• Gabzan

reklamationsrätt/häva köp av barnvagn

Hej,

min barnvagn har gått sönder och jag har försökt mig påa tt reklamera den. Jag köpte den juni 09 och den gick sönder juli 10. Hela sitsen är av så den ligger i varukorgen kan man säga så jag behövde ett nytt chassi samt en ny sittplatta eftersom den gamla är obrukbar. Viktfördelningen på sittplattan har hamnat snett då järnsaken som håller upp sitsen gick av på ena sidan först och jag märkte inget förens den andra gick av och barnet hamnade i varukorgen. Jag fick nytt chassi och ny sittplatta men det visar sig att sittplattan inte går att använda då den gamla är popnitad i sittdelen så den går inte att byta ut. Nu har det gått 2 måander sen jag reklamerade vagnen och det verkar inte som att det händer så mkt så jag började läsa på om reklamation och vad jag har för rättigheter om att häva köpet. Jag pratade med konsumentverket som säger att jag har rätt att häva köpet inom 3 år eftersom det inom reklamationstiden, men när jag pratar med butiken säger dom att det måste vara samma fel 3 ggr och att konsumentlagen säger det, men borde inte personen jag pratat med från början sagt det till mig då? jag har försökt få tag på dne här personen igen men utan att lyckas så jag hoppas på lite hjälp härifrån då jag ska prata med butiken i eftermiddag igen.

tack!

• Svar på tråden reklamationsrätt/häva köp av barnvagn
  • Pirum

Läs på www.konsumenterket.se . Där står förklarat vad som gäller beträffande hur många lagningsförsök säljaren ska få göra innan den tar tillbaka produkten.

Där står också vad som gäller för vem som har bevisbördan för att felet fanns från början.

Om det är fel på vagnen, så har säljaren rätt att åtgärda felet ett par gånger. Att ge en reservdel som inte funkar kan nog räknas som det första  försöket att åtgärda felet. Då har säljaren en eller två försök kvar (är osäker på om det är 3 gånger eller 2 som gäller).

• Jakin
    Minomin skrev 2010-09-26 22:08:22 följande:
    Du har som konsument själv rätt att välja vilken åtgärd som ska vidtas om åtgärden inte medför oskälig kostnad för säljaren.

Läs mer på

www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../
    Men det funkar inte så i verkligheten. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, MEN det blir i praktiken ändå näringsidkaren som avgör om det blir fråga om reparation eller hävning av köpet, initialt. Just för att du som konsument ändå inte kan avgöra vad en reparation av varan kostar, eller vad som blir billigast för näringsidkaren. Tycker TS skall ligga på litet mer och får du problem, så ta med dig någon som verkligen KAN konsumentköplagen!

Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}
  • Minomin
    Jakin skrev 2010-10-04 20:31:06 följande:
    Men det funkar inte så i verkligheten. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, MEN det blir i praktiken ändå näringsidkaren som avgör om det blir fråga om reparation eller hävning av köpet, initialt. Just för att du som konsument ändå inte kan avgöra vad en reparation av varan kostar, eller vad som blir billigast för näringsidkaren. Tycker TS skall ligga på litet mer och får du problem, så ta med dig någon som verkligen KAN konsumentköplagen!

Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}
    Det står inte att dom kan välja det billigaste alternativet, utan att dom kan välja reparation om det innebär oskäliga kostnader för säljaren. Det är en väsentlig skillnad.

Att det funkar så i praktiken är ju för att de flesta säljare lagar varan på ett smidigt och snabbtg sätt, och därför aldrig ifrågasätts.
  • Jakin
    Minomin skrev 2010-10-04 21:38:42 följande:
    Det står inte att dom kan välja det billigaste alternativet, utan att dom kan välja reparation om det innebär oskäliga kostnader för säljaren. Det är en väsentlig skillnad.

Att det funkar så i praktiken är ju för att de flesta säljare lagar varan på ett smidigt och snabbtg sätt, och därför aldrig ifrågasätts.
    Precis. Sen är tyvärr många konsumenter litet rädda för att ligga på för hårt. Eftersom det räcker med att konsumenten reklamerar inom skälig tid, så har konsumenten oftast trumf på hand, om denne är påläst. Förvånansvärt många NI kan inte själva konsumentköplagen och det kan vara till konsumentens fördel.
Svar på tråden reklamationsrätt/häva köp av barnvagn