• Strommingen

Halsont som graviditetssymtom?

Jag har de senaste fem dagarna vaknat med halsont, ungefär som när man håller på att bli förkyld. Men jag blir aldrig förkyld, och har varken feber eller snuva. Halsontet försvinner gradvis under dagen, speciellt när jag äter och dricker, men är tillbaka med full styrka på morgonen. Kan det här ha med min graviditet att göra (v 7+4) eller är det bara en förkylning som inte bryter ut? Någon som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Halsont som graviditetssymtom?
  • Rhoda Horswunce

Jag skulle nog gissa på att du blir torr i halsen när du sover, och att det är därför du får ont på morgonen. Det är mycket möjligt att det har med graviditeten att göra (man kan ju t.ex. bli lite täppt i näsan pga. graviditeten, vilket kanske leder till att man sover med munnen öppen mer, vilket i sin tur leder till att man blir torr i munnen och halsen), men det kan ju även bli så om man inte är gravid. Testa att ställa ett stort glas vatten bredvid sängen, så att du kan dricka en klunk om du vaknar under natten, det kan hjälpa lite.

• Strommingen

Jag har alltid sovit med munnen öppen (vilket alltid roat sambon :D) så det borde ju inte vara torrare än vanligt. Funderar på om mina sena kvällsmackor eller nån annan matvana kan vara boven.. Jag utgick liksom från att det var förkylning på G eftersom det är såna tider nu, men det verkar inte så. Hm.

Känner mig smått förvirrad. Jag verkar få de flesta symtom man kan och nu vet jag knappt vad som beror på graviditeten och vad som beror på annat. De tycks avlösa varandra :) 

• Purlan

Jag har precis samma sak, är i v 20. Är lite täppt i näsan också på morgonen så visst kan det bero på att jag andas med munnen, men jag brukar vara lite täppt på morgonen utan halsont. Kanske att det blivit värre pga graviditet och den torra luften utomhus nu när det är rätt kallt...

Eller finns det någon annan teori? 

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Lillplutt BF 6 mars 2011 ♥
Svar på tråden Halsont som graviditetssymtom?