• ELHU

Jobbigt för 6-åring på skolan :(

I aug började min 6-åring på i 6-årsgrupp på skolan.

Sonen såg fram emot det mkt.. men nu vill han tillbaka till dagis för det va "roligare där".

På skolan är det större krav o de ska "klara sig själva".

Lärarna säger att sonen har tuff attityd o de har ej märkt av nåt tjaffs, bråk eller oroligheter. Då sa jag att under denna fasad är sonen MKT feg, vek osv.. svårt att tro det men så sant som det är sagt!
    Sonen har sååå svårt att gå o säga till lärare när något är fel eller någon är dum!! Vi tjatar dagligen om att de är där för han o andra barnen, att han MÅSTE säga till så en vuxen får ta tag i det.

Under första veckan va 2 grabbar elaka mot sonen i korridoren. Det va lunchrast o sonen skulle in på toa. Då stod 2 grabbar där o gjorde sig dumma, släppte inte förbi han till toan o bad sonen "dra härifrån". De sprang ut till fröken/lärare o sa att min son sagt fula saker osv.. Min son försvara sig inte o berättade inte hur det egentligen gick till.

Några dar senare tog jag en av dessa grabbar på skolgården. Förklarade att jag pratat med skolan o om han ej slutar kommer jag prata med hans mamma o pappa.

I Fredags så hade de fruktstund. Då kom en annan pojke o tog min sons frukt så han blev helt utan. I måndags stod samma kille o sparkade min son i ryggen flera ggr!! Då såg en annan mamma det o gick fram o tog tag i killen. Detta berättade inte sonen för mig utan jag fick höra det av den andra mamman dagen efter.
    Jag gick omedelbart till lärare o berättade!

Igår hade sonen jumpa. Då bytte de om med barn som går i både ettan o tvåan.
    Då hade 2 grabbar från tvåan tagit sonens ryggsäck o kastade den till varandra, tryckt in sonen i jumpasalen o stängt o hållt för dörren, slängt ut ryggsäcken på gården. Skrek o skrattade att sonen kissat på sig, vilket han inte gjort. De fick med sig andra barn att skratta åt han då med.
    Dessa två grabbar vet inte sonen vad de heter, stod med han på skolgården imorse för att se om han kunde peka ut dom. Men såg dom aldrig.

Allt detta har nu hänt på kort tid.. jag är rädd o  orolig att sonen kommer bli en hack-kyckling! Har tagit upp alla händelser med lärarna. De säger de ska kolla upp det, ha ett extra öga osv..

Usch, sååå känsligt att prata om detta,, bröjade grina idag när jag pratade med personalen.. känns så tungt ju..

En i personalen kläckte ur sig :" Din son har en förmåga där det kan komma lite grodor ur hans mun, men han kanske inte tänker på vad han säger osv"... Va??? Han får väl säga vad han "vill" men att gå till angrepp o ta hans grejjer, sparka på han är väl ALDRIG acceptabelt oavsett vad han sagt???

Sååå tungt.. min lilla kille är inte så liten längre.. nu börjar det hårda livet.. som han varit så ovetandes om innan.. Nästa år är det lillebrors tur..

• Svar på tråden Jobbigt för 6-åring på skolan :(
  • Majsan70

Ta ett snack med rektorn. Skolan bör ha en plan mot våld, hot o kränkningar. Såna tendenser skall kvävas i sin linda. Görs inget så kontaktar du BEO och gör en anmälan.

Så får det inte gå till!

• Bully

Tycker du ska snacka med rektorn då du redan har snackat med personalen en gång innan och inget hände. Jag skulle sagt till rektorn att om de inte fixar problemet så skulle jag stämma skolan. Skulle dessutom ringt till dessa ungars föräldrar och frågat hur fan de uppfostrar sina ungar!

Du och speciellt inte ditt barn ska behöva gå genom det här! Våga stå på dig, va hård!

Hoppas det löser sig för dig!!

