Din familj har 3 små portioner mat kvar..
... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.
En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.
Va gör du?
... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.
En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.
Va gör du?
Det är alldeles för långt ifrån verkligheten för att jag ska kunna sätta mig in i det. Men ponera ändå att det skulle hända, om man inte kände personen - hur skulle man då veta att de behövde mat?
jag behåller min mat. Svårt att relatera till händelsen....
Jag undrar också hur jag skulle veta om vem som behöver mat om jag inte känner den personen?
ven det där verkar ju dumt. ska man åka hem till folk man inte känner med mat? hur ska man veta ven det är som svälter om man inte känner varann?
verkar inte klokt.
man kanske ska åka runt till främmande hushåll med matlådor, lite spontant sådär?
om det kom nån du inte känner å ba "hej, här får du en matlåda!", skulle du käka upp den då?
Mycket märklig tråd. Hur vet jag att familjen svälter? Någonstans i denna stan svälter någon just nu men jag vet inte det och tänker således äta upp vår middag ikväll.
Men ok. Om jag sätter mig in i det. Det har alltså kommit till min kännedom att en ensamstående på andra sidan stan svälter och vi har varsin portion mat kvar hemma. Då lämnar jag en portion till henne och så delar vi andra på det vi har, eventuellt hoppar jag över att äta.
Hade jag känt till att någon var hungrig-säg att jag via mormor fick höra att mormors kusins sambos fd frus barnbarn satt svältande på andra sidan stan hade jag väl ringt upp och bjudit in att dela på våra tre portioner. Om människan hade tagit sig till oss då, för det blir ju svårt att åka buss eller bil om man inte har ett öre att röra sig med.
Annars hade jag tipsat om ett bageri/konditori med nattöppet jag känner till, de ger alltid bort bagetter fyllda med smaskigheter strax innan midnatt eftersom de inte får sälja färdiga mackor som är gjorda på ena sidan midnatt på andra sidan midnatt så att säga.
hahahahah
jag röstade på 1.
Jag skulle gärna vilja rösta men jag förstår inte alls alternativen. Handlar det om något annat-typ bistånd? Eller vilja att betala skatt till socialförsäkringarna? Eller är det metafysiskt på något vis?