Jobbigt för 6-åring på skolan :(
I aug började min 6-åring på i 6-årsgrupp på skolan.
Sonen såg fram emot det mkt.. men nu vill han tillbaka till dagis för det va "roligare där".
På skolan är det större krav o de ska "klara sig själva".
Lärarna säger att sonen har tuff attityd o de har ej märkt av nåt tjaffs, bråk eller oroligheter. Då sa jag att under denna fasad är sonen MKT feg, vek osv.. svårt att tro det men så sant som det är sagt!
Sonen har sååå svårt att gå o säga till lärare när något är fel eller någon är dum!! Vi tjatar dagligen om att de är där för han o andra barnen, att han MÅSTE säga till så en vuxen får ta tag i det.
Under första veckan va 2 grabbar elaka mot sonen i korridoren. Det va lunchrast o sonen skulle in på toa. Då stod 2 grabbar där o gjorde sig dumma, släppte inte förbi han till toan o bad sonen "dra härifrån". De sprang ut till fröken/lärare o sa att min son sagt fula saker osv.. Min son försvara sig inte o berättade inte hur det egentligen gick till.
Några dar senare tog jag en av dessa grabbar på skolgården. Förklarade att jag pratat med skolan o om han ej slutar kommer jag prata med hans mamma o pappa.
I Fredags så hade de fruktstund. Då kom en annan pojke o tog min sons frukt så han blev helt utan. I måndags stod samma kille o sparkade min son i ryggen flera ggr!! Då såg en annan mamma det o gick fram o tog tag i killen. Detta berättade inte sonen för mig utan jag fick höra det av den andra mamman dagen efter.
Jag gick omedelbart till lärare o berättade!
Igår hade sonen jumpa. Då bytte de om med barn som går i både ettan o tvåan.
Då hade 2 grabbar från tvåan tagit sonens ryggsäck o kastade den till varandra, tryckt in sonen i jumpasalen o stängt o hållt för dörren, slängt ut ryggsäcken på gården. Skrek o skrattade att sonen kissat på sig, vilket han inte gjort. De fick med sig andra barn att skratta åt han då med.
Dessa två grabbar vet inte sonen vad de heter, stod med han på skolgården imorse för att se om han kunde peka ut dom. Men såg dom aldrig.
Allt detta har nu hänt på kort tid.. jag är rädd o orolig att sonen kommer bli en hack-kyckling! Har tagit upp alla händelser med lärarna. De säger de ska kolla upp det, ha ett extra öga osv..
Usch, sååå känsligt att prata om detta,, bröjade grina idag när jag pratade med personalen.. känns så tungt ju..
En i personalen kläckte ur sig :" Din son har en förmåga där det kan komma lite grodor ur hans mun, men han kanske inte tänker på vad han säger osv"... Va??? Han får väl säga vad han "vill" men att gå till angrepp o ta hans grejjer, sparka på han är väl ALDRIG acceptabelt oavsett vad han sagt???
Sååå tungt.. min lilla kille är inte så liten längre.. nu börjar det hårda livet.. som han varit så ovetandes om innan.. Nästa år är det lillebrors tur..