• Anonym (oroli­g)
    Äldre 23 Sep 08:45
    39491 visningar
    15 svar
    15
    39491

    hjälp! förtätning i lungan, vad kan det vara?

    som rubriken lyder. en av mina närstående har varit trött och känt sig sjuk några månader. läkaren trodde först det var depression och han fick några antidepressiva men det hjälpte inte. efter jättemånga olika tester (lever, sköldkörtel, binjurar, matsmältning, blodvärden, socker mm) och undersökningar har det nu hittats något onormalt i ena lungan på en röntgenbild, en liten förtätning kallade läkaren det men visste inte vad det kunde vara. fler tester och undersökningar ska nu göras för att ta reda på vad det kan vara.... :(
    han känner sig som sagt var väldigt trött och aldrig utvilad på morgonen även om han sovit en massa, han beskriver sig som utmattad och känner sig gammal och sliten fast han är ung (30 år). i övrigt frisk.
    är det någon som har varit med om något liknande? vad kan det vara? finns det något man kan göra? usch jag är jätteorolig :(

  • Svar på tråden hjälp! förtätning i lungan, vad kan det vara?
  • Anonym
    Äldre 23 Sep 09:08
    #1

    det här det det jag hittade på intrenet :Lunginflammation är en inflammatorisk sjukdom i lungan. Det beskrivs vanligen som en lungparenkymär/alveolär inflammation och en abnormal alveolär påfyllnad av vätska (förtätning och utsöndring).

    Som jag fattade det som är det något som blocker i lungan, hade det varit tumör hade som sätt det, den här är antagligen vätskefylld, men hade det var lunginflamation hade dom nog sgat det. Det kan vara en cysta, dom brukar kunna vara västke fyllda, men godartade. Hoppas ni får svar snart. Jag kan ha fel i det jag säger men jag säger bara det jag tror, Allt hopp till din vän och dej :)

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 09:15
    #2

    kan man ha lunginflammation utan att märka det?


    han har haft ledvärk, men inte hosta eller andnöd.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 09:21
    #3

    Tack förresten.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 09:22
    #4

    jag förstår att man inte kan veta vad det är men är det någon som varit med om något liknande? det kommer säkert att ta flera veckor innan det är ordentligt utrett, ska man behöva gå runt så länge med detta malande i sitt huvud?

  • Anonym
    Äldre 23 Sep 09:24
    #5

    Symtomen liknar min mans. Han har sarkoidos i lungorna. När de första gången röntkade honom hittade de just förändringar i lungan. De kunde inte se om det var canser men sa att den risken fanns. Först efter vidare prover (tror de tog prov från lungorna) såg det att det var sarkoidos. Googla och se om det kanske stämmer in.

    Det finns massa fler sjukdommar än tumörer och lunginflammation iaf.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 09:34
    #6

    sarkoidos skulle det ev. kunna vara. men det står inget om trötthet, var din man trött?

  • Äldre 23 Sep 09:45
    #7

    Förtätningar i lungan associeras inte med lunginflammation utan mer med tumörsjukdom. Det kan säkert vara något annat också men spontant tänker jag på cancer när det står förtätning på ett röntgensvar. Särskilt när han varit så trött.

    Nu är jag bara sjuksköterska och man kan inte ställa diagnos med bara en vanlig lungröntgen, men det låter inte som lunginflammation iaf. Hoppas det går bra Hjärta.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 09:51
    #8

    borde en vanlig allmänläkare kunna se om det är cancer eller inte? han sa att han inte visste men det kanske de säger om det inte ser bra ut?? :(

  • Äldre 23 Sep 10:17
    #9
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-23 09:51:46 följande:
    borde en vanlig allmänläkare kunna se om det är cancer eller inte? han sa att han inte visste men det kanske de säger om det inte ser bra ut?? :(
    Nej, man kan inte se på en vanligt röntgenbild om det är cancer eller inte, eller vilken typ det är. Om läkaren på VC började prata om cancer i det läget skulle han begå tjänstefel. Man säger aldrig cancer utan att veta om det är så eller inte.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 10:24
    #10

    ok, tack, då vet jag!

  • Äldre 23 Sep 10:35
    #11
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-23 10:24:03 följande:
    ok, tack, då vet jag!
    *Håller tummarna*
  • Äldre 5 Oct 11:27
    #12

    Hej,

    Undrar om ni har fått reda på något mer om förtätning i lungan???

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 11:39
    #13

    Det lutar åt att han har haft en sk "tyst" lunginflammation utan stegring av vita blodkroppar och gått omkring med detta flera månader, han äter nu antibiotika sedan några dagar och igår sa han att han mådde lite bättre, det har jag inte hört på länge :), de har varit en ganska kraftigt nedåtgående spiral LÄNGE och han har till och från känt sig döende :( Men nu hoppas vi på att det bara är detta och att han blir bra. Läkaren tror inte att han har cancer, han har vissa symptom som tyder på sarkoidos men alla hoppas nu att det bara var en lunginflammation. Om 6 veckor ska han tillbaka till lungröntgen och då får vi se hur det ser ut.

    På bara någon dag har liksom en glimt kommit tillbaka i hans ögon och det är underbart att se! Det är inte bara en vän utan en familjemedlem och jag har dolt min oro hela denna tiden, känns som om jag kan andas ut nu :) Fortsätt gärna hålla tummarna för att allt blir bra nu!

  • Äldre 6 Oct 11:35
    #14

    Jag håller tummatna för honom. Vad är sarkoidos??

  • Äldre 17 Jan 10:06
    #15
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-23 08:45:29 följande:

    som rubriken lyder. en av mina närstående har varit trött och känt sig sjuk några månader. läkaren trodde först det var depression och han fick några antidepressiva men det hjälpte inte. efter jättemånga olika tester (lever, sköldkörtel, binjurar, matsmältning, blodvärden, socker mm) och undersökningar har det nu hittats något onormalt i ena lungan på en röntgenbild, en liten förtätning kallade läkaren det men visste inte vad det kunde vara. fler tester och undersökningar ska nu göras för att ta reda på vad det kan vara.... :(
    han känner sig som sagt var väldigt trött och aldrig utvilad på morgonen även om han sovit en massa, han beskriver sig som utmattad och känner sig gammal och sliten fast han är ung (30 år). i övrigt frisk.
    är det någon som har varit med om något liknande? vad kan det vara? finns det något man kan göra? usch jag är jätteorolig :(


    Stress? Övervikt? Snarkar? Slutar andas nattetid? Svettas nattetid? Vaknar med andnöd eller hjärtklappning nattetid? Behöver gå på toa på natten mer än 1 gång? Orolig ytlig sömn?
Svar på tråden hjälp! förtätning i lungan, vad kan det vara?