• Gojtan

Jag drömde om min döda mamma

Min mamma dog i cancer i maj i år. Det var en av de värsta dagarna i mitt liv. Veckan hon dog, bodde jag mer eller mindre på sjukhuset med henne. Hon var till slut helt okontaktbar och bara vetskapen om att hon fick lugnande samt smärtstillande, gjorde mig lite tryggare. Sista leendet hon gav, gav hon till min son som nu är tio månader. Hon hann precis bli mormor - något hon önskat väldigt länge att få bli.

Flera veckor senare så började jag drömma om henne. I mina drömmar var hon sorgsen och drömmarna var så intensiva så jag kände det som att jag faktiskt bara sov och drömde om henne.

Men vid ett par tillfällen - och speciellt ett, så har det varit mycket annorlunda.
    Första gången så frågade jag henne om det finns något efter livet. Jag visste hela tiden att hon var död. Hennes svar var "nej - eller jo det kanske man kan säga".

Nästa tillfälle hade min son knappt sovit något alls på hela natten. Jag var utmattad och låg hela tiden på spänn, och väntade på att min son skulle vakna. Jag hade bilden av min son i sin spjälsäng och hörde min sambo i rummet bredvid. Plötsligt var det som om någon bytte bilden ÅT mig. Alltså inte så att jag som det är när man vanligtvis somnar - liksom successivt slumrar vidare. Det var som om någon ryckte tag i mig och jag minns hur chockad jag blev. Jag var ju HELT vaken!

Jag såg plötsligt mamma sitta på en stol i ett kök. Hon log med hela ansiktet och istället för sorgen i hennes ansikte, KÄNDE jag bokstavligen hur lycklig hon var. Jag blev än en gång medveten om att jag var VAKEN och fortsatte se henne sitta på stolen och titta på mig. Hon sa ingenting, var bara omgiven av en harmoni.

Jag blev lite rädd men tog mod till mig och ropade ut i drömmen eller vad det nu var "Men MAMMA! Jag har drömt om dig så mycket! Är det här på riktigt eller drömmer jag nu igen?!!" Hon svarade inte men efter några sekunder så skakade hon sakta på huvudet.

Jag satte mig käpprakt upp i sängen och pulsen var skyhög! Jag har ingen aning om det var min hjärna som spelade mig ett spratt - mycket möjligt med tanke på att jag knappt sovit och var rejält utmattad. Men ett stilla hopp finns ändå att mamma besökte mig med ett budskap till min familj:

"Jag mår bra nu och finns med er resten av era liv"

Någon som vet mer om det här och om döda kan besöka en i drömmar?

• Svar på tråden Jag drömde om min döda mamma
  • jinxan

Tyvärr vet jag ingen fakta kring det här men jag är övertygad om att du verkligen såg din mamma.. :)

• Alexandra84

Jag vet inget om detta... men jag upplevde liknande saker när min svägerska och mormor gick bort. Speciellt min svägerska besöker mig ofta i mina "drömmar".
    Vissa dagar om jag känner mig ledsen så kan jag faktiskt känna hennes doft och plötsligt så får jag samma känsla i kroppen som när man får en äkta varm kram.
    Jag intalar mig att det är min svägerska som är med mig och överför den känslan på nåt sätt till mig...Jag kan inte släppa att hon är borta tyvärr, och att tänka såhär är min lina till henne eller vad man ska säga. Vet att jag låte rotroligt flummig, men alla har sitt sätt att klara av en förlust.

Jag beklagar verkligen din förlust. Det gör så ont i hjärtat att läsa när du skriver:
    "Sista leendet hon gav, gav hon till min son som nu är tio månader. Hon hann precis bli mormor - något hon önskat väldigt länge att få bli."

Det är så orättvist.

Stor kram till dig.

• Gojtan

Hej!

Tack för svaren! Ja det är svårt att veta om man bara blivit knäpp och hjärnan spelar en ett spratt eller om man får besök av sin döda släkting. Det skulle vara kul att veta om det finns fler som varit med om liknande saker.

