• Anonym

Ilningar i tand efter lagning

Jag var hos tandläkaren i morse och lagade några hål i tänderna. Åt nyss lunch, första jag ätit efter lagningen. Det ilar i båda lagningarna, men mer i den ena. Kan knappt tugga på den sidan munnen. Det var länge sen jag gjorde en lagning så jag minns inte om det är normalt. Någon som vet om det är vanligt?

Ska ringa tandläkaren men de har inte någon mer telefontid idag så jag får vänta tills imorgon.

• Svar på tråden Ilningar i tand efter lagning
  • Tashmira

Öh? Vart tog texten vägen? Provar igen: Min lagning ilade i någon månad, vilket tydligen kan hända enligt min tandläkare. Vågade/kunde inte tugga hårt på den sidan, men nu känner jag ingenting. Jobbigt men gick ju.

• Anonym

Tack för svaret. Då är det bara att härda ut då. Kommer ändå att ringa imorgon men känns skönt att veta att det inte behöver betyda att tanden håller på trilla ur

• Menhir

Det är normalt att det isar i början och det ska avta med tiden.

Dagens plastfyllningar ilar mer än amalgamfyllningar och ibland kan det känna i upp till flera månader men givetvis inte så att du inte står ut.

Om det känns lika mycket i morgon så ring o kolla, ibland blir fyllningarn lite lite för höga vilekt ger en ökad belastning och kan ge isningar och då får man justera.

Menhir, leg tandläkare

• Tashmira

Ringa kan man alltid. Min tandläkares förklaring var nåt om att roten/pulpan kan bli irriterad och överkänslig olika lång tid efter en lagning. Visst var det jobbigt att bara tugga på en sida och INTE kul att glömma av sig och tugga till med den där hemska ilningen som följd, och att det höll i sig så pass länge. Men han hade ju rätt, det gick över, TILL SLUT!

• Anonym
    Menhir skrev 2010-09-23 12:37:12 följande:
    Det är normalt att det isar i början och det ska avta med tiden.

Dagens plastfyllningar ilar mer än amalgamfyllningar och ibland kan det känna i upp till flera månader men givetvis inte så att du inte står ut.

Om det känns lika mycket i morgon så ring o kolla, ibland blir fyllningarn lite lite för höga vilekt ger en ökad belastning och kan ge isningar och då får man justera.

Menhir, leg tandläkare
    Tack snälla! Lyxigt med svar från en tandläkare

Det stämmer med att kompositfyllningarna gör mest ont. Fich en annan också, glas- nånting hette det tror jag, i en visdomstand. Den gör inte alls lika ont. Jag tror inte fyllningen är hög, det gör inte ont av att tugga men av kontakt med mat.
  • Anonym (Ajaja)

2,5 - 3år var mina värsta ilningar.  Lagade 4 hål på samma sida. 2 uppe, 2 nere. Normalt ska det gå över efter någon vecka/månad. Aldrig haft problem med det tidigare.

• donnan11

lagat två tänder på nedersta raden. Ilar som fan :( Tack för svaren trots att ja inte ställde den, Menja har en hel renovering på gång i tänderna aå lär nog få massa andra ilningar efter kommande lagningar också

Svar på tråden Ilningar i tand efter lagning