Osäker på lägenhet med loftgång
Jag funderar på att köpa en lägenhet med loftgång men är fruktansvärt osäker på om det är bra eller dåligt. Känns som att inbrottsrisken är ganska hög när man bor så. Vad tror ni?
Jag funderar på att köpa en lägenhet med loftgång men är fruktansvärt osäker på om det är bra eller dåligt. Känns som att inbrottsrisken är ganska hög när man bor så. Vad tror ni?
Det beror väl på. Vi bodde i en lägenhet med loftgång. För att komma dit var man tvungen att gå in i ett trapphus först, upp för trappan och sen ut på loftgången.
Det är väl inte större inbrottsrisk med loftgång än vad det är om man bor på första våningen eller i eget hus.
i lägenheter blir väl sällan inbrott genom att folk slår sönder rutan? eller hur tror du?
Jag har bott i tre olika lgh med loftgång. Jag har stormtrivts med det.
Helt perfekt, ekar inte o så när man går i trapphus. När man går ut från lgh så kommer man direkt ut.
Nä, ska nån mer gång flytta till lgh så få dte bli en med loftgång.
Man kan göra en liten myshörna med t.ex. ett litet cafébord o 2 stolar om man bor vid kanten.
Tror inte det är mer inbrottsrisk där än om man bor längst ner elle ri hus som en annan skrev.
Är du orolig för inbrott - installera ett larm. Det har vi i vårt hus o min mamma o pappa som bor i lgh har det oxå. Man känner sig lite tryggare med det, sen försvinner ju inte risken helt bara för att man har larm. Kan folk vara så fräcka att göra inbrott på natten när folket sover så finns det dom som gör det även om det finns larm. Men det minskar risken iaf.
Hur kommer upp på loftgången? Är trappan utvändig eller invändig? Går man in genom ett trapphus där dörren är låst på nätterna eller är det en utvändig trappa upp till loftgången?
Hur är det med insyn? Hur många passerar er lägenhet för att komma till trappan? Vilka fönster är mot loftgången?
Jag hade inte tvekat om lägenheten låg i ett bra område. Du kan ju alltid skaffa ett larm. Det har en vän till mig som bor i markplan.
Har ni mycket fönster mot loftgången menar du? Här har vi bara badrumsfönstret utåt, och sen är det balkongen. Men köp ett larm, de låter ju himla högt och någon nyfiken granne lär ju komma.
Ett minus kan du dock få med loftgångshus, och det är att det dundrar något fruktansvärt när folk går upp och ner i trappan. I alla fall med trätrappa och rätt dålig ljudisolering...
En fördel med loftgång är ju att man kan ställa en del prylar utanför dörren, om området är någorlunda okej, t ex stövlar och kastruller som ska svalna. Inbrottsrisken är väl samma som för radhus och liknande. Jämfört med flerfamiljshus är det insyn utifrån in i loftgången, så grannarna i nästa hus kan se om folk pillar på dörren. Det är det inte i trapphus.