• kimsi

Jag har också drömt en hel del om min mamma efter att hon dog, men om det är just bara drömmar eller något mer vet jag inte. I vilket fall som helst så är det härligt, det känns som att man ändå får träffa och se henne ibland. Även om det nu bara är i drömmarnas värld.

• Skrutt 83

Jag har varit med om liknande. En tid efter min farmors bortgång drömde jag att hon ringde till mig. Jag var i drömmen helt medveten om att hon var död, hon ringde för att tala om att hon älskade oss, att hon hade det bra och att hon fanns med oss hela tiden. Jag frågade henne saker om vad som händer efter döden och om hon träffat min farfar. Hon svarade då att hon inte mött honom ännu och att hon inte visste vart han var. Drömmen var så otroligt verklig, jag hörde hennes röst precis som den var, när jag i vaket tillstånd försöker föreställa mig hennes röst så kan jag inte höra den så tydligt alls framför mig. Kan inte beskriva känslan jag hade inom mig när jag vaknade..

Sen förra året så gick min mormor bort i cancer.. Efter ett par månader drömde jag även om att hon ringde mig. Hon talade om att allt var bra med henne och att hon fanns omkring oss hela tiden. Jag frågade även henne om vad som händer efter döden och om hon träffat morfar, farmor och alla andra i vår omgivning som också gått bort. Hon svarade då att hon inte ännu mött dem, att det inte är så att alla man känt i sitt liv som också gått bort väntar på en när man passerar över. Utan att det är en parallell värld, att människors vägar och öden korsas där precis som här. Att man måste stöta på varandra där precis som man gör här. Det var också en sådan otroligt stark dröm, även denna gång hörde jag mormors röst så otroligt tydligt, och hade en otroligt speciell känsla i kroppen när jag vaknade.

Många skulle nog säga att det är trams, men jag känner mig övertygad om att det var deras sätt att kontakta mig och säga att allt är bra, att det finns något efter döden och att de finns ibland oss. Tycker det är otroligt obehagligt att tänka på döden och detta ger mig iallafall en tröst.

En kompis till mig förlorade en vän nu i somras och även hon besökte henne i en dröm. Jag tror verkligen att det är ett sätt för de döda att komunicera med oss, att vi är i ett mer öppet och mottagligt sinne när vi sover.

Jag tror absolut att det var din mamma du såg! Jag beklagar verkligen hennes bortgång och den enorma sorg du måste känna.

ÄNTLIGEN är älskade lilla Melvin här!
  • Bedan

Jag vet inte, jag tror mest att man drömmer saker för att bearbeta dem, alltså att hjärnan plockar fram saker man tänker på.
    Min pappa gick bort i cancer när jag var 10 år. Jag hade länge svårt att acceptera att han verkligen var död utan fantiserade om att han bara låtsas vara sjuk och dö för att slippa ifrån sitt liv och börja om någon annanstans, vilket såklart hade varit rätt jäkla hemskt att göra mot sina barn, men ändå. Jag drömmer fortfarande om honom ibland och för det mesta drömmer jag ungefär samma dröm nämligen att jag är vid vår sommarstuga och tittar in genom fönstret och ser honom gå runt och fixa där som han brukade. Jag ropar då på mina systrar "titta, pappa är där inne, titta han lever!" men mina systrar säger "nej, det gör han inte...", men han är där inne ändå när jag fortsätter titta, sen vaknar jag. 
    När jag gick i högstadiet drunknade en vän till mig. Ganska snart efter hans bortgång drömde jag att jag var i som en hotellobby och att han satt i en fotölj. Stämningen och omgivningen utrålar gemytlig värme. Jag sprang fram till honom och sa "Men Robert du lever ju! Alla säger att du är död!" och då svarade han bara med ett finurligt leende, sen minns jag inte mer. 
    En mer påtaglig grej var min syster med om för många år sedan när hennes bästa vän dog tillsammans med sin kille i en bilolycka utomlands. Min syster drömde att hennes vän ringde henne och berättade att hon var lycklig och mådde bra, sen när hon vaknade hade hon telefonluren i handen. Jag kommer ihåg att det gav mig kalla kårar när hon berättade för mig.

