• BelgoSvensk

    Boktips sökes

    Hej!

    Under det senaste året har jag läst en hel del inlägg här på FL men har själv inte deltagit så aktiv i debatterna. Tiden för oss allt närmare en adoption och jag behöver er hjälp och goda råd.

    Vi har ett syskonmedgivande och söker nu efter litteratur kring adoption av syskonpar, adoption av äldre barn, ankutning etc. (Tidigare idag beställde jag AC's skriftsammling och väntar med spänning tills de kommer på posten.)

    Kan ni dela med er av era bästa boktips?
    Jag är även mycket tacksam om det finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter. (Inboxa mig gärna.)

    Stor tack!

  • Svar på tråden Boktips sökes
  • en glad

    Kan ge ett par tips: Astrid Flemberg Alcálas bok "Och vet inte vart" handlar om adoption av ett syskonpar och när det gäller anknytning finns rätt mycket litteratur t.ex. Anders Brobergs böcker "Anknytningsteori" och "Anknytning i praktiken".

  • Hej och Hopp

    Marianne Peltomaa (tror jag att hon heter) har skrivit böcker om att adoptera lite äldre barn
    "Resan", "En riktig familj" och "Färgen under huden" heter de.
    De är skrivna i romanform och jag tycker att de är riktigt bra!

  • en glad
    Hej och Hopp skrev 2010-09-22 13:47:41 följande:

    Marianne Peltomaa (tror jag att hon heter) har skrivit böcker om att adoptera lite äldre barn
    "Resan", "En riktig familj" och "Färgen under huden" heter de.
    De är skrivna i romanform och jag tycker att de är riktigt bra!


    Ja, de böckerna är bra, men Peltomaa adopterar ett barn i taget. Jag uppfattade att ts frågade efter litteratur om att adoptera "syskongrupp" samtidigt!
  • Chimamanda
    Hej och Hopp skrev 2010-09-22 13:47:41 följande:

    Marianne Peltomaa (tror jag att hon heter) har skrivit böcker om att adoptera lite äldre barn
    "Resan", "En riktig familj" och "Färgen under huden" heter de.
    De är skrivna i romanform och jag tycker att de är riktigt bra!


    Också mina boktips!
  • Hej och Hopp
    en glad skrev 2010-09-22 15:30:24 följande:
    Ja, de böckerna är bra, men Peltomaa adopterar ett barn i taget. Jag uppfattade att ts frågade efter litteratur om att adoptera "syskongrupp" samtidigt!
    Jo men eftersom hon även nämnde adoption av äldre barn så kom jag med det här tipset.

  • BelgoSvensk

    Jag tar tacksam emot alla tips jag kan få. Jag söker ganska bred själv.
    Surfade lite på nätet idag och hittade följande titlar. Kanske någon av er som har läst dessa och kan tycka till:

    Adoption, banden som gör oss till familj--- Mary Juusela
    Attaching in Adoption, proctical tools for today's parents
    Toddler adoption, the weaver's craft
    Child of many colours: stories of LDS transracial adoption

    Någon, sugen på att kommentera urvalet?

  • en glad

    Sara Larsson hade tidigare en sajt som hette anknytning.nu. Den baserades väldigt mycket på boken Attaching in adoption. Saras sajt finns inte kvar. Istället har hon gett ut en bok som förmodligen vilar på samma grund (har inte läst den själv). Boken heter "Anknytning i adoptivfamiljens vardag" och man kan få info om den på nedlagda www.anknytning.nu

  • sissi78

    Vi Är själva i början av vår adoptionsprocess och sökt vi har sökt efter vettiga böcker och är väldigt tacksam för alla rekomedationer av böcker som ni gett som vi kan sätta oss ner och läsa ..

    Sissi

    http://varadoption.bloggplatsen.se/

Svar på tråden Boktips sökes