Jag drömde om min döda mamma
Min mamma dog i cancer i maj i år. Det var en av de värsta dagarna i mitt liv. Veckan hon dog, bodde jag mer eller mindre på sjukhuset med henne. Hon var till slut helt okontaktbar och bara vetskapen om att hon fick lugnande samt smärtstillande, gjorde mig lite tryggare. Sista leendet hon gav, gav hon till min son som nu är tio månader. Hon hann precis bli mormor - något hon önskat väldigt länge att få bli.
Flera veckor senare så började jag drömma om henne. I mina drömmar var hon sorgsen och drömmarna var så intensiva så jag kände det som att jag faktiskt bara sov och drömde om henne.
Men vid ett par tillfällen - och speciellt ett, så har det varit mycket annorlunda.
Första gången så frågade jag henne om det finns något efter livet. Jag visste hela tiden att hon var död. Hennes svar var "nej - eller jo det kanske man kan säga".
Nästa tillfälle hade min son knappt sovit något alls på hela natten. Jag var utmattad och låg hela tiden på spänn, och väntade på att min son skulle vakna. Jag hade bilden av min son i sin spjälsäng och hörde min sambo i rummet bredvid. Plötsligt var det som om någon bytte bilden ÅT mig. Alltså inte så att jag som det är när man vanligtvis somnar - liksom successivt slumrar vidare. Det var som om någon ryckte tag i mig och jag minns hur chockad jag blev. Jag var ju HELT vaken!
Jag såg plötsligt mamma sitta på en stol i ett kök. Hon log med hela ansiktet och istället för sorgen i hennes ansikte, KÄNDE jag bokstavligen hur lycklig hon var. Jag blev än en gång medveten om att jag var VAKEN och fortsatte se henne sitta på stolen och titta på mig. Hon sa ingenting, var bara omgiven av en harmoni.
Jag blev lite rädd men tog mod till mig och ropade ut i drömmen eller vad det nu var "Men MAMMA! Jag har drömt om dig så mycket! Är det här på riktigt eller drömmer jag nu igen?!!" Hon svarade inte men efter några sekunder så skakade hon sakta på huvudet.
Jag satte mig käpprakt upp i sängen och pulsen var skyhög! Jag har ingen aning om det var min hjärna som spelade mig ett spratt - mycket möjligt med tanke på att jag knappt sovit och var rejält utmattad. Men ett stilla hopp finns ändå att mamma besökte mig med ett budskap till min familj:
"Jag mår bra nu och finns med er resten av era liv"
Någon som vet mer om det här och om döda kan besöka en i drömmar?