• Hoppfull84

kommer flyga till koh lanta gravid i vecka 27?

Hej!
    Vi kommer åka till Koh lanta i slutet på ferbuari och kommer då förhoppningsvis vara i ca v.27.
    Jag vill gärna ha tips från andra som flugit långt till värmen under sin graviditet!

ex.. hur gör man det bekvämt på flyget? stödstumpor eller inte? kan man be om exta benutrymme? vilken typ av dokumentation behöver man ha med sig som gravid?

på plats, hur försiktig måste man vara med solen/värmen.
    törs nan äta vad som helst eller är det  något särskilt man bör undvika?

tips på saker att ta med i packningen etc..

tecknade ni någon särskild gravid/reseförsäkring inför resan?

Vore väldigt tacksam för era tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 12:13
    Kom på att jag hört något om att man inte får använda vissa myggmedel när man är gravid, någon som vet vilken sort som är ok?

får man äta typ immodium/ducolax när man är gravid, kan ju hända att man får användning för såna preparat i thailand menar jag.(=

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-24 16:17

Vad kan vara bra att ha med på planet? ska man ha med något särskilt i hemapotektsväg?
    Kan det vara farligt att vara ute i värmen hela dagen, även om man dricker mycket? alltså är det extra farligt när man är gravid? kan man dyka när man är gravid?
    tror ni jag kommer kunna använda min vanliga bikini eller kommer den vara för liten vid det laget?

jag tar tacksamt emot alla tips, länkar till gravid-resebloggar etc..

• Svar på tråden kommer flyga till koh lanta gravid i vecka 27?
  • Jezamine

Kontakta flygbolaget du skall resa med.De vet vilka intyg du behöver.

Jag är INTE avstängd
  • 071001

Stödstrumpor är bra att ha, alltid vid flygning. Kolla med bolaget så du får flyga med dem i v 27 och mer som du kommer att vara i vid hemresan.
    Sola kan du göra, men det finns alltid en risk för pigmentfläckar. Vad du inte bör äta ser du på slv.se

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Efter v 28 gäller det inte någon försäkring och skulle det hända något, så får du stå för alla kostnader. Så hade jag varit dig, så hade jag försökt att åka till
    Thailand tidigare.

• Hoppfull84

jag har hittat en finfin försäkring som täcker det mesta fram till vecka 34, denna tecknar man bara under reseperioden så tänkte ta den iaf som komplement men tror att det kommer räknas som V27 vid hemresa, men tänkte ta försäkringen för att gardera.

flyger med thai air får man flyga utan intyg fram till v 28 och därefter med intyg att det är en normal grav.
    de räknar dessutom veckor från ÄL,  inte som vi gör i sverige från sista mens, så med deras räkning så är det vecka 25-26 jag kommer vara i vid hemresan.

• sara1981

Tänk på att ta med intyg även om du inte har gått över antal veckor. Annars kan du inte bevisa vilken vecka du är i om de inte tar ditt ord på det!

Sen är stödstrumpor jättebra, jag har ofta det även som ogravid vid flygresor. :)

Angående mat, så gäller samma som hemma.
    Jag frågade min BM angående fisk, som jag tidigare upplevt varit svårt att få svar på utomlands vilken fisk det faktiskt är. Ofta får man svar som:
    Det är vit fisk el liknande.
    Hon sa att eftersom fisken ofta är havsfångad så är det ofta ingen fara, man skulle vara vaksam med tonfisk och svärdfisk tror jag, och sen försöka variera så att man inte äter samma fisk varje dag om man är osäker.

• 071001

Då är det bara att packa då ts!

• Smilla75

"Kom på att jag hört något om att man inte får använda vissa myggmedel när man är gravid, någon som vet vilken sort som är ok?

får man äta typ immodium/ducolax när man är gravid, kan ju hända att man får användning för såna preparat i thailand menar jag.(="

Johnson&Johnson har myggmedel i Thailand som barn och gravida kan ta, även citronellaolja funkr bra.
    Nej, du får inte ta något sådant preparat alls tyvärr, ta gärna Dukoral innan du åker så du slipper magtrassel (funkar för gravida)

Det är vecka 28 vid hemkomst som gäller för de flesta reseförsäkringar, trygghansa har ingen gräns alls.
    Observera att det bara är mamman som försäkringen täcker, föds barnet på resan och behöver vård eller ambulansflyg får man stå kostnaden själv! Tilläggsförsäkringar brukar täcka barnet men kolla det och framförallt om du verkligen behöver försäkring.

• Hoppfull84

Tack för tipset om myggmedlet! ska kika efter det när vi kommer fram!
    Vilken synd att man inte får äta immodium, men men får väl pina i mig den där äckliga dukoralen istället då. smakar ju som parfymerat blomvasvatten, urk! men det får man väl tåla.

jag har pratat med Europeiska försäkringar och de intygar att fram till V32 så täcker deras "Reseförsäkring Smart Plus" mina kostnader för sjukvård, läkemdel, transporter till och från sjukhuset samt ev hemtransport vid akuta behov. Om man haft en sk. "normal" graviditet och man skulle råka ut för en förtidig förlossning så täcker försäkringen samma typ av kostnader för det förtidigt födda barnet. det har jag fått skriftligen bekräftat så man få ju hoppas att de inte ljuger.  Och jag vill understyka att om det inte visar sig bli en"normal" grav, dvs om jag får olika komplikationer så reser jag inte. då får en släkting ta över min biljett.

Reseförsäkring smart plus är inte en del av ens vanliga reseskydd utan en extra tilläggsförsäkring som man tecknar tillfälligt för själva restiden.

Tycker det låter bra iaf. ska nog teckna den för resan oavsett vilken vecka jag hamnar i efter u-ljudet, kan ju hända att de räknar om veckorna lite. för två veckor skulle det bara kosta ca 700 kronor så det är det värt tycker jag iaf.

• evaoregon
    Hoppfull84 skrev 2010-09-23 14:15:02 följande:
    Och jag vill understyka att om det inte visar sig bli en"normal" grav, dvs om jag får olika komplikationer så reser jag inte. då får en släkting ta över min biljett.
    Är inte flygbiljetter personliga?  Jag har i alla fall aldrig haft en flygbiljett för reguljärflyg som jag kunnat överlåta till någon annan.  Eller är det charter och andra regler gäller?
Svar på tråden kommer flyga till koh lanta gravid i vecka 27?