• Anonym (Vill ha hus)

Kan man få banklån till hus när man lever på aktivitetsstöd?

Jag är trött på att bo i lägenhet och skulle vilja ha ett hus. Och jag har hittat ett hus som vore perfekt för mig. Lagom stort och till ett bra pris. Det kostar 275 000 och har legat ute ett par månader redan så det kanske går att pruta...

Men problemet är att jag inte har fast jobb. Jag har aktivitetsstöd till våren 2012 och det är osannolikt att jag kommer kunna ha ett vanligt jobb direkt efter det.

Jag är 26 år, ensamstående och har inga barn.

Mina föräldrar kan eventuellt stå med på lån.

Finns det möjlighet för mig att kunna köpa hus?

Får jag ta banklån?

Kan jag fortfarande få bostadstillägg från försäkringskassan?

• Svar på tråden Kan man få banklån till hus när man lever på aktivitetsstöd?
  • Anonym

Sorry, det låter som du kommer få ett nej..

Men du ska givetvis boka en tid på banken och diskutera läget...

• Michisen

Vore jag du skulle jag ringa Försäkringskassan direkt och fråga kring vad som skulle gälla för bostadstillägget i din situation.

Vad gäller banklånet - om dina föräldrar går in som proprieborgensmän och har ekonomi för att betala ditt lån ifall du inte kan göra det så kanske banken kommer godkänna lånet, men jag tror att det lär bli väldigt svårt att få ett banklån utan en egen fast inkomst. Dock är det bara bankerna som kan svara på frågan i praktiken.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Cenicienta

Hej, jag jobbar på bank men inte med lån, men det är mycket som spelar in när banken får in en ansökan. Finns det betalningsanmärkningar, finns kontantinsatsen på 15%, pengar till lagfart och pantbrev, tror banken på betalningsförmågan osv. det är nästan omöjligt att säga hur det skulle gå för dig med de uppgifter du skrev i TS.

Svar på tråden Kan man få banklån till hus när man lever på aktivitetsstöd?