• Meppe

Hemsk förlossning?

Hej

Någon annan som har varit med om en väldigt jobbig förlossning? Själv slutade min förlossning med urakut kjesarsnitt (katastrofsnitt/narkossnitt). De var 5 månader sedan och jag har fortfarande väldigt svårt att tänka/prata om det. Flera av mina vänninor fick barn ung samtidigt som mig, men alla hade, som tur är, normala förlossningar. Så jag känner ingen som har gått igenom samma sak som mig Rynkar på näsan

Skriv gärna en rad här om du känner igen dig...svåra saker blir alltid lättare när man är fler :)

• Svar på tråden Hemsk förlossning?
  • Kajak

Det är omöjligt att säga vad som är hemska.
    För alla upplever sina förlossningen olika.

Jag fick sonen hemma, från första värk tills han var ute var ca 40 min.
    Fråm vattenavgick tills han var ute ca 5 min.
    Ambulans kom men dom hann inte för sonen var ca 5 min gammal då dom kom.
    Så vi klarde oss själva, det gick bra.

För en del jag pratade med tyckte det var hemskt medan jag tyckte det var en riktigt äventyr. Ett starkt upplevelse som jag tänker och pratar om ofta.

Med vår yngsta tog det ca 37 min från vi kom in med ambulans tills hon kom ut.
    Det var oxå snabbt med mycket starka och superintensivt krystvärkar som kom direkt efter vattenavgång.
    Jag tappade nästan balans när krystvärk kom så jag försökte flytta mig över till sängen.

Många tyckte det var otäckt med starka krystvärkar medan jag tycker det var en upplevelse som kroppen kunde göra.

Alla tycker olika.
    Så det är nästan omöjligt att jämföra...
    Tänka om jag fick barn med samma händelse so du fick men tyckte "det var inte så fara" då är det hån mot dig så man kan nästan inte berätta om sin upplevelse uran att döma som "skryt-typ"
    Förstår du hur jag menar med "skryt-typ" jag kunde inte komma på en bra ord...

Det är precis samma sak om att vilja föda barn natrurligt dvs UTAN smärtlindrig.
    Snabbt kan man bli idiotförklarad att vilja föda utan...
    Trist men sant,....

Jag hoppas du kan prata om din upplevese ofta, det är en bra sätt att bearbeta så man kan mår bättre.
    Känner en tjej som pratar intre om sin förlosningen, hon sa bara att det var en hemskt förlossning.
    Ofta sa hon att hon vill ha en till barn men vågar inte...

• pojkens

jag hade en jobbig förlossning. mådde dåligt länge efteråt, fick en förlossningsdeprresion med, dock en hyfsatt lindrig "variant". allting gick bra fram tills slutet, när krystvärkarna skulle komma. jag försökte krysta i över en timme, ingenting hände. det blev sugklocka och barnmorska på magen. Inte så dramatiskt i sig. Det var dock det som hände efteråt som förstörde allting. jag blev ivägslussad på operation, pga blödning som de inte kunde lokalisera. Sen låg jag ensam och grät på ett uppvak i 4 timmar innan en sköterska hämtade mig. Jag fick ingen information om min son och sambo, ingen tröstade mig när jag, en nyförlöst mamma. låg och storbölade.....

jag förstår att det är jobbigt när alla andra har en normal förlossning. Det tyckte jag med. förlossnignar ska vara "magiska" och man ska vara lycklig. jag var bara helt knäckt och ville bort. tyckte dessutom att jag varit "dålig" som inte kunde föda själv.

Men i mitt fall så läkte det sakt men säkert ut. jag var hos kurator och pratade en del, vilket hjälpte. För jag var bara tvungen att få älta det med någon, någon annan än min sambo som itne förstod riktigt, även om han var hjälpsam.

Jag tycker du ska försöka få en kuratorstid via bvc, på vårdcentralen elelr vad som helst. Det kan itne bli värre än om du går ensam med sina tankar.

• iser

jag tycker att du absolut ska gå och få hjälp på mvc nu efter din förlossning. Min förlossning slutade också i urakut/katstrofsnitt. Det var en besvikelse för mig, framförallt eftersom jag då var helt öppen. Men i det stora hela tycker jag att min förlossning var bra. Kanske eftersom allt togs över av att vår dotter var tvungen att vårdas på IVA en tid efter förlossningen.Innan vi viste att hon var sjuk sörjde jag förlossningen väldigt mycket. Nu i efterhand är jag glad över att det går att få ut barn så snabbt. Men jag tror absolut att jag skulle haft behov att prata med någon. Jag tänker på förlossningen en hel del och tiden därefter. Detta trots att det gått 15 månader. Ibalnd tror jag att jag soppat mycket känslor angående förlossningen under mattan och är rädd för att de ska komma fram när jag väntar nästa barn.

