• Freja87

Pojknamn som funkar på svenska, finska, engelska och...thailändska?

Hej!
    Jag och min sambo väntar en liten pojke (BF 28/11) och har lite svårigheter med vår namnlista.
    Personligen gillar jag ovanliga namn och är lite inne på finska pojknamn eftersom min mamma är från finland och namnet måste funka på finska också. Pappan är mer inne på att namnet måste funka internationellt (=engelska) och det får inte vara föör ovanligt Tungan ute
    Pappans mamma är från Thailand. Jag har aldrig varit där och känner inte många därifrån så om någon har några vackra thailänska namnförslag skulle det vara kul också!

Eftersom det är lite tradition i Finland att namnen betyder någonting skulle det vara fint att få höra namnens betydelse och ev. bakgrundsfakta och sånt!

Tack på förhand!

Freja

• Svar på tråden Pojknamn som funkar på svenska, finska, engelska och...thailändska?
  • Jempajenny

Jag har en väninna som är finlandssvensk, som bor i Thailand och har barn med en thai-kines. De talar också mycket engelska. Deras som heter Justin.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Dinosaurie

Jag och min sambo var länge inne på namnet Nilo (stavas väl säkert Niilo på finska) men har nu valt ett annat namn. Kanske kan det vara något?

Är vad jag förstått ett ganska vanligt namn i Finland, iaf i den äldre generationen.. Både min farfars & morfars far hette Nilo.

• Dinosaurie
    Dinosaurie skrev 2010-09-23 18:27:12 följande:

Jag och min sambo var länge inne på namnet Nilo (stavas väl säkert Niilo på finska) men har nu valt ett annat namn. Kanske kan det vara något?

Är vad jag förstått ett ganska vanligt namn i Finland, iaf i den äldre generationen.. Både min farfars & morfars far hette Nilo.

Kan väl tillägga att jag fått höra att det är en variant av det svenska namnet Nils.
  • submaryne

Hej, fyra år senare! TS, ja är nyfiken vad det blev för namn.

Jag själv har svensk far, thailändsk mor och min kille har finska föräldrar (karelskt inslag), och vi ska nu få en liten pojke, troligtvis.

Jag är inne på Sinto, eller Singto, stavningen är jag osäker på, men hur som helst betyder det lejon på thai och låter finskt!

Många kulturer och arv att ta hänsyn till...

• PassionE
    submaryne skrev 2014-09-01 15:51:58 följande:

Hej, fyra år senare! TS, ja är nyfiken vad det blev för namn.

Jag själv har svensk far, thailändsk mor och min kille har finska föräldrar (karelskt inslag), och vi ska nu få en liten pojke, troligtvis.

Jag är inne på Sinto, eller Singto, stavningen är jag osäker på, men hur som helst betyder det lejon på thai och låter finskt!

Många kulturer och arv att ta hänsyn till...

Det var ett jättefint namn tycker jag!
  • Honungsblomman

Lee!

Eller Mio, Milo, Nilo, Neo, Nile, Niles, Nils, Pam, Pom, Pim, Tim, Kim.

Svar på tråden Pojknamn som funkar på svenska, finska, engelska och...thailändska?