• Little Ms Chatterbox

Vad är ett normalt ph-värde i strupen? Reflux?

Vår 3-åriga dotter har gjort en 24-timmars mätning av ph-värdet i strupen. Det låg på ca 1,2-2,0 vid de flesta gånger vi tittade på mätaren men när hon låg ner eller lekte omkring så var det uppe i 5-6 nånting.
    Vad är det normalt att ha?
    Hon har ätit Losec mups (inte från 10 dagar innan mätningen) och såg oerhörd förändring direkt när vi började med det. Ett helt annat barn.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad är ett normalt ph-värde i strupen? Reflux?
  • Little Ms Chatterbox

Vi lyckades hitta uppgifter på nätet att magsyran i magen hade ett ph-värde på 1,5.men det är ju i magsäcken, hur mycket det är i matstrupen när man har reflux hittade vi inte. Det kanske är ok med lite magsyra i strupen och lite annat ph-värde där.

Men,men vi lämnade in mätare idag och sen ringde de från sjukhuset och berättade att den hade inte registrerar någon mätning sen vid 5-tiden igår . Vid den tiden så berättade Meya att hon hade satt tillbaka den. Vi såg vad hon gjorde och frågade om hon hade tagit av den men det hade hon inte, utan den hade lossnat. Hon och tvillingbrodern var rätt vilda en stund där. Men jag extra kollade att den verkligen satt i och sen att det stod olika värden på displayen. Men tydligen hade det blivit något fel eller så behövde man trycka på några knappar igen. Men hur som helst så får vi göra om det igen, tisdag nästa vecka. Så fram till dess så måste hon vara utan medicin Hör att hon ligger uppe och hostar nu, hes hosta som vi vet att hon inte haft sen hon började med medicinen. Lillgumman, önskar verkligen att det funnits något annat sätt att hjälpa henne. Stackars.

• Siamüsen
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-23 23:50:34 följande:
    Vi lyckades hitta uppgifter på nätet att magsyran i magen hade ett ph-värde på 1,5.men det är ju i magsäcken, hur mycket det är i matstrupen när man har reflux hittade vi inte. Det kanske är ok med lite magsyra i strupen och lite annat ph-värde där.

Men,men vi lämnade in mätare idag och sen ringde de från sjukhuset och berättade att den hade inte registrerar någon mätning sen vid 5-tiden igår . Vid den tiden så berättade Meya att hon hade satt tillbaka den. Vi såg vad hon gjorde och frågade om hon hade tagit av den men det hade hon inte, utan den hade lossnat. Hon och tvillingbrodern var rätt vilda en stund där. Men jag extra kollade att den verkligen satt i och sen att det stod olika värden på displayen. Men tydligen hade det blivit något fel eller så behövde man trycka på några knappar igen. Men hur som helst så får vi göra om det igen, tisdag nästa vecka. Så fram till dess så måste hon vara utan medicin Hör att hon ligger uppe och hostar nu, hes hosta som vi vet att hon inte haft sen hon började med medicinen. Lillgumman, önskar verkligen att det funnits något annat sätt att hjälpa henne. Stackars.
    Testat att höja huvudänden av sängen?

Kan inte svara pa resten dock, men min son har ocksa reflux.
  • Little Ms Chatterbox
    Siamüsen skrev 2010-09-23 23:52:29 följande:
    Testat att höja huvudänden av sängen?

Kan inte svara pa resten dock, men min son har ocksa reflux.
    Vi har gjort allt det där. När hon var omedicinerad så brukade hon sitta och sova. Kom till vår säng och la sig halvvägs upp på vår kropp. Vi har haft Nestargel i vällingen. Nu är det bara medicin eller operation tror jag. Både jag och min pappa har reflux så det är väl ärftligt.
    Synd att det blev fel med testet. Hade vi bara tänkt på det så kunde vi ju ha ringt 1177 och frågat om apparaten eller nåt så vi hade fått med mer timmar.
    När vi började med medicinen så var det omedelbar förändring, dagis personalen undrade om hon gick på något (uppåttjack) för hon sprang omkring och fnittrade hela tiden Det var inte alls det barnet som de hade sett bara några dagar tidigare.

