• Indianica

Om man inte går till en tenta, vad händer då? blir det omtenta direkt?

Jag har läst i fyra år och aldrig struntat i att gå till en tenta och försöka göra den, så jag vet inte vad som händer om man öht inte går till en tenta? jag har opererat mig och är egentligen sjukskriven (men var dum nog att inte skicka in läkaruntyget till fk eller CSN) men trodde jag skulle må bättre än jag gjort efter operationen, så jag har typ bara läst halva boken (som är gigantisk) och jag kan omöjligt klara hela tentan. Nu idag mår jag illa som sjutton, men ska försöka läsa så gott det går. 

ibland har jag sett folk som kommer till en tenta och går efter 5 minuter, men jag har 10 mil till tentasalen så det känns så himla onödigt att åka dit när jag vet att jag inte kommer klara det. Bättre då att ägna dagen åt att läsa och gå på omtentan. men frågan är får man göra en omtenta direkt, om man inte försökt göra den första eller vad händer? 

• Svar på tråden Om man inte går till en tenta, vad händer då? blir det omtenta direkt?
  • miss nöjd

Du kan ta omtentan direkt ist ja. Tänk dock på att man ibland måste anmäla sig för omtentan. så du inte missar det steget...

• Indianica

Ok, vad skönt, tack, mår superilla idag, ska genast komma när omtentan är och anmäla mig!

• Euforia

Att folk kommer till tentasalen och går direkt beror väl på att man i vissa ämnen inte får tenta upp betyget. Om de ser direkt att de förmodligen inte kommer att få högt betyg på tentan väljer de att lämna blankt och göra omtentan (får man underkänt får man ju göra om).

Klart du kan gå direkt till omtentan! Lycka till och krya på dig! {#emotions_dlg.flower}

• miss nöjd
    Euforia skrev 2010-09-22 09:56:13 följande:
    Att folk kommer till tentasalen och går direkt beror väl på att man i vissa ämnen inte får tenta upp betyget. Om de ser direkt att de förmodligen inte kommer att få högt betyg på tentan väljer de att lämna blankt och göra omtentan (får man underkänt får man ju göra om).

Klart du kan gå direkt till omtentan! Lycka till och krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
    ja, och många går ju för att se vilken typ av frågor som kommer- så är det lättare att plugga inför omtentan och kamma hem fler poäng. I Vår utbildning var omtentorna så mkt lättare- var många liknande frågor (vissa samma) osv så det var ju ett smart drag om man vill ha VG....
  • Bedan

Det är olika för olika utbildningar. Fråga din studieadministratör.

• kimsi

Måste ni inte sitta kvar i 40 minuter, även när ni lämnar blankt? Så har det alltid varit på de tentor jag gjort. Men som sagt, strunta bara i att gå till tentan och anmäl dig till omtenta istället.
    Och du, krya på dig!

• Moi Je Joue

förra året missade jag en tenta för att jag opererade mig dagen innan, jag behövde bara anmäla mig till omtentan, fast det kallades resttenta om man inte gjort den :)
    var inga problem, skickade inte in några intyg nånstans.

• ForReal
    kimsi skrev 2010-09-23 16:41:16 följande:
    Måste ni inte sitta kvar i 40 minuter, även när ni lämnar blankt? Så har det alltid varit på de tentor jag gjort. Men som sagt, strunta bara i att gå till tentan och anmäl dig till omtenta istället.
    Och du, krya på dig!
    Vi var tvungna att sitta i en hel timme.
  • Neko

30 min är det här...

Säkert olika regler på olika ställen =)

• Janni8
    Moi Je Joue skrev 2010-09-23 16:44:44 följande:
    förra året missade jag en tenta för att jag opererade mig dagen innan, jag behövde bara anmäla mig till omtentan, fast det kallades resttenta om man inte gjort den :)
    var inga problem, skickade inte in några intyg nånstans.
    Resttenta och omtenta är ju i praktiken samma sak
Svar på tråden Om man inte går till en tenta, vad händer då? blir det omtenta direkt?