• ELHU
    Majsan70 skrev 2010-09-22 17:15:39 följande:
    Ta ett snack med rektorn. Skolan bör ha en plan mot våld, hot o kränkningar. Såna tendenser skall kvävas i sin linda. Görs inget så kontaktar du BEO och gör en anmälan.

Så får det inte gå till!
    Rektorn har jag i mina planer, tro mig! Tänkte först se vad skolan kommer göra, om jag kommer får höra mer framöver om några händelser osv..

Ibland tänker jag att jag är hönsig... men när det kommer till sparkar osv så är det inte acceptabelt..

Fast en hönsmamma är jag nog... skolan tyckte det va bra att jag tog upp saken med grabbarna oxå för det visar/ markerar att detta inte är Ok.

Första graben jag skrev om, han har skött sig bra. Han tog det nog på allvar.
  • ELHU
    Bully skrev 2010-09-22 17:18:18 följande:
    Tycker du ska snacka med rektorn då du redan har snackat med personalen en gång innan och inget hände. Jag skulle sagt till rektorn att om de inte fixar problemet så skulle jag stämma skolan. Skulle dessutom ringt till dessa ungars föräldrar och frågat hur fan de uppfostrar sina ungar!

Du och speciellt inte ditt barn ska behöva gå genom det här! Våga stå på dig, va hård!

Hoppas det löser sig för dig!!
    Eftersom det har varit olika ungar vid varje händelse så funderar jag på om det min son det är "fel" på.. Är det han som startat bråken?, har han sagt nåt? Enligt sonen så har han inte gjort nåt o jag måste ju lita på det.

Den grabben som stod o sparka på sonen i måndags, gjorde det helt oprovcerat. Sonen satt ner i sandlådan. När kille börja sparka så vände sig sonen om o tittad
    e på han, sen fortsatte han i sanden igen, o killen fortsatte sparka. Då ingrep den där mamman. Hon sa att sonen inte gjort eller sagt nånting.
  • Bully
    ELHU skrev 2010-09-22 17:22:26 följande:
    Eftersom det har varit olika ungar vid varje händelse så funderar jag på om det min son det är "fel" på.. Är det han som startat bråken?, har han sagt nåt? Enligt sonen så har han inte gjort nåt o jag måste ju lita på det.

Den grabben som stod o sparka på sonen i måndags, gjorde det helt oprovcerat. Sonen satt ner i sandlådan. När kille börja sparka så vände sig sonen om o tittad
    e på han, sen fortsatte han i sanden igen, o killen fortsatte sparka. Då ingrep den där mamman. Hon sa att sonen inte gjort eller sagt nånting.
    Han kanske har sagt något men han kanske oxå sa ifrån vilket ledde till mobbingen. Och även om han skulle säga något så ska han fan inte bli behandlad på de viset.
    Det kan helt enkelt vara så att de andra ungarna sagt eller sett något, sen spreds det vidare vilket orsakat att även andra och äldre barn går på.

Jag har själv varit mobbad när jag gick i grundskolan och vet precis hur det känns! Jag minns än idag hur det var och det önskar jag verkligen att ingen ska behöva utsättas för!

Har inte ungarnas föräldrar lärt ungarna rätt och fel?
  • Majsan70
    ELHU skrev 2010-09-22 17:19:01 följande:
    Rektorn har jag i mina planer, tro mig! Tänkte först se vad skolan kommer göra, om jag kommer får höra mer framöver om några händelser osv..

Ibland tänker jag att jag är hönsig... men när det kommer till sparkar osv så är det inte acceptabelt..

Fast en hönsmamma är jag nog... skolan tyckte det va bra att jag tog upp saken med grabbarna oxå för det visar/ markerar att detta inte är Ok.

