• Nehn

Hängig mage redan innan förlossning!

Hej allihopa!
    Jag har 4 veckor kvar till BF och redan nu har min mage börjat "hänga". Kan det ha att göra med att bebisen fixerat sig och sjunkit ner, och att magen därför ändrat form? Träffar BM om en vecka, men orkar inte vänta på hennes uttalande.
    Jag är orolig att det har att göra med att musklerna glidit för långt ifrån varandra och att jag i så fall inte kommer bli av med detta.. Men jag har gått upp väldigt mycket i vikt, så det är mycket möjligt att det bara är bukfettet som förflyttat sig lite.
    Vill gärna veta om det är någon som har/har haft samma "problem" som jag och om någon vet vad det kan bero på. De här 4 sista veckorna är påfrestande nog som det är, det hade varit skönt att slippa oroa sig :)

• Svar på tråden Hängig mage redan innan förlossning!
  • Cyberfru

4 veckor innan kan det mycket väl vara så att bebisen fixerat sig och därför sjunkit ner! Jag har haft ganska låg mage hela tiden men för kanske 1,5 vecka sedan började den hänga ännu mer, är i vecka 35+3 nu. Var in på en akutundersökning i fredags och då konstaterades det att bebisen låg med huvudet jättelångt ner i bäckenet, de sa dock inget om ifall den var fixerad, men sjunkit har den ju :)

Om du är mycket orolig kan du väl ringa till mödravården och kolla vad de säger? Inte behöver du vänta på att du har en tid hos din barnmorska inte!

• Nehn

Det som oroar mig är att det inte är "spänt" på undersidan av magen längre. Vet inte om jag har förklarat begripligt :P
    Det "hänger" även mer på höger än vänster sida och ser ut som en liten påse. Innan jag blev gravid gick jag ner 20-25 kilo väldigt fort och fick lite häng på magen redan då, så jag tror nästan det är det området som blivit större på nåt sätt nu när jag gått upp väldigt mycket igen. Har haft en ganska öm och svullen graviditet (och så har vi ju haft en ohyggligt varm sommar), så har inte rört mig alls mycket och då är det väl inte så konstigt att magmusklerna stryker med lite..

Sitter magen lägre när bebisen har fixerat sig, men att den fortfarande är lika fylld och spänd, eller är det normalt att den ändrar form och kan bli lite pösigare?

Jag är lite utav en hypokondriker, så jag brukar oroa mig ett tag tills jag inser att det faktiskt inte är något att oroa sig för ;) Men det är ändå skönt att höra om andras upplevelser och tankar.

• Cyberfru

Min mage är ganska fast, men är lite mjukare nertill, har lite hull kvar där. Har bara gått upp 800 gram under hela graviditeten men har ändå lite hull kvar från innan eftersom jag är rätt överviktig. Kan tänka mig att om man gått upp en del så kan det sätta sig just där under magen, men jag vet inte. Tror inte du behöver oroa dig iallafall! Om det var att musklerna glidit isär för mkt borde det rimligtvis puta mer upptill tycker jag, liksom i mitt på magen ovanför naveln, det är väl där musklerna brukar dela sig som jag förstått det. Dessutom borde det som putar ut vara ganska fast, så blir det iaf om man har magbråck.

Det är så lätt att nojja sig över allt och ingenting när man är gravid och är man dessutom lite orolig av sig från början blir det ju än värre. Tycker fortfarande att du ska ringa till mödravården om du känner dig orolig, de är nog vana vid alla möjliga (och omöjliga) frågor! :)

Svar på tråden Hängig mage redan innan förlossning!