• Anonym (undrar)

Varför måste bvc-sköterskan komma på hembesök??

Förra gången vi fick barn så kom bvc-sköterskan hem till oss första gången, och förklaringen till detta var att föräldrarna skulle slippa flänga runt så mycket i början.
    Nu har vi fått barn igen och imorgon ska bvc-sköterskan komma hit på detta obligatoriska besök. Jag känner egentligen inte alls för att ta hit henne men jag är väl tvungen :(

Den här gången har vårat barn hunnit bli 2½ vecka, så nu har jag redan varit på bvc för vägning och mätning en gång, sen har jag varit på mvc tre gånger, och på vårdcentralen en gång. Så förklaringen om att "mamman/föräldrarna ska slippa flänga runt så mycket i början" köper jag inte riktigt den här gången. Jag tycker att det känns som att hon bara vill komma för att snoka, se hur vi bor eller se om vi har det tillräckligt städat här hemma för att få ha barn... Eller varför vill bvc-sköterskan egentligen komma hem till oss nyblivna föräldrar?!

Någon annan som vet den riktiga anledningen till varför barnmorskan prompt ska komma på hembesök??

• Svar på tråden Varför måste bvc-sköterskan komma på hembesök??
  • Anonym

Det står dig helt valfritt att ha kontakt med bvc. Men anledningen till att de kommer på hembesök är att se hur barnet har det i sin hemmiljö.

• LNE

Inget är obligatoriskt på BVC! 
    Dem vill se hur man bor och hur du har ordnat det för barnet typ....

Vi sa nej till hembesök och det har alla rätt till! 

• Småtokig

Här har jag för mig att man kan tacka nej till hembesök. Det ska inte vara obligatoriskt. Vill ni inte ha hem henne så ska ni inte behöva.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • JuliaåRonjasmammis

De måste inte alls komma på hembesök, jag har nekat båda gångerna jag fått barn, inte utan knot från deras sida, men vi har stått på oss. De har ingen som helst rätt att propsa på hembesök.

Vet inte varför de är så påstridiga om det, men jag tror inte heller att det beror på någon speciell omsorg om bebisen och mamman (pappan räknas ju ändå aldrig i BVC's värld), utan jag misstänker också att det är ännu ett tillfälle för dem att komma med pekpinnar och förfasa sig över hur man lever och tala om hur man _borde_ göra.

Sorry, men jag har inga bra erfarenheter av BVC.

Don't mess with my integrity!
  • Anonym (undrar)

Jaha får man tacka nej, det hade jag ingen aning om...
    Aja, nu känns det lite sent att avboka besöket så hon får väl komma hit imorgonbitti som vi har bestämt nu då :)

Men hur brukar det vara, brukar hon gå runt i alla rum och titta eller kan man ha dörren till nåt rum stängd ifall man inte vill att hon ska titta in där? Vi har ett rum som vi har ställt in massor med kartonger och sånt i (vi har nyss flyttat hit) som vi inte har kunnat packa upp ännu av olika anledningar, så där vill jag inte direkt att hon ska kolla in... :)

• dazazz

Vår BVC-sköterska kom på hembesök, hon var hur trevlig som helst, snokade inte ett dyft och kom inte med några spydiga kommentarer. Känns lite lustigt att vara övertygad om att så är fallet om man inte ens HAFT ett hembesök, men det är klart... Kan man se negativt på saker så är det ju alltid roligare ;)

Ts, vill du inte ha hembesök så är det ju bara att säga det.

• Ejin
    Anonym (undrar) skrev 2010-09-22 20:36:10 följande:
    Jaha får man tacka nej, det hade jag ingen aning om...
    Aja, nu känns det lite sent att avboka besöket så hon får väl komma hit imorgonbitti som vi har bestämt nu då :)

Men hur brukar det vara, brukar hon gå runt i alla rum och titta eller kan man ha dörren till nåt rum stängd ifall man inte vill att hon ska titta in där? Vi har ett rum som vi har ställt in massor med kartonger och sånt i (vi har nyss flyttat hit) som vi inte har kunnat packa upp ännu av olika anledningar, så där vill jag inte direkt att hon ska kolla in... :)
    hos oss kollade hon inte runt för fem öre. Hon gick direkt in i vardagsrummet där vi skulle mäta o väga o så satt vi där o pratade lite och sen så gick hon när de var klart... hon kollade inte runt i ett enda rum... o inte verkade hon intresserad av de heller,,,
  • FruSen

??
    Hembesök?
    Vår BVC-sköterska kom aldrig på nått hembesök, vi fick inte ens frågan om vi ville ha det?

• FruNaftra

Obligatoriskt?
    Inget är obligatoriskt.
    Jag tackade nej och sa att jag helre kommer bort dit så vi kommer ut så en skön promenad. Så vi gjorde så istället.

Vill du inte så tycker jag du ska stå på dig!

Svar på tråden Varför måste bvc-sköterskan komma på hembesök??