtvätt eller dyl, kan man med fördel lägga dit en handduk som får suga upp fukten, sen spreja vatten med blomspruta och gnugga med lite tvållösning. Sen sprutar man med Febreeze (man absoluta favoritgrej) som tar bort ALL dålig lukt.
    Hur gör man med handduken? Ska den vara blöt eller?
  • Tingeling83

för mig att min mamma strödde på potatismjöl på madrassen de suger upp fukt sen dammsög hon de efter några timmar sen spraya ngt sen o gnugga lite

• Nanna80

Mitt bästa husmorstips som jag fick av BVC sköterksan - gäller all form av vätska som spillts & det fungerar super!

Strö över potatismjöl & vänta på att det ska suga upp & torka. När potatismjölet torkat är det bara att dammsuga upp allt & både lukt & fläckar är borta (förutsatt att man lagt på mjölet medans det fortfarande är blött!)

Lycka till!

• MiaEd

Det var ju inte blött längre när vi vaknade..

• Nanna80

Fast fuktigt måste det väl ändå ha varit??? Jag menar alltså att det funkar ju inte om man upptäcker kiss i sängen/soffan etc på morgonen & man väntar tills man kommer hem från jobbet på em...

Testa så ser du efter några minuter om det börjar "klumpa ihop sig", syns rätt snabbt hur det suger upp vätskan.

• MiaEd

Affärn öppnar inte förrns om en timme.. Vet ej när, men nån gång under natten har han kissat, vi märke det nu när han vaknade.

Svar på tråden Nerkissad madrass!! Tvätthjälp, snabba svart tack!