• Bedan

En annan sak kom jag på nu, en grej som en arbetskamrat till min mamma berättat. Hennes syster dog och straxt efteråt drömde min mammas arbetskamrat att hon mötte sin syster på en skogsväg, ni vet en sådan med två hjulspår med gräs emellan. Systern mötte upp henne, sa nått kort och gick iväg. Några veckor eller månader senare drömde hon samma dröm men denna gång hade hon sin katt med sig. Systern mötte henne även denna gång och när hon vände om och gick igen så följde katten med henne. När min mammas kamrat vaknade på morgonen låg katten död i sin korg, katten var rätt gammal. Hon kände drömmen som att hennes syster kommit och hämtat katten.

• Gojtan
    Skrutt 83 skrev 2010-09-24 00:23:10 följande:

Jag har varit med om liknande. En tid efter min farmors bortgång drömde jag att hon ringde till mig. Jag var i drömmen helt medveten om att hon var död, hon ringde för att tala om att hon älskade oss, att hon hade det bra och att hon fanns med oss hela tiden. Jag frågade henne saker om vad som händer efter döden och om hon träffat min farfar. Hon svarade då att hon inte mött honom ännu och att hon inte visste vart han var. Drömmen var så otroligt verklig, jag hörde hennes röst precis som den var, när jag i vaket tillstånd försöker föreställa mig hennes röst så kan jag inte höra den så tydligt alls framför mig. Kan inte beskriva känslan jag hade inom mig när jag vaknade..

Sen förra året så gick min mormor bort i cancer.. Efter ett par månader drömde jag även om att hon ringde mig. Hon talade om att allt var bra med henne och att hon fanns omkring oss hela tiden. Jag frågade även henne om vad som händer efter döden och om hon träffat morfar, farmor och alla andra i vår omgivning som också gått bort. Hon svarade då att hon inte ännu mött dem, att det inte är så att alla man känt i sitt liv som också gått bort väntar på en när man passerar över. Utan att det är en parallell värld, att människors vägar och öden korsas där precis som här. Att man måste stöta på varandra där precis som man gör här. Det var också en sådan otroligt stark dröm, även denna gång hörde jag mormors röst så otroligt tydligt, och hade en otroligt speciell känsla i kroppen när jag vaknade.

Många skulle nog säga att det är trams, men jag känner mig övertygad om att det var deras sätt att kontakta mig och säga att allt är bra, att det finns något efter döden och att de finns ibland oss. Tycker det är otroligt obehagligt att tänka på döden och detta ger mig iallafall en tröst.

En kompis till mig förlorade en vän nu i somras och även hon besökte henne i en dröm. Jag tror verkligen att det är ett sätt för de döda att komunicera med oss, att vi är i ett mer öppet och mottagligt sinne när vi sover.

Jag tror absolut att det var din mamma du såg! Jag beklagar verkligen hennes bortgång och den enorma sorg du måste känna.

Tack! Du ger mig hopp! Det kändes oerhört verkligt och väldigt olikt en dröm över huvud taget eftersom jag var vaken, men man blir ju andå orolig att det är något min hjärna bara inbillat mig. Men i så fall är min hjärna paj för det var inget jag varit med om tidigare i alla fall.
  • Gojtan
    Skrutt 83 skrev 2010-09-24 00:23:10 följande:

