• Anonym

Plugga till barnskötare eller söka högskola?

Är arbetslös men jobbar extra som barnskötare (outbildad) och stormtrivs! Vill in på Högskolan/Universitetet för att söka till Förskollärare men ja, med den konkurrens som är där kan man ju söka in ett par år utan att komma in. Funderar därför att läsa till barnskötare för att kunna jobba som det och få mer än enstaka timmar. Eller är detta en helt onödig idé jag fått med tanke på att barnskötaryrket är på väg bort? Givetvis söker jag ju kontinuerligt in till Högaskolor och Universitet och skulle jag komma in på något så hoppar jag givetvis av barnskötarutbildningen.

Är så i valet och kvalet. Behöver lite feedback!

• Svar på tråden Plugga till barnskötare eller söka högskola?
  • pussgurkan86

nej det är oerhört svårt att få fast jobb som barnskötare. alla söker förskollelärare. har man tur så får man lång vik men inget mer. bättre att läsa till förskollelärare och det är inte så hård konkurrens.

• VixieB

Vore jag dig skulle jag läsa till förskollärare! Jag är utbildad barnskötare, och det finns ju näst intill INGA tjänster att söka, som tidigare sagt får man förlita såg på längre vik, eller om man har tur bli inlasad efter många år!

• Anonym (Fsk)

Satsa på förskollärare! Var har du hört att det är konkurrens om platser? När jag sökte, och blev antagen, hade den sist antagna 0,1 på högskoleprovet och den sist antagna på betyg hade 9-komma-någonting...

Det är lättare att få jobb som förskollärare och lönen är något bättre än en barnskötares.

• Niiskuneiti

Helt onödigt att lägga ner tid på att bli barnskötare, alla förskolor vill ha förskollärare och har på flera år inte hört om barnskötare som fått fast utan att de arbetat i mååånga år.

Dessutom är det en klen utbildning, därför den inte är eftertraktad. Så jag tycker verkligen att du ska satsa på förskollärare istället i så fall.

Gör högskoleprovet om du har för dåliga betyg.

• Mizca

Jag skall läsa till barnskötare för att det är en kortare utbildning och jag har faktiskt lättare att komma in som anställd med någorlunda utbildning i bagaget än vad jag kan nu. Då känner jag av om detta verkligen är det jag vill syssla med och vill jag det kan jag vidareutbilda mig till förskollärare och då tar jag utbildning för utbildning och behöver alltså inte ta alla år på en gång.

Jag tycker att man skall göra som man själv tycker och känner. Även om andra säger att det är svårare att få jobb kanske det är så, men är detta ens egna ide och man känner sig trygg med den skall man fortsätta trots andras ord. Jag har hittat massa jobb där dom söker barnskötare/förskolelärare så varför skulle man inte få anställning om man bara gått barnskötarutbildning?
    Jag vikarierar väldigt mycket på en förskola och är outbildad, inte ens gått barn och fritid. Om jag får en barnskötarutbildning kan "min" förskola anställa mig lättare än dom kan nu! Positivt.

Svar på tråden Plugga till barnskötare eller söka högskola?