• Skumboll

Krav när man är inskriven på arbetsförmedlingen?

Jag har funderat på detta ett tag och undrar om någon av er vet hur det fungerar?

Går man på a-kassa kräver ju arbetsförmedlingen att man söker ett visst antal jobb och deltar i alla möjliga aktiviteter för att man inte ska förlora sin ersättning.

Men om jag enbart är inskriven på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI hos försäkringskassan, dvs ej går på a-kassa, vilka krav ställer då arbetsfördelningen/försäkringskassan på mig? Är det samma regler som gäller?

♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Krav när man är inskriven på arbetsförmedlingen?
  • Anova

Jag skulle nog säga att AF lättar på reglerna om man inte har någon försörjning ifrån t.ex. Försäkringskassan eller liknande.

• Skumboll
    Guido skrev 2010-09-22 20:34:45 följande:
    Ja - det är samma som gäller.
    Det var inte svaret jag ville ha.
    Jag har varit inskriven tre veckor och är redan less på deras hotande om det ena och det andra. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Anova skrev 2010-09-22 20:38:59 följande:
    Jag skulle nog säga att AF lättar på reglerna om man inte har någon försörjning ifrån t.ex. Försäkringskassan eller liknande.
    Det vore ju i så fall underbart.
    Tyvärr går det inte att resonera öht med min handläggare annars hade jag nog ringt dem direkt. 
    ♥ Simon ♥
  • Anova
    Skumboll skrev 2010-09-22 20:42:42 följande:
    Det vore ju i så fall underbart.
    Tyvärr går det inte att resonera öht med min handläggare annars hade jag nog ringt dem direkt. 
    Det är ju tråkigt, och jag vet att det finns alla möjliga slags handläggare. Själv har jag en underbar sådan
  • Skumboll
    Anova skrev 2010-09-22 20:44:21 följande:
    Det är ju tråkigt, och jag vet att det finns alla möjliga slags handläggare. Själv har jag en underbar sådan
    Jag pratade med en via kundtjänst idag och han blev alldeles förskräckt när han fick höra hur det låg till hos oss. Men eftersom det inte finns några generella regler så får man tydligen bara göra som man blir tillsagd. 
    ♥ Simon ♥
  • Anova
    Skumboll skrev 2010-09-22 20:48:04 följande:
    Jag pratade med en via kundtjänst idag och han blev alldeles förskräckt när han fick höra hur det låg till hos oss. Men eftersom det inte finns några generella regler så får man tydligen bara göra som man blir tillsagd. 
    Det är tråkigt att det inte finns några generella regler. Jag har också upplevt att det är olika i olika kommuner, själv bor jag i en "bra" kommun (schyst arbetsförmedling iaf).
    Min mor var arbetslös i några månader förra året, hon jagades av arbetsförmedlingen och var tvingad att skicka in vilka jobb hon sökt en gång i veckan osv. Det har jag aldrig hört någon vara tvingad att göra i min kommun, här blir man kallad då och då..
  • mona83

Jag skrev in mig idag och jag fick känslan av att arbetsförmedlingen fullkomligt struntar i att man har barn....  Känner mig redan less på skiten :-/

L.O.V.E
  • Skumboll
    Anova skrev 2010-09-22 20:52:41 följande:
    Det är tråkigt att det inte finns några generella regler. Jag har också upplevt att det är olika i olika kommuner, själv bor jag i en "bra" kommun (schyst arbetsförmedling iaf).
    Min mor var arbetslös i några månader förra året, hon jagades av arbetsförmedlingen och var tvingad att skicka in vilka jobb hon sökt en gång i veckan osv. Det har jag aldrig hört någon vara tvingad att göra i min kommun, här blir man kallad då och då..
    Helt galet egentligen. Här blir vi bland annat påtvingade jobbcoach redan vid inskrivning. 
    När jag idag pratade med kundtjänst sa han att det ska vara ett valfritt alternativ om man är arbetslös under en längre tid. Tänk så många som alltså går hos jobbcoach här som kanske inte egentligen behöver det, och tänk vad pengar det kostar!
    ♥ Simon ♥
  • mona83
    Skumboll skrev 2010-09-22 20:59:51 följande:
    Helt galet egentligen. Här blir vi bland annat påtvingade jobbcoach redan vid inskrivning. 
    När jag idag pratade med kundtjänst sa han att det ska vara ett valfritt alternativ om man är arbetslös under en längre tid. Tänk så många som alltså går hos jobbcoach här som kanske inte egentligen behöver det, och tänk vad pengar det kostar!
    Ja det är samma här. Handläggaren började snacka om jobbcoach nästan det första hon gjorde idag. Att jag skulle sätta mig och kika igenom deras olika områden....
    L.O.V.E
Svar på tråden Krav när man är inskriven på arbetsförmedlingen?