Stress orsak till tillväxthämning?
När min dotter föddes 40+6 vägde hon bara 2 294 gram och var mycket medtagen. (En idiotiskt usk sa t om att "tur att du kom ut nu för du skulle nog inte ha klarat länge till!" - inte precis vad en nyförlöst orolig mamma vill höra)
Man fann inga orsaker till att hon var så liten och det kom som en överraskning för alla. Jag hade iofs en månad tidigare tvingat mig till ett ctg pga av jag inte kände fosterrörelser, men fick aldrig nåt ul då.
Iaf så är jag gravid igen och orolig såklart att det skulle bli samma sak denna gång. Är sjukskriven nu t om imorgon pga av stress, hjärtklappning, yrsel mm. och har googlat fram att det är en riskfaktor för tillväxthämning om modern har för mycket stresshormoner i kroppen under graviditeten. En psykolog som jag träffar genom MVC bekräftade att oro, ångest, depression under graviditet påverkar barnet, men sen är det ju en annnan sak att få FK att tycka samma sak. Som det känns nu vågar jag inte jobba av oro för hur det skulle kunna påverka barnet.
Någon som vet mer om detta eller har varit med om liknande? Fått tillväxthämmat barn "utan orsak" men sedan normalstora barn?