• Pion82

    Hjälp!! För högt TSH.

    Hej allihop! Jag bara måste få hjälp med att få råd.
    Har precis fått ett brev från min läkare som meddelat mig att jag har fått höga värden av TSH i två av mina sista blodprov. De visade värden på 6.9 resp. 5.4 och det viste jag ju var för höga. Nu till problemet, han menar på att detta inte är sååå höga värden och verkar enligt brevet inte särskilt kunnig på området heller. Han skrev något om att han skulle skicka värderna till medicinmottagningen och be dem bedöma om vidare provtagning behövs. Det ända problemet som han såg var att ägglossningen kanske kan ha påverkats p g a detta.
    Det är nu jag blir lite rädd. För han nämner inget om att jag måste få ner mina värden p g a missfalls-/missbildningsrisken som jag har läst så mycket om här på fl. Han tyckte till och med att jag kunde prova bli gravid med pergotime under tiden jag väntade på svar från medicin. VA?
    Jag som läst så mycket om farorna med för högt TSH och att man inte bör bli gravid fören värdet är nere på 2.0.
    Hur gör jag nu? Vill ju så gärna bli gravid och hade sett fram emot att få börja med pergo denna cyklen. Men det var ju innan jag fick reda på värderna och riskerna med dem. Snälla hjälp mig någon!!

  • Svar på tråden Hjälp!! För högt TSH.
  • helenvaupptaget

    Be genast om ny läkare eller ring till medicinmottagningen själv och råd fråga. Försök leta upp någon med erfarenhet om ämnet. Skriv gärna ut denna sida och ta med till din läkare : www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp .

    För en person som redan fått diagnosen hypotyreos (TSH värde över 5.0 i vissa labb men det ska vara över 3.5 enligt endokrinologerna för att få denna diagnos) Så ska man gå efter denna mall:
    TSH 1.5 för de som ska bli gravida.

    Låt säga att du inte haft hypotyreos, då skulle du bara efterstäva ett värde under 2.5 för önskad graviditet!

    Jag gick med TSH 32 unde min grav och fick en del komplikationer och min son växte inte. Mitt SF mått (livmodern) stannade i växt osv! Jag var mycket sjuk osv pga av detta!

    Ett för högt TSH kan göra det svårare att bli gravid och lättare för missfall och andra skador på fostret!

  • barnlängtan2011

    Började själv idag med Levaxin. Hade två TSHvärden på 2.2 med 1 månads mellanrum, hade 3,6 för ett år sedan. Börjar med 25 mikrogram och om jag tolererar det ska jag höja till 50.
    Precis oxå ätit min första pergokur och fick äl i tisdags.
    TSH på 6,9 och 5,4 låter högt, har du symptom på hypothyreos? Kan ju hända att ditt lab har andra referensvärden!?
    Var den här läkaren gynekolog? Var det den som skrev ut pergo?
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin. Be att få journalkopior, labsvarslistor från den Dr du varit hos.
    Kanske läkaren på vanliga MVC kan hjälpa till oxå.
     
    Det är inte givet att du får missfall om du inte börjar med Levaxin, men alla inblnadade mår nog bätte om du får det. Du har ju några veckor på dig om du ska påbörja pergo natar jag så du borde ju hinna reda ut det här under nästa vecka. Dock så kanske du skulle få naturlig äl och mer regelbunden mens om du reglerade dina sköldkörtelhormoner. Har de kollat Prolaktin?

  • Pion82
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-23 16:29:14 följande:
    Började själv idag med Levaxin. Hade två TSHvärden på 2.2 med 1 månads mellanrum, hade 3,6 för ett år sedan. Börjar med 25 mikrogram och om jag tolererar det ska jag höja till 50.
    Precis oxå ätit min första pergokur och fick äl i tisdags.
    TSH på 6,9 och 5,4 låter högt, har du symptom på hypothyreos? Kan ju hända att ditt lab har andra referensvärden!?
    Var den här läkaren gynekolog? Var det den som skrev ut pergo?
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin. Be att få journalkopior, labsvarslistor från den Dr du varit hos.
    Kanske läkaren på vanliga MVC kan hjälpa till oxå.
     
