100%
Hej!
Jag jobbar just nu 80 % men vill gå upp till 100 %,Är gravid.
Ska jag bara säga till min chef att jag vill det, hur lång tid innan måste man säga till?
Tacksam för svar.
Hej!
Jag jobbar just nu 80 % men vill gå upp till 100 %,Är gravid.
Ska jag bara säga till min chef att jag vill det, hur lång tid innan måste man säga till?
Tacksam för svar.
Beror på hur det ser ut din arbetsplats... men säg till redan idag och se vad chefen säger...
Jag förutsätter att du har en heltidstjänst i grund och botten (?)
När det gäller att gå ner i arbetstid (pga föräldraledighet) är det 2 mån framförhållning som gäller. Detsamma bör även gälla sen när du önskar gå upp i tid igen.
tack!
Hittade detta under föräldraledighetslagen;
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm
Återgång i arbete
15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.
Ja,jag har en heltidstjänst .
Men jag vill ju inte berätta varför jag vill gå upp i tid.Men om det inte riktigt går som man vill, haft 2 missfall, får man då gå tillbaka till 80%?.
Nu fick jag allt jag ville veta, tack alla snälla med snabba svar!
Ha en bra dag!