• Vattenliljan

Kan man göra kejsarsnitt även om värkarna börjat?

Det här är säkert en jättedum fråga. Men jag är väldigt rädd för att föda naturligt (jag är inte ens gravid än, men det här snurrar verkligen runt i skallen hur mycket som helst ändå!). Och därför bara räknar jag med att få kejsarsnitt beviljat, när/om vi nu lyckas "få till det" tillslut. Då förstår jag det som att man får ett datum, före beräknat förlossningsdatum, då man bestämmer att barnet ska "tas ut". Men vad händer om värkarna startar för tidigt då? Blir man tvingad att föda naturligt då?

• Svar på tråden Kan man göra kejsarsnitt även om värkarna börjat?
  • Mälaröbo

Visst kan det hända att man inte hinner med ett kejsarsnitt om bebben är på väg ut, men kejsarsnitt gör man även på mammor som är mitt uppe i krystningsrbetet.

• MeandHim

Ja, det började med värkar på mig fick bricanyl för att stanna av dom. Blev snitt då sonen låg i säte så jo det går.

• Ulaninen

Det vanliga vid akutsnitt är ju att man är mitt uppe i förlossningsarbetet, dvs mkt mer än att värkarna har startat, när det tas beslut om snitt. Så även om man har fått bokad tid för ett planerat snitt och värkarna börjar, så finns oftast väldigt gott om tid för att akutsnitta istället.

• Vattenliljan

Okej, vad skönt, tack så mycket för svaren! Då kanske jag kan sluta måla upp skräckscenarion om just detta i alla fall. :p

• DorisD

Jag hade planerat snitt i 38+0- Min värkar började i v 37+0. Jag var inne på obstretiken i två dagar utan att NÅGON fattade att det var förlossning på g, De trodde det var uvi/blindtarmen/gallsten osv. Allt för att ctg'n inte visade något. Ingen undersökte mig vaginalt för än jag började blöda och då var jag var 8 cm öppen. Jag fick bricanyl direkt men det funkade bara i 10 min och sen öppnade jag mig de 2 sista cm på 45 min så jag tvingades till vaginalt vilket höll på att skuta i fullkomlig katastrof för jag var helt skräckslagen.
    Så OM du får värkar innan (eller något som skulle kunna vara värkar) se till att någon undersöker dig vaginalt. Låt dom inte lita på ctg'n och typ försöka skicka hem dig. Ctg'n visade inget på mig för än krystvärkarna satte igång. Så länge du inte är helt öppen är det aldrig försent att snitta. Det som hände mig är också EXTREMT ovanligt, ingen har någonsin hört talas om det ens på förlossningsavdelningarna.

Svar på tråden Kan man göra kejsarsnitt även om värkarna börjat?