Hur gammal är din son, finns det hopp om att det växer bort på honom?
  • Siamüsen
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-24 08:55:14 följande:
    Vi har gjort allt det där. När hon var omedicinerad så brukade hon sitta och sova. Kom till vår säng och la sig halvvägs upp på vår kropp. Vi har haft Nestargel i vällingen. Nu är det bara medicin eller operation tror jag. Både jag och min pappa har reflux så det är väl ärftligt.
    Synd att det blev fel med testet. Hade vi bara tänkt på det så kunde vi ju ha ringt 1177 och frågat om apparaten eller nåt så vi hade fått med mer timmar.
    När vi började med medicinen så var det omedelbar förändring, dagis personalen undrade om hon gick på något (uppåttjack) för hon sprang omkring och fnittrade hela tiden Det var inte alls det barnet som de hade sett bara några dagar tidigare.

Hur gammal är din son, finns det hopp om att det växer bort på honom?
    Han är 5.5 och jag tror inte det växer bort.

Varför slutade ni medicinera? Var det för testernas skull?

Vi slutade medicinera ett tag för vi tyckte han hade blivit bâttre,men har nu börjat igen pa doktorns inrådan bara för säkerhets skull.
  • Skumboll

Chatterbox: Jag har verkligen för mig att läkaren sa att phvärdet skulle ligga på 4-5, men det kanske var i strupen? Och jag vet inte, kan det vara skillnad på barn och vuxen?
    Trist att det blev som det blev med registreringen, hoppas det går bättre nästa gång. 
    Så länge medicinen fungerar tror jag inte att man brukar överväga operation, inte på så små barn.  

♥ Simon ♥
  • Little Ms Chatterbox
    Siamüsen skrev 2010-09-24 08:59:08 följande:
    Han är 5.5 och jag tror inte det växer bort.

Varför slutade ni medicinera? Var det för testernas skull?

Vi slutade medicinera ett tag för vi tyckte han hade blivit bâttre,men har nu börjat igen pa doktorns inrådan bara för säkerhets skull.
    Ja, bara för testet skull, medicinfri i 10 dagar innan. Som tur var så hade vi inte gett henne medicinen efter avslutad test igår. isf så hade vi fått vänta ytterligare 10 dagar.
    Just nu är vi riktigt förkylda och mår inte alls bra och ha ett barn som hela tiden är sur och grinig på det är inte så kul men det får väl gå ändå.
  • Skumboll

Konstigt att de gör så olika, vi gjorde ph-mätningen med medicinering. Obestämd

♥ Simon ♥
  • Siamüsen
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-24 09:06:49 följande:
    Ja, bara för testet skull, medicinfri i 10 dagar innan. Som tur var så hade vi inte gett henne medicinen efter avslutad test igår. isf så hade vi fått vänta ytterligare 10 dagar.
    Just nu är vi riktigt förkylda och mår inte alls bra och ha ett barn som hela tiden är sur och grinig på det är inte så kul men det får väl gå ändå.
    Nej, det låter inte som en höjdare direkt. Krya pa er och hoppas testet funkar nâsta gång!
  • Trulis78

Jag har också för mig att jag hört mätväredet fyra som skumboll säger och även att de inte opererar om medicinering fungerar. Hoppas nästa mätning fungerar bättre!

Vinkar till skumboll och skickar en kram!

• Skumboll
    Trulis78 skrev 2010-09-24 21:31:08 följande:
    Jag har också för mig att jag hört mätväredet fyra som skumboll säger och även att de inte opererar om medicinering fungerar. Hoppas nästa mätning fungerar bättre!

Vinkar till skumboll och skickar en kram!
    Vinkelivink! {#emotions_dlg.flower}
    Skicka mig ett meddelande eller något, det var så längesedan vi pratades vid!
    ♥ Simon ♥
  • Little Ms Chatterbox

Ja nu när det blir o test så är man ju inte lika otåligt nyfiken längre. Ska försöka komma ihåg att fråga när de sätter slangen igen på tisdag. Men jag funderar, det ska väl inte vara någon magsyra i matstrupen alls? Det är ju det man har magmunnen till, så den stänger till så magsafterna inte kommer upp alls i strupen.
    Jag hoppas väl egentligen inte på operation men det är väl synd att hon ska behöva äta medicin resten av livet isf.

Tack för att ni har svarat alla

Svar på tråden Vad är ett normalt ph-värde i strupen? Reflux?