    Det är inte givet att du får missfall om du inte börjar med Levaxin, men alla inblnadade mår nog bätte om du får det. Du har ju några veckor på dig om du ska påbörja pergo natar jag så du borde ju hinna reda ut det här under nästa vecka. Dock så kanske du skulle få naturlig äl och mer regelbunden mens om du reglerade dina sköldkörtelhormoner. Har de kollat Prolaktin?
    Jag tror inte jag haft hypothyreos innan, men hur vet man det. Kan inte säga att jag har några direkta symptom, har väl alltid varit lite trött av mig, speciellt på vintern. Har inte särskil torr hud heller förutom på vintern. Låter som jag bara har hyprthyreos på vintern ju :).
    Min läkare är överläkare på kvinnokliniken där jag går och det var han ja som skrev ut pergon. Jag har testat Prolaktin värdet också men det sa han inget om, menade att det bara var TSH som var för högt.
    Ja jag tror nog jag måste försöka ringa medicinmottagningen själv och se om jag kan få tag på någon som vet mer om detta. Jag kommer defenitivt ligga på tills jag får levaxin i alla fall. Ska nog hämta ut perogon imorgon och börja ta dem på söndag. Sen om jag skulle bli gravid så måste de ju ge mig det.
    Tack för råden!!
  • barnlängtan2011

    Utbildar mig fn till gynekolog(1-2 års erfarenhet) och har fått många olika svar av mina kollegor om jag ska ta levaxin eller inte. Ungefär hälften tyckte inte och hälften tyckte att jag ska ta.
    Frågade idag en av våra duktigaste läkare på sköldkörtelrubbningar och hon tyckte att jag kunde ta det, trots bara 2,2, det skadar ju absolut inte, sköldkörtelrubbningar är dessutom vanligare vid pcos vilket jag oxå begåvtas med, därav pergot. Hon tyckte iochförsig 50 mikrogram, men jag känner mig lite feg och börjar med 25. Har ju inte så mycket rubning.

    Men TSH är ju en av de faktorer vi kollar vi upprepade missfall, och ligger man för högt sättter man in Levaxin.

    Riktlinjerna verkar inte så klara när det gäller kvinnor som vill bli gravida, vet inte hur jag skulle ha gjort om det varit en patient. Men för gravida är det helt klart, under 2.0 ska det vara! Glasklart!
    Rimligtvis borde det vara samma för kvinnor med barnönskan som för gravida. Men hur man gör i dessa fall verkar fortfarande variera från sjukhus till sjukhus och från läkare till läkare. Jag tolkar det som att det kanske inte finns riktigt bra evidens än.

    Ivilket fall dina värden verkar helt uppåt väggarna. Prova VC, de har ju vana att behandla hypothyreos, brukar ha.
    Vårt labs ref.värden är 0,4-4,7.

  • Cizzicilia

    Har ett också labbsvar på 2,2 i TSH.. måste kontakta min gynekolog.. Hoppas verkligen på graviditet!! E det helt omöjligt på ett värde på 2,2?? Usch blev orolig direkt!!! Tacksam för svar

  • barnlängtan2011

    Absolut inte omöjligt att bli gravid med TSH 2,2. Tycker inte du ska vara så orolig, men du kan ju höra med din gyn vad han tycker.
    Jag har vetat om detta en månad själv men valt att avvakta och kolla en gång till. Detta trots att jäg försöker bli gravid sedan snart ett år tillbaka och nu börjat med Pergo. Riktlinjerna är inte tydliga när det gäller kvinnor som vill bli gravida, därav att det blir så olika. Vid fertilitetscenter där man gör IVF är man dock mer benägna att pressa ner kvinnornas TSH till under 2.0. Men då handlar det om kvinnor som ska göra IVF och alltså har försökt länge. Att de inte blivit gravida skulle jag gissa INTE är beroende av deras lätt förhöjda TSH.

    Men för att göra allt så gynsamt som möjligt så skadar det absolut inte att knapra Levaxin med TSH 2.2.

    Jag är själv inte helt övertygad om jag ska äta dem eller inte än, men jag har börjat, få se hur länge jag kommer ihåg dem.

