• SatuJonna

Orolig....

Hejsan!

HUA, jag är jätte orolig,
    Har diskuterat fram och tillbaka på jobbet om att minska mina timmar,
    men utan framgång...
    Har foglossningar & bäckenbotten smärtor...
    Så nu har läkaren sjukskrivit mej på heltid,
    och jag har verkligen försökt få kortare arb.dagar....

Nu är jag livrädd för att bli nekad sjukskrivning!!!

Vad har ni för erfarenheter?

Förra gången var det inga problem...2007

• Svar på tråden Orolig....
  • mamma smurfen

Vet tyvär inte så mycket om de hela, men ligger själv hemma och väntar på svar från FK...
    Har samma prob som dig, med fogar åammandragningar vid stress...
    Blev sjuksriven för 3 veckor sedan å väntar på svar...fick svar på HP i måndags, å de peprenna skickades in med samma post som Sjukskrivningen..... 

• Hannathu

Jag har fått deltidssjukskrivning utan problem, i drygt två månader
    Nu har jag har fått heltidssjukskrivning fram till förlossningen men jobbar så mkt jag kan, så jag jobbar för tillfället 50% men räknar med att kunna gå ner lite i tid när det närmar sig om jag inte orkar jobba halvtid.
    Har dessutom världens bästa arbetsgivare tror jag... Får komma och gå som jag vill, de dagar som är hemska ligger jag i sängen och de bra dagarna kan jag jobba heldag. Även om man är sjukskriven på heltid har man rätt att jobba 25%-50% eller 75%

Däremot verkar de väldigt restriktiva med heltidssjuksrivning för foglossning om man inte varit deltidssjukskriven innan om jag förstått det hela rätt... Sen gäller det väl att man får rätt handläggare.

Det tog förresten 5 veckor att få svar på sjukskrivningen

• SatuJonna

Jag försökte få deltids sjukskrivning, men det funkade inte för chefen,
    alltså att ändra schemat...

• FlowerSmurfen

31/8  var min sista jobb dag enligt kontraktet.
    Skickade papperna till försäkringskassan 1/9 ang, hel sjukskrivning fram till bf 4/11 och väntar fortfarande på beslut.

• Hannathu

Chefen har skyldighet att lösa så du kan vara sjukskriven! oavsett om det är deltid eller heltid

däremot har de inte skyldighet att hjälpa dig att bara gå ner i tid, de kanske har missuppfattat?

• Meppe

jag blev sjukskriven 50% pga stress, under min graviditet
    sen fick jag ett myom och blev sjukskriven 100% fram till bf.
    Det var inga problem alls med F-kassan. Jag fick träffa min handläggare och hon var supertrevlig och väldigt förstående.

Tyvärr hade jag en jobbig förlossning och efter den fick min dotter kolik. Jag klarade inte av att vara ensam med henne (kolikbarn är jättejobbiga) och blev sjukskriven IGEN. Inga problem med F-kassan då heller.

• ladyshady

Jag har fått min sjukskrivning pga mycket svår foglossning (har bälte, TENS och kryckor), men har ont ändå, haft små blödningar, stora sömn problem. Kan vissa dagar inte ta mig ur sängen.  Detta är beviljat tom 30/9.
    Min BM och läkare på MVC sa att from 60 dagar innan BF är det mycket svårt att få beviljad sjukskrivning och då även med mina problem som beratkas som svåra.
    Blev rekommenderad att ta ut FP from 1/10. Har BF 7/11.
    Min make har tack och lov en bra lön så jag behöver bara ta ut 3 dagar / vecka.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • FlowerSmurfen
    FlowerSmurfen skrev 2010-09-23 13:03:53 följande:
    31/8  var min sista jobb dag enligt kontraktet.
    Skickade papperna till försäkringskassan 1/9 ang, hel sjukskrivning fram till bf 4/11 och väntar fortfarande på beslut.

fick brev fr. fk att de övervägar betala ngn sjukpenning fr. i början september.  (då var jag i v. 31)
    har både skickat förrut  sjukgymnast rapport samt medicinsk underlag fr. läkaren,
     fk vill att jag ska börja jobba ,
    är idag  i v.36. har mkt smärtsam foglossning där sjukgymnast och läkaren har skivit medicinsk underlag ,
    nu har fk fått andra papper fr. sjukgymnast och andra papper fr. läkaren. samt mitt brev om överklagande.
    har svårt att gå, sitta långa stunder,svårt att böja mig, svår smärta, ej tunga lyft,  lågt bt, trötthet, mkt andfådd när jag går, tryck i underlivet samt sammadragningar. barnet har huvudet nere men är rörlig
    men fk verkar inte bry sig om det., de tycker att jag kan jobba och måste söka aktivt jobb.
    så nu är det bara att vänta på sista svar fr. fk om jag blir beviljat sjukpenning, annas måste jag gå till arbetsförmedling och söka jobb och om jag inte gör det så nollas min sgi.

fick svar  igår fr. fk. blev godkänt och får pengarna till kontot imorgon :)))
    det var lång väntan....
Svar på tråden Orolig....