• tisteln

Vi har en dräktig katt - vad tänka på?

Hej!
    Vi har en dräktig katt och vi har läst en massa böcker för att ta reda på vad vi ska förbereda mm.
    Tänkte fråga er här inne vad ni tycker vi ska tänka på och förberreda nu, se om det är något som inte står i böckerna vi läst

• Svar på tråden Vi har en dräktig katt - vad tänka på?
  • JAG är BÄST

HAHAHAH hur läste jag den där rubrikenSkäms (vi har en DRÄNGT katt )

En låda med mjuk filt, bara å sedan försöka vara med när det händer om det nu år. Oftast så meddelar alltid kattmamman sin matte/husse att det är dags,,med att jama, vandra oroligt omkring ens ben å så.

• tisteln

Hon har bf om en vecka... Hon brukar få vara ute om dagarna, men vågar jag låta henne gå ute nu? Hon är ju förstföderska, så hon vet nog inte riktigt vad som händer med henne, och jag är lite orolig att hon ska föda ute... Vet inte hur mycket för tidig förlossning det kan bli när det gäller katter.

Jag har inte fått henne så där väldigt intresserad av bolådan (vi har bäddat en banankartong) som  vi ställt i gästrummet. Hon har hoppat in i den ett par gånger men hon vill helst vara i vardagsrummet i hennes fotölj. Ingen bra plats att ha ungarna, dock... Stor risk att de trillar ned + att den står framför tv-högtalarna.
    Hurfår jag henne mer intresserad av lådan?

• Majsan70

Börja med att ta bort banankartongen genast. De innehåller gifter från de besprutade bananerna. Ta en flyttkartong eller nåt istälet. Håll katten inne för du vill ju inte ha kattungarna ute. BRA mat med mycket fett behöver hon just nu och även efter förlossningen och under digivningen. KMR är en utmärkt ersättning att ge både mamma o kattungar om de bheöver.
    Och framför allt..var hemma o passa på henne för hon får inte vara ensam när hon skall föda.

• Hancho

Ett tips är oxå att lita på katten! min förra kisse blev dräktig, då hon alltid drog iväg på långa veckors äventyr så höll ja henne instängd. ja hade ingen aning om när hon skulle föda... men så en dag märkte jag när ja satt å gosade med henne att hon började få verkar ;) då jag hört att "nyföderskor" gärna vill att man är där å "håller tass"
    så satt jag där, tog ca 20 minuter mellan varje unge att komma ut så hon fick lite tid själv mellan varven, men ville inte föda om jag inte va där! hehe jag varvade att sitta med katten och googla information ;P
    hittade nånstans information om att man kan ge katten efteråt vatten blandat med druvsocker om hon blir mycket trött, villket jag gav min dam för hon orkade knapt lyfta huvudet efter alla va ute. hon va helt fantastisk med dom små så ja skämde bort henne med tonfisk och vatten  "på sängen". men resten gjorde hon själv. jag bara satt nervöst å såg på, berädd att ringa veterinären om nåt skulle gå fel, men allt gick bra.

min erfarenhet iaf
    Lycka till

• Hancho

hm vi hade en våningssäng och hon fick undervåningen i den, jag gjorde en kojja av filtar och kuddar ;)
    sen när ungarna kom tog jag en såndär transportbur för katter. där låg dom fint!

• tisteln

BF idag, men jag har inte märkt någon skillnad på hennes beteende än...

Lite häftigt att känna på små tassar som sparkar i magen

Vill att det ska hända något snart!!!

• helenen

Vad spännande! Du får rapportera sedan när de små liven kommit.

Jag har en katt som väntar ungar v.44 (fast ärligt talat är det nog mest matte som väntar... ), så jag har med stort intresse tagit del av svaren och tipsen här.

• tisteln
    Ska jag göra!
    Men jag undrar hur mycket hon förstår själv, eftersom hon är förstföderska...
    Har fixat en bolåda av en gammal rottings tvättkorg, som jag bäddat med medrass, lakan och ställt den mellan två stolar och draperat ett stort underlakan så det blivit som en koja. Men hon är inte så jätte intresserad av kojan, hon ligger i sin favoritfotölj, eller i köksfönstret..
  • helenen
    tisteln skrev 2010-10-03 19:09:36 följande:
    Fortfarande inga ungar....
    Okej, vi väntar med spänning. Hur mår den blivande modern?
    Vi håller tummar och tassar.
  • tisteln

Hon mår bra - käkar, liger och gosar på både gamla och nya favoritställen, jagar flugor, tittar på akvariet...

Det värssta är ju att jag MÅSTE åka iväg ett par timmar idag - kan inte boka om det mötet!! Hoppas att hon inte får för sig att föda just då...

Hur länge kan en katt gå över tiden?

• Dundermamman

Min ena hona väntar också kattungar, beräknad födsel mellan tisdag och fredag denna veckan!

Normalt går en katt dräktig mellan 63 och 67 dygn, men allt mellan 61 och 70 dygn är normalt. När 68-69 dygn har gått så skulle jag själv absolut ta kontakt med veterinär för att utsluta att något är galet.

Vanligtvis klarar en hona själva förlossningen galant själv men tycker om att ha sällskap och stöd. Jag är inte heller hemma hos min hona exakt hela tiden...man brukar också se tecken på när förlossningen närmar sig... magen sjunker, ofta små flytningar osv.
    Efter förlossningen bjuder jag alltid kattmamman på ett par uppvispade äggulor, det brukar vara uppskattat!

Ett hett tips när kattungarna väl är födda är att väga dom ofta och se så de går upp ordentligt!
    Jag väger alltid kattungarna 3 ggr/dagligen de första 3 veckorna, 1 gg/dagligen mellan 3-8 veckor och var 3:e dag mellan 9-14 veckor. Skulle någon sacka i vikt så får man fort in ersättning om man har bra koll på vikterna!

Lycka till med den kommande kullen {#emotions_dlg.flower}

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Dundermamman

Här är en länk på en bra parningskalender
    http://www.akirams.se/test_stamtavlor/Parningorg.htm

Pila bakåt till den månad/datum din katt parades så får du fram ungefärlig förlossningsdatum och när du tidigast får ta ungarna från sin mamma!

• tisteln

Vi har INTE en dräktig katt!!!!! Vi har en kattmamma och fyra små söta ungar!!!!!

• helenen
    tisteln skrev 2010-10-05 19:06:48 följande:
    Vi har INTE en dräktig katt!!!!! Vi har en kattmamma och fyra små söta ungar!!!!!
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
    Jag antar att allt gick bra.
  • Dundermamman
    tisteln skrev 2010-10-05 19:06:48 följande:
    Grattis!
    Hoppas att allt gick bra och att alla mår väl
  • tisteln

Tack!
    Allt har gått bra, och knappt tre timmar senare kom nr fem!!!!
    Mamman hämta mig vid sex-tiden i morse, och sedan har hon gjort det varje gång jag varit borta igen några minuter - jag tror hon vill ha sällskap!!

Svar på tråden Vi har en dräktig katt - vad tänka på?