Har någon varit till Korsika?
Jag har fått sån lust att åka till Korsika! Såg att Langleytravel har rätt billiga resor i början av oktober. Någon som varit där och vill dela med sig lite tips och råd?
Jag har fått sån lust att åka till Korsika! Såg att Langleytravel har rätt billiga resor i början av oktober. Någon som varit där och vill dela med sig lite tips och råd?
Jag har varit i Calvi två gånger. Jättefint, fast kanske lite osäkert väder i oktober......
Något speciellt du undrar över?
Nej vi kom aldrig till Bonifacio utan höll oss i området kring Calvi och Ile Rousse. Vägarna är smala och slingriga så räkna med lite längre körtid än annars om ni ska dit.
Vägret är ju ett lotteri så ni kan ju ha tur
Prisläget skulle jag nog säga är medel. inte jättebilligt och inte jättedyrt. När det gäller språket gick det bra med engelska om man bara inleder med ett "Bonjour". Fast nu var ju inte vi inåt land - där kanske franskan är mera behövlig.
Vi bodde på ett Langleyhotell med halvpension och maten var bra. Lite konstig känsla att all personal är svensk dock.
Vad gör man då på Korsika? Man strosar i de gamla gränderna runt kastellet i Calvi, dricker en pastis i hamnen, snorklar vid klippstranden eller promenerar på stranden. En tur med scooter upp i bergen är också kul. Gillar man att vandra finns många fina alternativ i olika svårighetsgrader. Dykningen lär vara bra p.g.a klart vatten.
En dag kan man ta en tur med det lilla tåget som går mellan Calvi och Ile Rousse. Är det fint väder kan man hoppa av vid någon strand. Det finns båtutflykter också men det provade vi inte.
Jag har varit där i slutet av juni och i början av augusti. Juni var bäst - i augusti var det jättemycket folk på stranden.
Ja, ingen av oss kan franska men med teckenspråk kommer man långt Det låter som riktigt mysigt! Men är det alltså svensk personal på hotellen?? Det var ju konstigt. Nåja. Why not! Ska ta en funderare och kolla ifall det kan bli aktuellt. Tack för att du svarade!
Tack, hoppas det var till någon hjälp!
Det är bara på Langleys "egna" hotell som det är svensk personal på d.v.s. i Calvi - Hotell Mediterranee och i Ile Rousse - Hotell Napoleon Bonaparte, samt i Orizonte på östkusten.
Blir också sugen på en medelhavsresa för att få ut det sista av sommarvärmen