    Blir du gravid utan att ha påbörjat Levaxinbeh så bör du kolla TSH så snart som möjligt eftersom behovet av skölkörtelhormoner ökar så fort du blir gravid. Därför bör du själv då snrast ta kontakt med MVC för provtagning.

  • Cizzicilia
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-24 17:15:21 följande:
    Absolut inte omöjligt att bli gravid med TSH 2,2. Tycker inte du ska vara så orolig, men du kan ju höra med din gyn vad han tycker.
    Jag har vetat om detta en månad själv men valt att avvakta och kolla en gång till. Detta trots att jäg försöker bli gravid sedan snart ett år tillbaka och nu börjat med Pergo. Riktlinjerna är inte tydliga när det gäller kvinnor som vill bli gravida, därav att det blir så olika. Vid fertilitetscenter där man gör IVF är man dock mer benägna att pressa ner kvinnornas TSH till under 2.0. Men då handlar det om kvinnor som ska göra IVF och alltså har försökt länge. Att de inte blivit gravida skulle jag gissa INTE är beroende av deras lätt förhöjda TSH.

    Men för att göra allt så gynsamt som möjligt så skadar det absolut inte att knapra Levaxin med TSH 2.2.

    Jag är själv inte helt övertygad om jag ska äta dem eller inte än, men jag har börjat, få se hur länge jag kommer ihåg dem.

    Blir du gravid utan att ha påbörjat Levaxinbeh så bör du kolla TSH så snart som möjligt eftersom behovet av skölkörtelhormoner ökar så fort du blir gravid. Därför bör du själv då snrast ta kontakt med MVC för provtagning.
    har försökt i 1 år !!
    Ska kontakta gyn på måndag!
    Vill gärna ha gynnsamma värden såklart!!
  • Moi Je Joue

    men det är ju inte såå höga värden. som nån ovan skrev hade hon 32, själv hade jag 16 när jag diagnostiserades och har fått öka på levaxinet nu under graviditet. har hört om två olika som haft nästan 200. kan ju inte vara nån panik om han konsulterar en endokrinolog, så måttliga förhöjningar kommer du snabbt få ner.

    och 2,2, med 50µg?! jag har varit överdoserad vid några tillfällen, det är INTE kul, aldrig hört om nån som blivit insatt på levaxin vid så låga värden.

  • Moi Je Joue
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-23 16:29:14 följande:
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin
    medicinakuten för TSH på 5,4? skulle vara poppis!

    dessutom är det inte alls oskadligt att knapra levaxin när man redan har helt normala nivåer, som sagt är det verkligen inte kul att vara övermedicinerad och det kan också leda till svårigheter att bli gravid samt ökad risk för missfall och fosterskador. normala värden är de mest gynnsamma.
  • barnlängtan2011

    Alla gravida med TSH över 2.0 sätts in på 50 mikrogram Levaxin och ofta behöver man öka dosen under graviditeten. 2,2 skulle inte vara normalt när man är gravid!

    Det är nästan lite som olika sjukdommar vi pratar om, man har knappast symptom och det är inte bråttom med bara lätt förhöjda TSH. Vid TSH 16 eller 32 är man ju antagligen sjuk.

    Men de många läkare sätter inte in kvinnor på Levaxin med lätt förhöjda TSH nivåer, då man inte vet säkert nyttan av det, men farligt kan man inte säga att det är med de doser vi pratar om, biverkningarna är ju dosberoende, så får man biv så får man sänka dosen. Man ser ju proverna oxå om man bör öka eller sänka dosen.
    Man kan även ha en subklinisk övergående hypothyreos, så man kan senare prova att sluta med Levaxinet.

    Så tråkigt med ironiska männsikorRynkar på näsan! Så klart man kan söka på medicinakuten om man inte får hjälp någon annanstans, kanske inte bör vara första handsvalet att söka hjälp på men som sista utväg, varför inte! Fast jag tror MVC är bäst nästan.
    Arbetar själv ofta på akuten, folk söker för allt möjligt så varför inte förhöjt TSH? Då finns det ju i varje fall något att behandla.

