dåligt morgonhumör.....
Hej alla bonusföräldrar!skulle behöva era råd,eller åsikter.......det här problemet är egentligen löjligt,men som ni alla vet så kan nästan allt omvandlas till ett problem,när man försöker pussla ihop 2 familjer.Vi har ett morgonproblem just nu.....min nya man,som är bonusfar åt min 8-åriga dotter,är mkt mer aktoritär än vad hennes egen far och jag är,och ibland blir det verkligen fel alltihop.Min man har en stark vilja att vara delaktig i min dotters uppfostran,vilket i och för sig är jättebra.men min dotter är inte van vid hans sätt att uppfostra,som jag tycker ibland blir lite för strängt och auktoritärt och för lite empati och närhet.
Nu till problemet: min man har uppgiften att väcka henne på morgonen,fixa frukost,och ta henne till skolan.själv är jag höggravid,sover dåligt om natten,och vi har dessutom en liten dotter på 15 månader,som jag är hemma med,så vi har bestämt att det måste bli så på morgonen.Häromdan kom min dotter till mig och bad mig be min man/hennes bonusfar att väcka henne på ett lite "mjukare sätt".Hon har rätt taskigt morgonhumör,och behöver ett mjukt uppvaknande,medan han har ett "hurtigt" upp-o-hoppa-sätt,man SKA vara glad och sprätta upp ur sängen helst med ett stort leende på läpparna.....
Jag tog upp det med honom,och han sa bara "nej,det är inte ok att ett barn har dåligt morgonhumör,man skall vara glad och tacksam för varje dag man får leva,och det måste barn lära sig",så jag tänker INTE ändra mitt sätt eftersom jag tycker att det sättet är helt ok"................................
Då tycker jag att han har NOLL empati,och förståelse,eftersom jag själv vet hur det känns att hinte ha världens bästa morgonhumör,jag gillade heller aldrig för mycket "hurtbulle"-stil på morgonen.
Det här mynnade ut i ett gräl mellan oss.........tokigt nog,
vad tycker ni om detta?