• Vitsippa

Sy bärsjal (ringsjal)

Hej!

Min son som är fem veckor älskar sin bärsele och verkar helst vilja vara där jämt. Jag funderar på att sy en bärsjal, av ringmodell, för att variera bärställningen lite för honom. Långsjalarna verkar lite krångliga, tycker jag. Finns det något speciellt man ska tänka på när det gäller tyg eller mönster? Jag har aldrig sett bärsjalar användas i praktiken, så jag känner mig lite osäker på hur det funkar.

• Svar på tråden Sy bärsjal (ringsjal)
  • kixan

Hej! Ta ett smidigt bomullstyg bara, typ indisk bomull. Tänk bara på att man inte kan bära jättelänge i en ringsjal utan att byta sida då och då.
    En långsjal är det klart bästa alternativet om man ska bära mycket och länge, att knyta är inte så krångligt som det verkar.

• Marlene

Det är inte alls så krångligt att knyta som det verkar, efter ett par gånger så går det bra. Jag tycker att bb selen är nästan krångligare att sätta på än att knyta en sjal.

• Åsapåsa

Får jag passa på att fråga er som har använt sjal en fråga. Jag vill också gärna sy en knytsjal och prova, men hur lång och bred ska den vara ungefär?
    Kan man använda den direkt när bebisen är pytteliten eller ska man vänta ett tag?
    Blev visst 2 frågor, hoppas nån kan hjälpa...
    Tack

• KorElleBelle

www.activebabycare.com/tidning/x0105v.html
    www.activebabycare.com/tidning/x0206v.html

Här är ett erbjudande om att låna hem och prova en bärsjal i 6 veckor. Kanske något för er som tvekar men vill prova:
    www.verdandis.com/Neue_Dateien/L%E5na.html

En baby bundler kan du använda från nyfödd:
    www.verdandis.com/Neue_Dateien/babybundler.html

Har själv en något moderniserad variant av bärsjal, en sk Huggababy som är helt underbar och som man kan använda från nyfödd:
    www.saltsolutions.se

• KorElleBelle

Bläh! Va mosig jag är i skallen idag!
    Hoppas ni fattar ändå. Pust!

• kixan

Åsapåsa: En långsjal ska vara ca 4½-5 meter lång för att räcka till alla knytningar (det beror ju på hur stor du är också), men det går ju med kortare också. Bredden på sjalar är oftast runt 70cm. En nyfödd kan man bära liggande i sjalen.
    Knytinstruktioner finns på www.leffesomias.com & www.sjalar.nu

• Vitsippa

Hej! Tack för alla tips! Jag har sytt en ringsjal nu, och den verkar bra, men än så länge tycker jag att den är lite svår att taq på sig och sätta fast bebisen i. Men sonen sover bra i den. Vi växlar lite mellan selen och sjalen, och det funkar bra.

Svar på tråden Sy bärsjal (ringsjal)