Första graben jag skrev om, han har skött sig bra. Han tog det nog på allvar.
    Fast bättre att ta tag i det nu direkt...att vänta är inget bra för din son i det här läget. Tro mig vi gick igenom samma hela förra året under dotterns första skolår. Vi tänkte hela tiden att vi väntar för de gör nog sitt...men så var inte fallet så till slut anmälde vi pga en MYCKET allvarlig händelse som skolans slapphet ledde till.
  • ELHU
    Majsan70 skrev 2010-09-22 17:37:07 följande:
    Fast bättre att ta tag i det nu direkt...att vänta är inget bra för din son i det här läget. Tro mig vi gick igenom samma hela förra året under dotterns första skolår. Vi tänkte hela tiden att vi väntar för de gör nog sitt...men så var inte fallet så till slut anmälde vi pga en MYCKET allvarlig händelse som skolans slapphet ledde till.
    Ok, då kanske vi bör göra det. Har föräldramöte tisdag nästa vecka. Ska se vad som sägs på det först.

Sååå tråkigt att det sker så långt ner i åldrarna :( De vet ju inget om världen, dagis är lek hela dan.. skolan är nåt helt annat, ett stoort steg.
  • Punkster

Ta upp det med lärarna igen, kräv att de håller ett extra öga på din son så att han inte råkar ut för massa tråk. Har dom ingen rastvakt ute på skolgården? Eller en vuxen som är med i omklädningsrummet? Det är iofs inte lätt att se allt, men det underlättar ju om man vet var man ska titta. Kräv att få veta när det händer något, och påminn igen om att din son är blyg och inte gärna berättar detta självmant.

Att din son utsätts för detta är ju helt klart mobbning, och det ska skolan ha en handlingsplan för. Både för att förebygga och hantera om det redan är ett faktum. Be att få se den. Det visar att du tar detta på största allvar.

Men låt också personalen få lite tid på sig att arbeta med detta. Självklart ska de ingripa om de ser något, men att få de andra barnen att förstå att deras beteende är fel kan ta lite längre tid. Ge det iaf minst 10 dagar, gärna mer. Min erfarenhet av att tala med rektor om såna här saker på ett tidigt stadium är att han eller hon bollar det direkt tillbaka till klassläraren. Så ta det med din sons lärare först, förhoppningsvis är detta en erfaren och ansvarskännande person som vill och kan ta tag i detta.

Lycka till, hoppas att allt löser sig!

• sunsed1

Stackars din son -så får det ju inte gå till. Han är ju bara 6 år och mobbas av andra barn.

Nej,jag tycker inte du är en hönsmamma. Ta tag i det rejält och stå på din sons sida. Samtala mycket med lärare, fritidspersonal och alla vuxna din son är i kontakt med under skoltid. Prata med din son mycket, kanske så småningom lossnar det och han berättar något självmant om det händer något han inte tycker om.

Uppmärksamma händelser du känner är fel - låt din son veta att så här får det inte gå till och att du kommer att klara upp det hela och hjälpa honom. Led honom varsamt till att kommunicera ut sina känslor. Om vad han tyckte om skoldagen och vad som har hänt under skoldagen.

Ta tag i problemen tidigt - innan de blir för stora. Uppmuntra sonen att berätta även om bagateller som om någon gjort honom ledsen, eller sagt fula ord. Inte ens sånt får förekomma i lågstadiet! Ledsen att säga det men Att slå, putta, själa saker, låsa in och skratta åt  - det har redan gått för långt.

Ge dig själv och din son tid att klara upp mobbningen. Fråga efter skolans antimobbingsplan  och fråga efter vad lärarna gör för att barnen ska förstå vad som är rätt och fel, Hur man ska betee sig mot varandra, Skolan har ett ansvar att erbjuda barnen ett trygg studiemiljö.

Det är inte rätt att 6 åringar får uppleva en tuff skolmiljö.

Det ska vara kul att gå i skolan!

(ps. från en mor som tar tag i små saker med omedelbar verkan, från en mor som har vänt halvägs och återvänt till skolan omgående så fort jag misstänkte något fuffens)

Jag väntar aldrig till nästa dag om jag får liknande information idag.

Har än så länge lyckats kväva oroligheter i sin linda och hoppas jag kommer kunna göra det fortfarande. Har en dotter i 2an och det var mycket springande och ringande fram och tillbaka under åren.
    Det är aldrig fel att du ställer krav, även höga krav men se också till att de efterlevs.

lycka till och ge inte upp - kram

• ELHU

Tack för alla svar.. det värmer!

