• Ärtan

Är havtorn farligt för fostret?

Hej,

Jag har gravid i v. 5 snart 6 och har ätit ca 1 tsk bärpulver varje dag rikt på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Jag undrar nu om det kan vara farligt för barnet?
    Funderar på att sluta äta det i och med att jag läste att det innehåller havtorn som ju innehåller A-vitamin. Jag har läst att A-vitamin kan ge missbildningar på fostret. Om jag slutar äta det nu kan någon skada för barnet redan vara skedd?

Jag äter även MittVal Folsyra sen några månader tillbaka. Om jag nu ska sluta med bärpulvret tycker du jag ska gå över till MittVal Kvinna eller liknande i stället för bärpulver och folsyra?

Tack på förhand för hjälpen!

Så här står det på bärpulvret

Ingredienser i bärpulvret: En unik blandning av torkad och malda blåbär, havtorn, svart vinbär, nypon och tranbär. Helt naturligt inga tillsatser.

Att äta bär i pulverform underlättar upptaget av bärets näringsämnen. Bärpulvret innehåller både skal, fruktkött, saft och kärnor. Genom att mala kärnorna frigörs många goda näringsämnen som annars skulle passera rakt gneom kroppen.
    ger ett brett spektrum av naturmiga antioxidanter. Rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter, t.ex. flavonider och karotenoider.

Antioxidanter motverkar fria radikaler som ökar vid hård träning, stress och andra påfrestningar, Fria radikaler anses orsaka inflamationer och påskynda åldrandet.

Svar på tråden Är havtorn farligt för fostret?