Oj, det liknar ju nästan på pricken den jag var med om, fast du fick vara med om en hel del mer, verkar det som. Även om jag inte pratade med mamma så som du kunde med din farmor, och få svar på frågor osv, så var själva händelsen och framför allt vetskapen om att jag var vaken, så otrolig, att jag har svårt för att tänka mig något annat än att hon antingen var där, eller att det är något allvarligt fel på min hjärna.
  • Gojtan
    Bedan skrev 2010-09-24 00:38:05 följande:
    En annan sak kom jag på nu, en grej som en arbetskamrat till min mamma berättat. Hennes syster dog och straxt efteråt drömde min mammas arbetskamrat att hon mötte sin syster på en skogsväg, ni vet en sådan med två hjulspår med gräs emellan. Systern mötte upp henne, sa nått kort och gick iväg. Några veckor eller månader senare drömde hon samma dröm men denna gång hade hon sin katt med sig. Systern mötte henne även denna gång och när hon vände om och gick igen så följde katten med henne. När min mammas kamrat vaknade på morgonen låg katten död i sin korg, katten var rätt gammal. Hon kände drömmen som att hennes syster kommit och hämtat katten.
    Jisses, ja det var ju "bevis nog" eftersom hon inte visste att katten dött. Det var säkert så att systern kom för att hämta katten. Jag hoppas min mamma hämtar mig när jag dör. :/ Jag vill i alla fall hämta min son, efter att han levt ett låååångt och superlyckligt liv.
  • Bedan
    Gojtan skrev 2010-09-24 12:10:39 följande:
    Jisses, ja det var ju "bevis nog" eftersom hon inte visste att katten dött. Det var säkert så att systern kom för att hämta katten. Jag hoppas min mamma hämtar mig när jag dör. :/ Jag vill i alla fall hämta min son, efter att han levt ett låååångt och superlyckligt liv.
    Jag hoppas att min pappa (och antagligen min mamma om jag inte dör före henne) och mina katter hämtar mig.
    Min älskade katt dog i söndags efter att ha funnits 16,5 år hos oss. Hon blev dålig snabbt så hon dog i hemmet utan lidande. Mamma beskrev det som att hon bara slocknade som ett ljus. Jag har varit orolig inför hennes bortgång för jag bevittnade en av våra tidigare katters bortgång. Vi hade en tid för att låta honom somna in på dagen men han dog vid 4-5 på morgonen. Han var väldigt rädd, fräste och ville liksom fly i dödsögonblicket. En tanke som slog mig häromdagen var att han kanske kom och hämtade min katt, de var som värsta kärleksparet när de levde, och visade att hon inte behövde vara rädd. Det är kanske fånigt att tänka så, men det hjälper i sorgen.
  • Gojtan
    Bedan skrev 2010-09-24 12:16:36 följande:
    Jag hoppas att min pappa (och antagligen min mamma om jag inte dör före henne) och mina katter hämtar mig.
    Min älskade katt dog i söndags efter att ha funnits 16,5 år hos oss. Hon blev dålig snabbt så hon dog i hemmet utan lidande. Mamma beskrev det som att hon bara slocknade som ett ljus. Jag har varit orolig inför hennes bortgång för jag bevittnade en av våra tidigare katters bortgång. Vi hade en tid för att låta honom somna in på dagen men han dog vid 4-5 på morgonen. Han var väldigt rädd, fräste och ville liksom fly i dödsögonblicket. En tanke som slog mig häromdagen var att han kanske kom och hämtade min katt, de var som värsta kärleksparet när de levde, och visade att hon inte behövde vara rädd. Det är kanske fånigt att tänka så, men det hjälper i sorgen.
    Usch vad tråkigt, jag beklagar! Vår katt dog en vecka innan vår son föddes ungefär. Min mamma dog när min son var ungefär 6 månader gammal. Det sägs ju att när en skorpion föds, så dör någon närstående. Vår lille kille är en skorpion. Det var jätte jobbigt när vår pisse dog. Han blev påkörd, bara ett år gammal! Han var så otroligt speciell så han lämnade ett stort djupt hål i våra hjärtan. Förstår att det känns så för dig också nu. :/ Ta hand om dig! Kram
Svar på tråden Jag drömde om min döda mamma