• Sarilariz

Kan man äta chark produkter och t.ex rökt skinka om man fryser den först?

Hej!

Är gravid och undrar bara om man kan äta chark produkter (t.ex rökt rostbiff m.m) under graviditeten så länge man fryser det först?

Vet sedan förra graviditeten att man inte bör äta det som det är, men har för mig att det går bra så länge man värmer det till 70grader eller varmare eller om det varit fryst ett par dygn.

Tack för svar!

• Svar på tråden Kan man äta chark produkter och t.ex rökt skinka om man fryser den först?
  • Dixabilly

Jag är i vecka 26 och har varit gravid förut, och jag äter då rökt skinka, utan att frysa.
    Under min förra graviditet, dvs för två årsen så var detta inte ens på tapeten alls..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Michisen
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
    Bakterier och parasiter

Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:

Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

Skölj frukt och grönsaker.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Sarilariz

Tack för svaren!

Är galet förtjust i rostbiff sallad som jag gör hemma, fryser det i minst tre dygn så det går nog bra.

Hade för mig att de var de rekomendationernba som gällde, det med ost och viss fisk kommer jag ihåg.

Mycket bra information Michisen, tack!

• La Lola
    Sarilariz skrev 2010-09-22 12:19:24 följande:
    Tack för svaren!

Är galet förtjust i rostbiff sallad som jag gör hemma, fryser det i minst tre dygn så det går nog bra.

Hade för mig att de var de rekomendationernba som gällde, det med ost och viss fisk kommer jag ihåg.

Rostbiff är nötkött o nötkött innehåller sällan toxoplasma.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Michisen
    Sarilariz skrev 2010-09-22 12:19:24 följande:
    Tack för svaren!

Tacka inte mig, tacka livsmedelsverket. I övrigt har La Lola helt rätt (som vanligt), nötkött behöver inte ens vara genomstekt ordentligt, så rostbiffssalladsingredienserna behöver du absolut inte frysa i tre dygn - däremot ifall det är lufttorkade korvar (jag älskar en bosnisk (tror jag) korv som heter Sûdcük eller nåt sånt) så fryser jag den i tre dygn innan konsumtion för att vara säker, trots att det bara är nötkött i den.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Sarilariz
    La Lola skrev 2010-09-22 12:23:28 följande:
    "Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Ok :) Kanon! Köper stora "Chunks" med rostbiff så jag måste frysa den i varje fall, annars hinner den bli dålig :p Just nu kan jag tyvärr inte äta någonting över huvudtaget så det goda får stanna i frysen. :( Är illamående så det står mig upp i halsen, bokstavligt talat.
  • Sarilariz
    Michisen skrev 2010-09-22 12:26:33 följande:
    Tacka inte mig, tacka livsmedelsverket. I övrigt har La Lola helt rätt (som vanligt), nötkött behöver inte ens vara genomstekt ordentligt, så rostbiffssalladsingredienserna behöver du absolut inte frysa i tre dygn - däremot ifall det är lufttorkade korvar (jag älskar en bosnisk (tror jag) korv som heter Sûdcük eller nåt sånt) så fryser jag den i tre dygn innan konsumtion för att vara säker, trots att det bara är nötkött i den.
    Ok, så vill man käka viss salami och liknande blir det frysen!
  • Amlin
    Sarilariz skrev 2010-09-23 10:27:52 följande:
    Ok :) Kanon! Köper stora "Chunks" med rostbiff så jag måste frysa den i varje fall, annars hinner den bli dålig :p Just nu kan jag tyvärr inte äta någonting över huvudtaget så det goda får stanna i frysen. :( Är illamående så det står mig upp i halsen, bokstavligt talat.
    En fråga, om rostbiffen är helt genomlagad, måste man fortfarande frysa den då? Det känns som att frysen bara är nödvändig om man har en rostbiff som är röd i mitten?

