• lunapiena

dåligt morgonhumör.....

Hej alla bonusföräldrar!skulle behöva era råd,eller åsikter.......det här problemet är egentligen löjligt,men som ni alla vet så kan nästan allt omvandlas till ett problem,när man försöker pussla ihop 2 familjer.Vi har ett morgonproblem just nu.....min nya man,som är bonusfar åt min 8-åriga dotter,är mkt mer aktoritär än vad hennes egen far och jag är,och ibland blir det verkligen fel alltihop.Min man har en stark vilja att vara delaktig i min dotters uppfostran,vilket i och för sig är jättebra.men min dotter är inte van vid hans sätt att uppfostra,som jag tycker ibland blir lite för strängt  och auktoritärt och för lite empati och närhet.
    Nu till problemet: min man har uppgiften att väcka henne på morgonen,fixa frukost,och ta henne till skolan.själv är jag höggravid,sover dåligt om natten,och vi har dessutom en liten dotter på 15 månader,som jag är hemma med,så vi har bestämt att det måste bli så på morgonen.Häromdan kom min dotter till mig och bad mig be min man/hennes bonusfar att väcka henne på ett lite "mjukare sätt".Hon har rätt taskigt morgonhumör,och behöver ett mjukt uppvaknande,medan han har ett "hurtigt" upp-o-hoppa-sätt,man SKA vara glad och sprätta upp ur sängen helst med ett stort leende på läpparna.....
    Jag tog upp det med honom,och han sa bara "nej,det är inte ok att ett barn har dåligt morgonhumör,man skall vara glad och tacksam för varje dag man får leva,och det måste barn lära sig",så jag tänker INTE ändra mitt sätt eftersom jag tycker att det sättet är helt ok"................................
    Då tycker jag att han har NOLL empati,och förståelse,eftersom jag själv vet hur det känns att hinte ha världens bästa morgonhumör,jag gillade heller aldrig för mycket "hurtbulle"-stil på morgonen.
    Det här mynnade ut i ett gräl mellan oss.........tokigt nog,
    vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden dåligt morgonhumör.....
  • Wish I was a Kellogs Cornflake

Jag tycker du har rätt. Vad tusan, man lyssnar väl på barnet?

Hela dagen kan ju kännas rutten om man blir väckt på fel sätt!

• Birgitta2

Jag anser att han är helt fel ute. Han skall visst vara delaktig, men att "ta över" fostran på ett så pass stort barn, som dessutom har två biologiska förändrar, blir bara så fel. Han får inte bestämma själv hur han skall göra, det är din och pappans sak. 

Ang morgonen: jag hade ett fruktansvärt morgonhumör som ung flicka och minsta lilla fel kunde göra att jag fick ett utbrott (jag pratar om sena tonåren och tidiga 20-årsåldern). Om nu du och dottern önskar att han väcker henne mjukare, så skall han ta hänsyn till det. Annars får du faktiskt ta över! Förstör inte för tjejen!

• mamma smurfen

Som Bonusförälder är det svårt att komma in i "gamla" rutiner, och vara delaktig...
    Nu vet jag ju inte hur länge er dotter levt med sin bonuspappa, men kanske är även han osäker på HUR HAN ska vara/beté sig, har han inte barn sedan tidigare så kan det ju vara en svår sitts även för honom menar jag.

Men tycker nog att han får anpassa sig lite efter vad barnet är van vid, och hur DU och dotterns far kommit överens ang uppfostran.

Sedan kan man ju undvika just DEN situationen genom att dottern blir väckt av en radio som spelar lugna låtar, eller dyllikt, en stund innan din man väcker henne?
    ( så gör vi med mina barn här hemma, som tyvär, ärvt MITT dåliga morronhumör) 

• linjes

Han är ute o cyklar

Man får väl anpassa sig efter hur barnet fungerar,annars blir hela dan fel iaf här hemma

• lunapiena
    mamma smurfen skrev 2010-09-22 13:35:57 följande:
    Som Bonusförälder är det svårt att komma in i "gamla" rutiner, och vara delaktig...
    Nu vet jag ju inte hur länge er dotter levt med sin bonuspappa, men kanske är även han osäker på HUR HAN ska vara/beté sig, har han inte barn sedan tidigare så kan det ju vara en svår sitts även för honom menar jag.

Men tycker nog att han får anpassa sig lite efter vad barnet är van vid, och hur DU och dotterns far kommit överens ang uppfostran.

Sedan kan man ju undvika just DEN situationen genom att dottern blir väckt av en radio som spelar lugna låtar, eller dyllikt, en stund innan din man väcker henne?
    ( så gör vi med mina barn här hemma, som tyvär, ärvt MITT dåliga morronhumör) 
    ja,det är en riktigt bra ide,tycker jag......jag har redan pratat med min dotter om det och hon tyckte det lät toppen.Försökte ta upp det igen till diskusion ikväll,men han vägrar att förstå.Hans kommentar var : idet här fallet så är det jag som skall bestämma hur jag vill förmedla mitt "godmorgon",eftersom jag är äldst och om  jag vill göra det på ett glatt sätt,så gör jag det...............
    Usch,det går inte att få honom att förstå,med andra ord.
  • Birgitta2

När min dotter var i runt 10 så väckte jag henne med ett glatt hojtande "God morgon! Det är dags att vaknaaaaa!!!". Hon bad mig ta det myyyycket lugnare, eftersom hon nästan flög upp i taket. Detta innebar att jag i fortsättningen väckte henne med att stryka henne över håret och klappa henne på kinden. Ofta fick jag gå in två gånger, men hon mådde mycket bättre på det här viset. Så varför kan inte din man försöka samma sak????

• Ess

Vad du än gör så köp inte en trumpet till honom, för då blir det väl morgonrevelj kl 0500.

Man måste lyssna till barnet vilket väckningssätt som passar bäst. Jag har tre barn som är alltifrån som din man vill ha dem till att bara dra täcket överhuvudet och bli sur om man väcker fel.

• linjes
    Ess skrev 2010-09-25 11:38:55 följande:
    Vad du än gör så köp inte en trumpet till honom, för då blir det väl morgonrevelj kl 0500.

Man måste lyssna till barnet vilket väckningssätt som passar bäst. Jag har tre barn som är alltifrån som din man vill ha dem till att bara dra täcket överhuvudet och bli sur om man väcker fel.
    Varför skulle hon köpa en trumpet
  • Ess
    linjes skrev 2010-09-25 16:05:46 följande:
    Varför skulle hon köpa en trumpet
    Skrattande
Svar på tråden dåligt morgonhumör.....