  • Moi Je Joue

    jag har haft hypothyreos i nästan 10 år och träffat diverse olika endokrinologer, allmänläkare, gynekologer etc etc samt läst avhandlingar, artiklar osv. jag har varit väldigt svårinställd beroende på att min är autoimmun, ibland producerar jag eget och ibland inget alls, även därför jag varit övermedicinerad. och ja, naturligtvis är biverkningarna dosberoende men bara en sån simpel sak att överdosering kan ge högre blodtryck är ju inte jättenyttigt när man är gravid. vid så små förhöjningar kan låga doser levaxin ge biverkningar. jag fick t ex jättejobbiga biverkningar av ett tillägg på 25µg 3gg/vecka.
     gynekologer är inte särskilt duktiga på thyreoidea, de har sina PM att följa som utformats av endokrinologer.

    självklart bör man behandlas men det är märkligt att du som läkare späder på folks oro. vad skulle medicinakuten göra tycker du? hon skulle få sitta där i 10 timmar och sen få svaret att kontakta sin husläkare vilket är det smartaste alternativet eftersom e har bra koll. det är väl bättre med en kontinuitet och ordentlig utredning istället för att sätta in en behandling till varje pris? hon kommer knappast dö av tsh 5.4.
    det är sånt här som händer när folk letar info på forum, läkarnas favorit!

  • barnlängtan2011
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-23 16:29:14 följande:
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin. Be att få journalkopior, labsvarslistor från den Dr du varit hos.
    Kanske läkaren på vanliga MVC kan hjälpa till oxå.
     

    Förstår inte tjatet om medicinakuten.
    Precis som jag skrev mao, kontakta VC, och i värsta fall medicinakuten. Nej, hon lär inte dö av tsh 5.4 men hon bör ju sättas in på Levaxin och läkaren hennes visste ju inte riktigt vad han skulle göra. Att han säger att han ska kontakta endokrin är ju ingen garanti för att han faktiskt gör det!
    Hon ska ju dessutom påbörja pergo och det verkar ju rätt dumt att inte behandla sin hypohyreos innan, kanske inte pergo behövs då?!

    Ja, och hypertoni under graviditet är det ökad risk för om man har hypothyreos!


    Och det är verkligen inte min avsikt att göra folk oroliga, jag är inte här som läkare utan som patient. Det var därför jag inte skrev det från början. Men det är svårt att inte utgå från egna erfarnheter som jag fått i mitt arbete. Får jag inte vara här för att jag är läkare?
    Min egen gynekolog ville sätta in Lavxin om jag hade haft kvar tsh på 3,6(vilket är inom normalområdet) men tyckte vi kunde avvakta med tsh2.2. Jag valde dock att diksutera mer med mina kollegor.
    Tycker det är tråkigt om folk som vill bli gravida ska gå länge med lätt förhöjda tsh utan beh i onödan men det kanske inte du tycker?

    Jag som läkare tycker det är underbart med internet och hur mer kunniga folk är! Det ställer högre krav på vården och på vårdgivarna vilket är bra, tycker jag ivarjefall men tydligen inte du!? Ökad information kan ju aldrig vara skadligt eller fel!
    Jag tycker personligen att vården håller rätt så dålig kvalité, mycket okunskap och gamla behandlingsrekomendationer som sitter fast i väggarna. Många läkare är otroligt dåligt uppdaterade även om de flesta är det.
    Stämmer att gyn inte är superduktiga på thyroidea, det är därför vi tar hjälp av endokrin vid kepiga fall.

    Tycker vi avslutar detta nu. Vi tycker olika, det får manFlört! Hoppas du själv fick bra hjälp och är välinställd nu!

  • Moi Je Joue

    haha det var ju DU som tjatade om medicinakuten, jag tycker det var en jätterolig idé!
    och jo, som jag skrev så tycker jag att det är viktigt att få behandling.
    jag hade också 3.6 sist och fick öka 50µg till 175 pga bebisen, det var inte roligt första veckan men det börjar lägga sig nu.
    och det där med internet, nja, det är bra att folk är pålästa men att hämta sin information via forum är inte samma sak som att vara påläst och känns inte helt okej när man ser att folk är jättenojiga över TSH på 2.2 och tror att det omöjliggör en graviditet. TSH säger ju egentligen inte särskilt mycket om man inte har kollat upp T4 och ev kompensation.