• Meppe

Tack för era svar

Jag har försökt att skriva ner min förlossning här, men inser att jag bara blir ledsen och arg. När jag berättade om förlossningen för min MVC BM blev hon så upprörd att hon fick tårar i ögonen. Hon menade att jag varit med om en av de värst tänkbara förlossningarna man kan råka ut för. Men precis som du säger, Kajak, är upplevelsen väldigt individuell. Jag är oerhört tacksam att allting gick så bra, att både jag och min dotter mår bra. Hade vi bott i ett annat land, som inte ha de resurser vi har, hade vi förmodligen inte varit i livet idag.

Jag hittade en annan sajt på nätet med forum som är helt och hållet för kvinnor som varit med om hemska förlossningar. Jag tror kanske att jag bör vända mig dit istället. Jag har pratat med en psykolog, men det gav ingenting eftersom hon bara ville prata om min dotters kolik (väldigt lägligt med kolik efter en sådan förlossning;)) När jag tänker på vad som hände blir jag ofta yr eller knäsvag, så jag gissar att jag borde försöka bearbeta allting.

När det gäller flera barn så kommer jag inte skaffa fler. Det märkliga är att barnmorskorna på BB såg väldigt förolämpade ut när jag sa det. "Jaja, så känner du nu, men vänta bara" Kul att man blir tagen på allvar!

Pojkens: jag låg också på uppvak väldigt länge utan någon information alls, kände mig ensam och förvirrad. En läkare kom dock förbi och pratade lite med mig angående min andning under operationen. Jag kunde nämligen inte andas i den där prylen som dom satte över munnen, men ingen trodde mig. När jag väl hade blivit sövd upptäckte dom att min andning krånglade och intuberade mig. Återigen: Kul att man blir tagen på allvar!

Tack för era svar, de värmde :)

• t0va

Jag hade också en hemsk förlossning, eller rättare sagt följderna blev hemska. Jag hade planerat snitt och 5 dagar efteråt upptäcktes att jag hade en stor blödning i magen så jag sövdes och opererades när bebis var 1 vecka gammal. De hittade 1l blod och skada på min tarm bla. och jag hade en kraftig infektion på det. 

Var 5.5 vecka sedan och nu börjar jag drömma mardrömar om det hela. Ska prata igenom det med en läkare och vi har stöd från vården att prata för min sambo som stod brevid fick en krisreaktion och är sjukskriven, han orkar inte med barnet alls.

vad är det för forum du hittat, jag letar också efter folk att prata med.  

• skånetös78

Jag hade en otroligt tuff förlossning för snart 2 år sen då jag födde min dotter. Kan än idag tänka tillbaka på den och få rysningar. Jag kommer aldrig mer föda vaginalt igen det är en sak som är 100% säker.

Min förlossning började helt normalt med vattenavgång och värkar som kom igång ganska fort. Jag öppnade mig och dottern sjönk ner men sen började problemen. Värkarna blev svagare och svagare och trots att jag var fullvidgad ville inte dottern ner de sista 2 cm. Efter att jag varit fullvidgad i 6,5 togs beslutet om att min dotter måste ut. Då blev det ganska akut med BM som tryckte på magen och 3 försök med sugklocka gjordes. Detta misslyckades dock och tillslut var det bara tång som återstod och det var med vålsam kraft läkaren fick slita ut min dotter.
    Jag syddes 2 timmar på operation och missade min dotters första timmar i livet.

Mådde fruktansvärt dåligt efterår,kunde inte kissa och fick gå med kateter nästan två veckor. Vågade inte gå ut för rädsla att bajsa på mig. Kunde inte sitta p.ga smärtor i underlivet. Min man fick ta hand om min dotter medan jag låg i sängen och knappt kunde resa mig.
    Ja det var helt enkelt en riktigt gräslig upplevelse som jag tack och lov är i stort sett återställd från idag.

