• Anonym (orolig)

småblåsor på händerna

Sedan ett år tillbaka har jag fått några små onda blåsor på fingrar och händer.
    Det dyker upp en eller två, sedan försvinner dom gradvis (brukar ta en vecka eller två) och sen kommer det illbaka en eller två igen.
    Det är som små blåsor invändigt som trycker sig utåt.
    När man tar på dom så gör det jätte ont.

Jag börjar bli orolig, vad kan det vara för något? Det är mest på fingrarna lite här och där, men även på ovansida av händer kan det komma någon blåsa ibland.

• Svar på tråden småblåsor på händerna
  • Anonym (orolig)

puff**

• Anonym

Svårt att säga, kan ju vara många olika saker. En jag tänker på är eksem. Jag har eksem på mina fingrar och det blir ibland blåsor. De kliar ganska mycket, men man bör inte klia eftersom det kan sprida sig.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2010-09-22 15:27:30 följande:
    Svårt att säga, kan ju vara många olika saker. En jag tänker på är eksem. Jag har eksem på mina fingrar och det blir ibland blåsor. De kliar ganska mycket, men man bör inte klia eftersom det kan sprida sig.
    Nä tror inte det är eksem. Ingen variant jag har sett i af.
    Dessa är super små prickar som först blir röda, sen gör dom ont när man kommer åt det röda området, sen blir det som en blåsa under huden.
  • Anonym (orolig)
    Lizzyy skrev 2010-09-22 15:41:22 följande:
    Svinkoppor?
    I ett år? Förvånad
  • Anonym (orolig)
    Storm07 skrev 2010-09-22 15:41:57 följande:

Ser det ut såhär kanske? huden.nu/dermatologen/dyshidrotiskt-eksem/
    Jag kan få en mild variant då och då, men har då kortisonsalva att smörja med så då försvinner det relativt fort.

nej, jag får en eller två max samtidigt.
    Första gångerna trodde jag att jag hade bränt mig på cigg aska.
    Blir först rött sedan en slags blåsa flera lager under huden. Inte som en vanlig "sko-skavs-blåsa"
  • Storm07

Det på bilden är nog en extrem variant, jag får också  bara ett par enstaka blåsor då och då. Prova köp hydrokortison på apoteket och smörj med morgon och kväll så försvinner de nog snart.

• Anonym (Sandra)
    Storm07 skrev 2010-09-22 15:41:57 följande:

Ser det ut såhär kanske? huden.nu/dermatologen/dyshidrotiskt-eksem/
    Jag kan få en mild variant då och då, men har då kortisonsalva att smörja med så då försvinner det relativt fort.

Jag har drabbats av något konstigt på mina händer sen jag blev gravid..börjar som små röda prickar som kliar så in i norden och om man kliar på dem blir det som vita ringar (bubblor under hudenOm man kliar för mkt går de sönder och de kommer lite lite vätska där... Jag tror de kanske kan vara såna där som finn i länken...en mild variant....jag har undrat vad det kan vara och det verkar stämma...längs med fingrarna framför allt Ibland försvinner de och så kommer de igen. Har även pollenallergi och det stod ju att det kunde höra ihop lite..Ska prova med kortisonsalva och hoppas de hjälper!
Svar på tråden småblåsor på händerna