• jaghopparhögt

Osäker på lägenhet med loftgång

Jag funderar på att köpa en lägenhet med loftgång men är fruktansvärt osäker på om det är bra eller dåligt. Känns som att inbrottsrisken är ganska hög när man bor så. Vad tror ni?

• Svar på tråden Osäker på lägenhet med loftgång
  • Kinya

Det beror väl på. Vi bodde i en lägenhet med loftgång. För att komma dit var man tvungen att gå in i ett trapphus först, upp för trappan och sen ut på loftgången.

Det är väl inte större inbrottsrisk med loftgång än vad det är om man bor på första våningen eller i eget hus.

• puss

i lägenheter blir väl sällan inbrott genom att folk slår sönder rutan? eller hur tror du?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • clembke

Jag har bott i tre olika lgh med loftgång. Jag har stormtrivts med det.
    Helt perfekt, ekar inte o så när man går i trapphus. När man går ut från lgh så kommer man direkt ut.
    Nä, ska nån mer gång flytta till lgh så få dte bli en med loftgång.
    Man kan göra en liten myshörna med t.ex. ett litet cafébord o 2 stolar om man bor vid kanten.

Tror inte det är mer inbrottsrisk där än om man bor längst ner elle ri hus som en annan skrev.
    Är du orolig för inbrott - installera ett larm. Det har vi i vårt hus o min mamma o pappa som bor i lgh har det oxå. Man känner sig lite tryggare med det, sen försvinner ju inte risken helt bara för att man har larm. Kan folk vara så fräcka att göra inbrott på natten när folket sover så finns det dom som gör det även om det finns larm. Men det minskar risken iaf.

• jaghopparhögt
    Kinya skrev 2010-09-23 13:54:45 följande:
    Det beror väl på. Vi bodde i en lägenhet med loftgång. För att komma dit var man tvungen att gå in i ett trapphus först, upp för trappan och sen ut på loftgången.

Det är väl inte större inbrottsrisk med loftgång än vad det är om man bor på första våningen eller i eget hus.
    Nej det är det ju väl inte men jag vill inte bo på markplan heller. Frågan är om vi sa köpa den här lägenheten eller köpa en utan loftgång och som inte är på markplan.
  • jaghopparhögt
    puss skrev 2010-09-23 13:56:16 följande:
    i lägenheter blir väl sällan inbrott genom att folk slår sönder rutan? eller hur tror du?
    Jag tänker ju på att både dörren och fönster blir lättae att komma åt och arbete ostört vid.
  • puss
    jaghopparhögt skrev 2010-09-23 14:03:53 följande:
    Jag tänker ju på att både dörren och fönster blir lättae att komma åt och arbete ostört vid.
    men grannarna ser väl? tror inte det är otryggare än vanligt lägenhet.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Kinya

Hur kommer upp på loftgången? Är trappan utvändig eller invändig? Går man in genom ett trapphus där dörren är låst på nätterna eller är det en utvändig trappa upp till loftgången?

• jaghopparhögt
    Kinya skrev 2010-09-23 14:15:26 följande:
    Hur kommer upp på loftgången? Är trappan utvändig eller invändig? Går man in genom ett trapphus där dörren är låst på nätterna eller är det en utvändig trappa upp till loftgången?
    Utvändig trappa tyvärr. Jag är grymt osäker på det här :(
  • Tecken

Hur är det med insyn? Hur många passerar er lägenhet för att komma till trappan? Vilka fönster är mot loftgången?

• Kinya

Jag hade inte tvekat om lägenheten låg i ett bra område. Du kan ju alltid skaffa ett larm. Det har en vän till mig som bor i markplan.

• clembke
    jaghopparhögt skrev 2010-09-23 14:18:28 följande:
    Utvändig trappa tyvärr. Jag är grymt osäker på det här :(
    Gillar ni verkligen lägenheten så skulle jag satsat på den o skaffat larm som är kopplat till SOS.
    Jag var inte mer orolig när jag bodde i lgh med loftgång som när jag har bott nån annanstans. (o då har min mamma o pappa varit drabbade av inbrott 2 ggr när dom bodde i hus, Bodde hemma då så på så sätt va jag lite drabbad av det oxå)

Nä, satsa på den lgh ni trivs bäst i (bortse från loftgång/utan loftgång) o kolla runt på larm.
  • Tigrino

Har ni mycket fönster mot loftgången menar du? Här har vi bara badrumsfönstret utåt, och sen är det balkongen. Men köp ett larm, de låter ju himla högt och någon nyfiken granne lär ju komma. 
    Ett minus kan du dock få med loftgångshus, och det är att det dundrar något fruktansvärt när folk går upp och ner i trappan. I alla fall med trätrappa och rätt dålig ljudisolering...  

• Örnie

En fördel med loftgång är ju att man kan ställa en del prylar utanför dörren, om området är någorlunda okej, t ex stövlar och kastruller som ska svalna. Inbrottsrisken är väl samma som för radhus och liknande. Jämfört med flerfamiljshus är det insyn utifrån in i loftgången, så grannarna i nästa hus kan se om folk pillar på dörren. Det är det inte i trapphus.

Svar på tråden Osäker på lägenhet med loftgång