*Linnea 7/11-08*
  • Meppe

Det var den här sidan jag menade
    http://tungforlossnings.egensajt.se/forum/
    Jag har dock inte hunnit kolla in hur bra/aktuell den är än, man har ju inte så mycket tid att surfa med en turbo-bebis på armen ;)

Hm...kollade precis runt på sajtens forum och det verkar ganska "tyst" tyvärr...
    Å andra sidan kanske man ska vara glad att det inte finns så många kvinnor som pratar om hemska förlossningar, det borde ju betyda att de är väldigt ovanliga...eller så orkar man/vi inte.

t0va: fy f-n va det där låter hemskt! Att behöva genomgå allt det där EFTER förlossningen. Jag förstår att din sambo är helt knäckt. Min sambo trodde att han skulle mista både mig och barnet när jag rullades iväg. Min dotters hjärtslag var väldigt svaga och jag bara skrek.

skånetös: de försökte med sugklocka på mig med. Eftersom bedövningen hade släppt gjorde det frukstansvärt ont när BM hoppade på min mage. Hade jag haft möjligheten hade jag nog slagit ner henne. Den smärtan var de värsta jag någonsin upplevt, jag trodde att jag skulle dö. Jag trodde att hela magen sprack. Jag blev tillochmed rädd för mitt eget skrik. Det var efter det vrålet som läkaren beslutade att göra snitt.

Under operationen förlorade jag mer blod än normalt, men de ville inte ge mig blod utan jag fick järn istället. Problemet var att BM satte nålen fel så allt järn hamnade i muskeln i armen, så när jag väl kom hem (låg inne i 5 dagar efter förlossning) kunde jag inte röra armen. Fick åka in till akuten och där gav läkaren mig antibiotika omedelbart. Jag hade ringt Danderyd innan och frågat vad jag skulle göra med armen, men de svarade att jag inte behövde göra någonting alls (?) Enligt akutläkaren skulle jag hålla armen under noga uppsikt och blev det inte bättre behövde jag åka in och få svullnaden tömd.
    Nu var ju detta med armen inte någon stor grej, men jag klagade verkligen över värken när droppet med järn sattes in, men ingen lyssnade.

• tessan27

Jag hade också en hemsk förlossning med mitt 2:a barn som nu är 5 månader. Jag hade under hela graviditeten gått och oroat mig för hur denna förlossningen skulle bli eftersom jag fick vår dotter som idag är nästan 5 år med akut snitt 7 veckor för tidigt. Där han min förlossning knappt starat och jag minns inte så mycket av den mer än att det gick snabbt.
    Så nu den här gången var jag rädd för en vaginal förlossning och ville ha snitt men det fick jag inte, oroade mig för smärta och kanske ännu mer för en förtidig födsel... Mådde skit hela graviditeten och gick in i en depprision. Fick hjälp av psykolog och Klarabarnmorska med samtal men när de sen var dags för sonen att komma så började helvetet. Förlossningen började med vattenavgång 2 dagar innan BF, jag fick värkar på en gång och blev inlagd på förlossningen... hade värkar hela tiden men det hände inget... efter ett aktivt förlossningsarbete i ca 50 timmar,  hade då öppnat mig 8 cm blev det till slut akutsnitt då efter 54 timmar, jag fick panik flera gånger och hyperventilerade, hade ont hela tiden. När Vincent plockades ut upptäckte dem att han låg fel med ansiktet uppåt varpå det är svårare att tränga ner...Snittet var inte på något sett dramatiskt mendet var ju det jag ville från början så jag fattade inte varför jag fick gå igenom 54 timmar förlossning innan det blev ett snitt.

• iser

meppe: Tillskillnad från ditt urakutasnitt gick mitt ganska "smärtfritt" till. Jag födde på Ackis i Uppsala. Däremot var informationen väldigt dålig, men det berodde nog på att vi låg på tre olika avdelningar samtidigt. Samvåden, bb och iva. Men fick du gå på något återbesök på sjukhuset där de gått igenom din förlossning? Vet du varför det blev så kritiskt? Jag var på ett återbesök men läkaren (som inte var samma som min förlossningsläkare) verkade inte ens läst igenom journalen innan.

• pojkens

det som är värst med alla dessa historier är ju inte oftast exakta scenriot utan hur man blir bemött. Att de inte tror på en, elelr lyssnar och frågar vad som händer och hur man mår. Jag försökte själv kontakta danderyds sjukhus för klagomål efter min förlossning men de var helt ignoranta och sa bara att det vara tråkigt att jag upplevde mig ha blivit dåligt behandlad men de hade inte gjort något fel! 

tråkigt. Jag förstår om du inte vill skaffa fler barn, och hemskt om folk ignorerar den känslan. Bättre om de säger att de förstår dig. Sen kanske du ändrar dig, eller inte. Men chansen att du vill ha barn igen ökar ju inte om folk inte tar dina känslor på allvar!  

Svar på tråden Hemsk förlossning?