Har nämligen en finfin stek i som jag funderar på att göra rostbiff av.
  • La Lola
    Amlin skrev 2010-09-23 11:02:22 följande:
    En fråga, om rostbiffen är helt genomlagad, måste man fortfarande frysa den då? Det känns som att frysen bara är nödvändig om man har en rostbiff som är röd i mitten?

Fortfarande så måste inte rostbiff frysas alls (står i tråden).
    Men hon vill ju göra det eftersom hon inte kommer äta upp allt på en gång o risken för listeria ökar mot slutet av hållsbarhetstiden (hennes är alltså köpt).
  • Amlin
    La Lola skrev 2010-09-23 11:04:44 följande:
    Fortfarande så måste inte rostbiff frysas alls (står i tråden).
    Men hon vill ju göra det eftersom hon inte kommer äta upp allt på en gång o risken för listeria ökar mot slutet av hållsbarhetstiden (hennes är alltså köpt).
    Ah, det var därför jag blev lite konfys.
  • La Lola
    Amlin skrev 2010-09-23 11:18:23 följande:
    Ah, det var därför jag blev lite konfys.
    Ahaaa!
  • shiningmoon

pizza, paj och pärongroda,
    sitta ner och varsågoda.

Ät med måtta,
    sa en råtta.

Tugga och svälj,
    sa en älg.

Jag har aldrig blivit tillsagd vad man inte bör äta då man är gravid,
    men däremot har dem sagt åt mig att äta lite mindre av t.ex gravad lax.
    Tror inte det är ngn större fara. Hör med din barnmorska :)

• La Lola
    shiningmoon skrev 2010-09-23 14:07:36 följande:
    sitta ner och varsågoda.

Ät med måtta,
    sa en råtta.

Tugga och svälj,
    sa en älg.

Fast gravad lax kan du ju äta hur mycket du vill av (enligt kostråden)....
  • shiningmoon
    La Lola skrev 2010-09-23 14:11:36 följande:
    Fast gravad lax kan du ju äta hur mycket du vill av (enligt kostråden)....
    ja säkert :))
    Jag har alltid ätit det jag varit sugen på.
    synd bara jag inte har ngt sug nu men det kommer kanske om ngn vecka då illamåendet minskar  ;)
  • Sarilariz
    Amlin skrev 2010-09-23 11:02:22 följande:

Tror egentligen inte man måste frysa lätt rosa rostbiff heller. Men är köttet genomlagat skall det inte ens behövas med griskött, så det är nog bara att käka på :)
  • La Lola
    Sarilariz skrev 2010-09-24 08:24:19 följande:
    Tror egentligen inte man måste frysa lätt rosa rostbiff heller.
    Nä, det måste man inte.
    Eftersom nötkött sällan innehåller toxoplasma....som jag redan skrivit.
  • Sarilariz
    shiningmoon skrev 2010-09-23 14:07:36 följande:
    sitta ner och varsågoda.

Ät med måtta,
    sa en råtta.

Tugga och svälj,
    sa en älg.

Tror inte heller att det är någon fara egentligen, men fööljer rekomendationerna, vet att OM det skulle hända något med bebis, så vet jag i alla fall att jag gjort allt jag kan. Och då känns det nog på sätt och vis bättre för mig. Vte att riskerna är jättelåga, men men :) I alla fall liksomFlört
  • Sarilariz
    La Lola skrev 2010-09-24 08:26:15 följande:
    Nä, det måste man inte.
    Eftersom nötkött sällan innehåller toxoplasma....som jag redan skrivit.
    Jag vet^^ Därför jag sa det till hgenne:) Såg nu att jag skrev "nog" men jag är lite nyvaken och lätt förvirrad pga matbrist Tungan ute
  • La Lola
    Sarilariz skrev 2010-09-24 08:27:54 följande:
    Jag vet^^ Därför jag sa det till hgenne:) Såg nu att jag skrev "nog" men jag är lite nyvaken och lätt förvirrad pga matbrist Tungan ute
Svar på tråden Kan man äta chark produkter och t.ex rökt skinka om man fryser den först?