• supersötasilversara

5-årskalas UTE i mitten av oktober?

Vi har en jättefin baksida för barn att leka och vara på + en stor takad altan ("halvt inglasad" - ger ingen värme men lite vindskydd). Nu tänkte vi bjuda på barnkalas i mitten av oktober, bjuda på korv med bröd och sedan lite fika (på altan), kanske någon lek. Kalaset ska vara två timmar långt, kring lunch en söndag. Vi tänkte avsluta kalaset med skattjakt eller så.

Blir det FÖR kallt att vara ute? Vi har ju reservplanen att gå in, men det skulle vara kul om det fungerade att vara ute. Korv med bröd är ju värmande, sen kanske man kan ha varm choklad eller nått, varm saft kanske? Vi tänkte ev grilla gorven ute på vår grillplats. Vi tänkte skriva på inbjudningarna att det ska vara ute och att man ska ha kläder efter väder.

Vad tror ni, kan det fungera?

• Svar på tråden 5-årskalas UTE i mitten av oktober?
  • strojes

Klart det funkar att vara ute! Ungar är ju ute och leker flera timmar om dagen året runt. Var bara tydliga på inbjudan att ni ska vara ute så att alla har bra kläder med sig.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Mariohn

Låter som något som kan bli riktigt riktigt mysigt! Bara ni låter folk veta i inbjudningskorten att det ska vara utomhus så att alla har ordentligt med kläder på sig!

Hade jag varit ni hade jag nog bjudit föräldrarna också. Ett riktigt höstkalas! Sätt ut lite ljuslyktor och bjud all på rykande varmkorv i höstkylan. Sjukt mysigt ju! Jag hade kört varm o´boy med marshmallows också som efterrätt Jag hade älskat att bli bjuden på ett sådant kalas. Jag tror jag snor idén

• pamilya

Va kul! Låter som en toppen idé! De flesta brukar ju ha bra utekläder för barnen (om inte är så att de aldrig är ute vid den här tiden på året).

Hoppas ni får en bra dag!

• supersötasilversara

Vad skönt att ni tycker om idén! Jag och min man tyckte det kunde vara jättekul men vi gillar ju att vara ute, så vi började fundera om verkligen andra föräldrar tycker att det ÄR en bra idé. Jag tror att många av föräldrarna stannar (de brukar de göra) och så dom är också bjudna . Fast det kanske man ska skriva i inbjudan också?

Lyktor var en jättebra idé, det blir ju mysigt av det.

Varm choklad får det bli! Det kan säkert värma skönt. Och så älskar blivande 5-åringen det Undrar om det är overkill med att hitta på lekar...? Det kanske barnen sköter bäst själva?

• Mia386
    supersötasilversara skrev 2010-09-22 12:24:53 följande:

Vad skönt att ni tycker om idén! Jag och min man tyckte det kunde vara jättekul men vi gillar ju att vara ute, så vi började fundera om verkligen andra föräldrar tycker att det ÄR en bra idé. Jag tror att många av föräldrarna stannar (de brukar de göra) och så dom är också bjudna . Fast det kanske man ska skriva i inbjudan också?

Varm choklad får det bli! Det kan säkert värma skönt. Och så älskar blivande 5-åringen det Undrar om det är overkill med att hitta på lekar...? Det kanske barnen sköter bäst själva?

Du kan ju ha lekar i förebyggande syfte ifall barnen bara sitter/äter sin korv.. :)
  • strojes

Jag brukar skriva i inbjudan att föräldrar är välkomna och att jag vill osa även på föräldrar så man kan förbreda fika åt dem också.
    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • pamilya

Undrar om det är overkill med att hitta på lekar...? Det kanske barnen sköter bäst själva?

Ni kan ju ha några lekar förberedda och sen får ni se om de behövs eller inte. Kanske ha någon lek där både barn och vuxna kan vara med.
  • Sandrisen80

Min kusin som är född i mitten av november hade kalas ute i skogen för en herrans massa år sen då i november. De skrev i inbjudan att barnen skulle ha tåliga ytterkläder på sig, alltså inga direkta "kalaskläder" på...

• Mammatilltvåprinsar

Jag minns både höstkalas och vinterkalas som hölls ute från min barndom som roliga och bra för mig som hade, hm, mycket energi:) var bara tydlig så ingen kommer i en liten klänning.

• supersötasilversara

Nu har vi haft vårat kalas och det blev verkligen SUPER! Uppskattat av alla, föräldrar och barn. Och ingen av oss var trötta och yra utan pigga när kalaset var över + inga leksaker att städa undan .

Kan verkligen rekommenderas!!

• Trotsa

Sonen fyller år i december och jag har planer på att ha kalas ute för honom när han blir något år äldre. Och ungefär samma upplägg som ni, grilla korv och sen varm choklad och bulle.

Men tips är att ha några lekar förberedda. Skattjakt lät fantastiskt roligt!!

• supersötasilversara

Vi hade skattjakt - barnen uppskattade det väldgit mycket. Sen hade vi några lekar med barnen direkt när de kom och dierkt efter mat och fikat. Det hade egentligen inte behövts eftersom de lekte bra ändå men för att få upp värmen i kroppen lite .

Det var ett gäng av gästerna på kalaset som var dryga 1-2 år och de njöt lika mycket av att vara ute som alla andra. Två timmar gick bra för dom med - men då var det +2 grader och sol. Kanske skillnad om det är snö och ännu kallare. Vi hade förberett för att gå in med barnen - men det  behövdes inte.

Det som dock var lite "kul" var att ALLA barn var ordentligt klädda - sen kom en del föräldrar i tunna jackor och jeans....! Vi lånade ut lite jackor och filtar så även föräldrarna klarade av att vara ute det kan ju vara värt att skriva något på det på inbjudan: "Ta på kläder efter väder - både barn och vuxna"

• BellaH

Vi hade pulka-kalas för sonen som fyllde 5 i februari... och då var det rejält med snö och ca 5-8 grader kallt. Barnen hade jättekul och höll igång med pulkaåkning och "pulsa-fotboll" och pausade med korv med bröd i "kalaskiosken" och avslutade med tårta och varm choklad! Sonen har redan beställt ett utekalas till nästa födelsedag!!

Se bara till att alla vet om att ni ska vara ute!

Ha så kul!!

Svar på tråden 5-årskalas UTE i mitten av oktober?