• Anonym

Har mitt barn fått en hjärnskada av fallet?

Jag skäms nått frukstansvärt och har absolut inte gjort nått med flit utan bara trott att det gått bra ändå.

Det jag skriver om är att min dotter har ramlat ur min säng en gång, rullat ur babysittern samt ramlat ur vagnen. Detta inom loppet av en månad. Hon är 5 månader nu och har innan aldrig någonsin slagit sig.

Första gången var från sängen, hade lagt henne i mitten av min sida och hon rullar aldrig någonsin åt vänster, så jag tänkte att det är väl lugnt. Vänder mig om och ska bara plocka upp ett par byxor när har direkt hör en duns. Då har lilla älsklingen ramlat och ligger på mage. Hon skrek naturligtvis men blev inte trött eller kräktes. Utan efter 5 min var allt jätte bra efter mycket tröst och tusentals pussar. Själv mådde jag skit över det!

Andra gången sprang jag på toa för jag var så jäkla kissnödig och då måste hon har rullat sig ur babysittern på golvet, hör det vrål och kutar ut med byxorna vid knäna. Men samma sak där, ingen fara som det såg ut.

Tredje gången: Har precis bytt till sittdelen men kan vinkla ryggstödet till nästan 100% liggande. Sen är det ju nån båge vid fötterna och nått som man sätter bena på var sin sida om.

Hon somnar iaf i vagnen och jag går in. Hon ligger 1 meter från altandörren och jag sitter ungefär lika långt ifrån så jag kan höra henne. Men efter 40 min hör jag en duns och hittar henne på altangolvet på mage. Förstår inte alls hur tusan hon kunde åla sig ut genom hålet. Men efter några minuters tröst och tårar från mig så lugna hon ner sig.

Jag mår som sagt så jävla dåligt över detta och känner mig som världens sämsta mamma i världen. Nu släpper jag inte henne med blicken, ska jag göra nått tar jag med henne om hon inte är nöjd med att ligga på filten.

Kan några av dessa fall gjort en skada på hjärnan?

• Svar på tråden Har mitt barn fått en hjärnskada av fallet?
  • Birgitta2

Nej! Det krävs mycket mer för att själva hjärnan skall skadas! Däremot kan skallen fått sig en smäll, men det är en heeeelt annan sak. Får hon får märken (bulor) så bör du hellre kolla upp det än låta bli, bara för att vara på den säkra sidan. Jag arbetar med hjärnskador och vi har ännu inte fått in spädbarn som naturligt (som ni) fått hjärnskador av vanliga korta fall.

Sen har vi nacken. Faller man olyckligt så kan ju nacken skadas. Nu är det ju sån tur att spädbarn är oerhört mjuka och det är svårt för ett spädbarn att skadas. Det skall väldigt mycket till.

• Anonym
    Birgitta2 skrev 2010-09-22 13:59:36 följande:
    Nej! Det krävs mycket mer för att själva hjärnan skall skadas! Däremot kan skallen fått sig en smäll, men det är en heeeelt annan sak. Får hon får märken (bulor) så bör du hellre kolla upp det än låta bli, bara för att vara på den säkra sidan. Jag arbetar med hjärnskador och vi har ännu inte fått in spädbarn som naturligt (som ni) fått hjärnskador av vanliga korta fall.

Sen har vi nacken. Faller man olyckligt så kan ju nacken skadas. Nu är det ju sån tur att spädbarn är oerhört mjuka och det är svårt för ett spädbarn att skadas. Det skall väldigt mycket till.
    Gud så skönt att höra! Nej hon har inte en enda gång fått varken bula eller ens ett blåmärke på kroppen.
  • linjes

Barn/bebisar slår sig

Har du kollat upp henne hos vc nån gång efter fallen?

Nu är hon ju i åldern när hon börjar åla iväg så då är det bäst att ha henne på golvet om du behöver panikpissa eller dylikt

• Birgitta2
    linjes skrev 2010-09-22 14:04:57 följande:
    Nu är hon ju i åldern när hon börjar åla iväg så då är det bäst att ha henne på golvet om du behöver panikpissa eller dylikt
    Eller, som jag gjorde, ta med ungen till toa . Lyft upp, lägg ner ren handduk på toagolvet, barnet på handduken och då har man koll.... trots toasittande.
  • linjes
    Birgitta2 skrev 2010-09-22 14:17:26 följande:
    Eller, som jag gjorde, ta med ungen till toa . Lyft upp, lägg ner ren handduk på toagolvet, barnet på handduken och då har man koll.... trots toasittande.
    Gjorde nog så jag med första barnet inte andra då va jag mindre nojig
  • Birgitta2
    linjes skrev 2010-09-22 14:20:02 följande:
    Gjorde nog så jag med första barnet inte andra då va jag mindre nojig
    Det gjorde jag med båda innan de kunde gå själva. Man kan inte vara nog försiktig.
Svar på tråden Har mitt barn fått en hjärnskada av fallet?