  • Cizzicilia

    Har kollat in lite gamla provtagningar, har nästan alltid haft ett tsh på 2.2 och t4 på 11. Säger det er ngt??

  • pållan
    Cizzicilia skrev 2010-09-28 05:43:55 följande:
    Har kollat in lite gamla provtagningar, har nästan alltid haft ett tsh på 2.2 och t4 på 11. Säger det er ngt??
    Ditt tsh låter bra. Om man försöker eller är gravid ska man ha ett värde under 2,5. En del säger under 2. 
  • oceanney
    Moi Je Joue skrev 2010-09-25 11:35:39 följande:
    jag har haft hypothyreos i nästan 10 år och träffat diverse olika endokrinologer, allmänläkare, gynekologer etc etc samt läst avhandlingar, artiklar osv. jag har varit väldigt svårinställd beroende på att min är autoimmun, ibland producerar jag eget och ibland inget alls, även därför jag varit övermedicinerad. och ja, naturligtvis är biverkningarna dosberoende men bara en sån simpel sak att överdosering kan ge högre blodtryck är ju inte jättenyttigt när man är gravid. vid så små förhöjningar kan låga doser levaxin ge biverkningar. jag fick t ex jättejobbiga biverkningar av ett tillägg på 25µg 3gg/vecka.
     gynekologer är inte särskilt duktiga på thyreoidea, de har sina PM att följa som utformats av endokrinologer.

    självklart bör man behandlas men det är märkligt att du som läkare späder på folks oro. vad skulle medicinakuten göra tycker du? hon skulle få sitta där i 10 timmar och sen få svaret att kontakta sin husläkare vilket är det smartaste alternativet eftersom e har bra koll. det är väl bättre med en kontinuitet och ordentlig utredning istället för att sätta in en behandling till varje pris? hon kommer knappast dö av tsh 5.4.
    det är sånt här som händer när folk letar info på forum, läkarnas favorit!
    Håller med. Blir lite less på de här TSH-diskussionerna/missinformation på FL. Det är helt ovetenskapligt. Panik för att man har ett TSH på 2.2 eller 5.4? Inget av dem är något att hetsa upp sig för. Läste tex någonstans att i Belgien behandlar man inte TSH under 4. Det här är ingen exakt vetenskap. 2.0 är inte skrivet i sten.

    Själv hade jag 2.6 sist jag kollade och det är det ingen som reagerade på (bor i Frankrike). Har man ett TSH på 32 eller 50 kan jag förstå, men i övrigt...

    Det verkar som en massa gravida knaprar Levaxin för att deras TSH ligger på 2.1 och någonstans har läst att det skulle vara farligt. Samma verkar gälla deras vårdcentraler. Får de också sin information på FL?

    Att proppa i sig hormontabletter i onödan, speciellt när man är gravid är inte ofarligt. Hormonerna är ett komplicerat samspel och har man en normal sköldkörtelfunktion tycker jag det är helt skallskadat att ta hormoner. Dessutom kan man inte bara stirra sig blind på TSH, det är ett samspel med T3 och T4.
  • Mammaboom
    oceanney skrev 2010-11-16 15:22:47 följande:
    Håller med. Blir lite less på de här TSH-diskussionerna/missinformation på FL. Det är helt ovetenskapligt. Panik för att man har ett TSH på 2.2 eller 5.4? Inget av dem är något att hetsa upp sig för. Läste tex någonstans att i Belgien behandlar man inte TSH under 4. Det här är ingen exakt vetenskap. 2.0 är inte skrivet i sten.

    Själv hade jag 2.6 sist jag kollade och det är det ingen som reagerade på (bor i Frankrike). Har man ett TSH på 32 eller 50 kan jag förstå, men i övrigt...

    Det verkar som en massa gravida knaprar Levaxin för att deras TSH ligger på 2.1 och någonstans har läst att det skulle vara farligt. Samma verkar gälla deras vårdcentraler. Får de också sin information på FL?