När jag lämnade sonen imorse kändes det bra, han lyckades peka ut de 2 grabbar som varit elaka i omklädningsrummet i tisdags. Personalen sa att de skulle ta upp allt detta som har hänt inför stor grupp idag!!!
    Sååå skönt! En lättnad..

Min syster hämtade sonen från dagis idag.. Hon frågade sonen hur det hade gått osv.. den där ungen som stod o sparkade på sonen i måndags hade knuffat ner/omkull sonen i sandlådan idag.. Samma unge som JAG "läxade" upp igår morse. Jag sa åt han att han skulle låta bli sonens frukt o att han får äta det han får med sig hemifrån, plus att det är ABSOLUT förbjudet att stå o sparka på nån!

Sonen gick faktiskt  o sa till en vuxen (!!) om detta. Känns mkt bra, mitt evigt tjatande om att gå till en vuxen när något händer kanske börjar ta nu. Känns oxå bra inför deras möte idag.. Hoppas personalen nu tar upp detta med killens föräldrar. För nu har han gett sig på sonen 3ggr!! Inom loppet av 1.5 vecka..

Just nu har de haft jumpa ute.. EN lärare som går mellan tjejjernas o killarna omkläd.rum. Undrar hur länge hon va hos tjejjerna när mobbarna hann med allt detta mot min son???

Skolan har oxå EN rastvakt??!! På tok för lite!! En till skulle inte skada.. o jag vet att man inte kan se allt.. men 2 ögon till är bättre än EN enda rastvakt..

FYYY vad känsligt det är när det gäller ens egna barn!! Jag grinar när mannen o jag pratar om.
    Mannen/pappan tar hårt på detta med, men är inte lika känslig som mig :)

Nyfiken på vad de sa på mötet.. o vad de kommit fram till! Det ska jag ta reda på imorrn.

• HannaL

usch så jobbigt, hoppas verkligen de får ett slut på dtta.

Att det ska gå så långt ner i åldrarna e ju skrämande.

Förstår att det känns jobbigt som mamma, bävar för den dan sonen ska börja skolan, e ju inget man vill ska hända ens barn :(

Hoppas allt löser sig å att personalen tar detta på allvar

• ELHU
    HannaL skrev 2010-09-23 21:31:12 följande:

usch så jobbigt, hoppas verkligen de får ett slut på dtta.

Att det ska gå så långt ner i åldrarna e ju skrämande.

Förstår att det känns jobbigt som mamma, bävar för den dan sonen ska börja skolan, e ju inget man vill ska hända ens barn :(

Hoppas allt löser sig å att personalen tar detta på allvar

Tack så mkt! Att det är så långt ner i åldrarna är som sagt mkt skrämmande!

Jag bävade oxå för första skoldagen.. sonen har sett länge fram emot skolan. För på slutet på dagistiden så är de trötta på dagis, de vill ha mer utmaning än vad som finns där :)
    Jag hade samma känslor när sonen började här nu på skolan, som när det va dags att skola in på dagis första gången.. den där typiska separationsfasen :) Liiite blir stor....för snabbt!!

Och så blir det så här..
  • quick

Jag skullle omgående undersöka om detta verkligen är rätt skola för din son. Det verkar ju vara helt fel bemannat om inte 2 personal är med vid ombyte samt ute. Och det kännas som att du inte riktigt  blir tagen på allvar.
    Min pojke -05 kommer inte att börja på dotters skola utan när det är dax för honom gör vi ett byte, då så mycket av min energi har gått åt till att tala med skolan, vilket man skall vid oegentligheter. Hon går i ettan och nu är jag less på att försöka förändra en skola som är som den är.
    Men det finns gränser för vad barnen skall behöva utstå och i vårt fall beror det på oengagemang ifrån fsk klass pedagogerna samt lärarna.

Svar på tråden Jobbigt för 6-åring på skolan :(