    Att proppa i sig hormontabletter i onödan, speciellt när man är gravid är inte ofarligt. Hormonerna är ett komplicerat samspel och har man en normal sköldkörtelfunktion tycker jag det är helt skallskadat att ta hormoner. Dessutom kan man inte bara stirra sig blind på TSH, det är ett samspel med T3 och T4.
    Blev diagnosticerad med hypotyreos efter min första graviditet. Hade uttalade symptom sedan 6 månader tillbaka vid diagnos även om mina värden inte var extrema. Hade ett TSH på 4,3 vid första mätningen och 4,1 vid andra mätningen. T4 låg på 8 och jag hade utvecklat antikroppar gentemot min sköldkörtel (TPO).

    Inför att jag och min sambo planerade vårt andra barn träffade jag en fertilitetsläkare för att diskutera min hypotyreos och dess påverkan på fertilitet och fosterutveckling. Enligt denna fertilitetsläkare bör man, iaf med diagnosticerad hypotyreos, ligga kring 1,0 i TSH. Han sa att det var vanligt att kroppen producerade mer sköldkörtelhormon under första trimestern varpå TSH därav oftast sjunker då. Min TSH gick ner till 0,1 med samma dos levaxin. Under andra trimestern, då fostret börjat producera eget sköldkörtelhormon ökade mina tSH-värden menlåg som mest på 2,3 under graviditeten, med oförändrad medicinering.

    En nära vän har haft stora fertilitetsproblem ( bor i Storbrittanien) och hade något förhöjda TSH-värden utan sypmtom, varpå hon fick äta en låg dos motsvarande levaxin för att balansera upp sin sköldkörtelfunktion.

    Det finns många svenskar som skulle må mycket mycket dålgit om de, såsom du skriver i Belgien, inte skulle få behandling pga att deras TSH ligger under 4. Enligt min läkare har flertalet framstående svenska endokrinologer omvärderat gränsvärdena av TSH för behandling och gränserna har sänkts markant.

    Om jag haft ett TSH på 5,4 och planerade barn hade jag valt att söka mig till en annan läkare för en andra bedömning. Om TS bor i stockholmsområdet kan du kontakta mig direkt så kan jag tipsa om läkare som tar mer seriöst lättare störningar av sköldkörtelfunktionen.

    Jag kan dock trösta med att de artiklar som beskriver missbildningar på foster pga att mödrarna haft hypotyreos grundar sig på mödrar med betydligt värre störningar på sin sköldkörtel än de värden TS har.
  • CQQkieë

    Hej, jag fick reda på att jag hade för hög TSH när jag va gravid i december förra året. Då låg mina värden på 6,8.. jag fick missfall i januari i år i vecka 6... 
    Nu är jag gravid igen. Och har ätit Levaxin i 6 månader, men på mitt sista blodprov hade jag TSH på 75

    Jag är i vecka 7 nu och har varit på ultraljud där allt ser normal ut, men det känns helt sjukt att mina värden stigit så mycket med mediciner och allt jag läser på internet säger att bara en liten höjning i TSH slutar i missfall..

    Vet inte vad jag ska göra, är så rädd att jag måste ställa in mig på ett missfall även om allt verkar gå som d ska 

    Någon annan som hört om någon som haft så hög TSH värden och varit gravid, där allting gått bra ? 

  • Anonym7393
    CQQkieë skrev 2022-05-29 11:22:06 följande:

    Hej, jag fick reda på att jag hade för hög TSH när jag va gravid i december förra året. Då låg mina värden på 6,8.. jag fick missfall i januari i år i vecka 6... 
    Nu är jag gravid igen. Och har ätit Levaxin i 6 månader, men på mitt sista blodprov hade jag TSH på 75

    Jag är i vecka 7 nu och har varit på ultraljud där allt ser normal ut, men det känns helt sjukt att mina värden stigit så mycket med mediciner och allt jag läser på internet säger att bara en liten höjning i TSH slutar i missfall..

    Vet inte vad jag ska göra, är så rädd att jag måste ställa in mig på ett missfall även om allt verkar gå som d ska 

    Någon annan som hört om någon som haft så hög TSH värden och varit gravid, där allting gått bra ? 


    Hur gick det för dig? Har vart i liknande sits där jag fick missfall efter att mitt TSH hade höjts till 18 från 4.7...  Har inte blivit gravid efter detta.

    Hur mycket Levaxin fick du?
Svar på tråden Hjälp!! För högt TSH.