• Anonym

Att få epilepsi som vuxen - bli av med körkortet?

Jag har fått två epilepsianfall i mitt liv, ett för 3 mån sedan under graviditeten. Ett för två veckor sedan efter födseln. Skakar och andas oregelbundet i en halvtimme. Har bara fått anfall i sovande tillstånd

De gjorde EEG på mig och kunde inte avläsa nåt speciellt där och sa då (efter första anfallet) att om jag bar aahft ett anfall betyder det inget men om två ggr så kan det va spilepsi. Så nu har jag bokat tid för utredning vidare. Men blev nu städd när jag hörde att jag kan bli av med körkort. Liksom jag är gammal nu och har bara ahft två anfall som jag inte minns utan min sambo sett. Ska jag inte få köra bil då?

Någon annan som utretts och vad hände sedan?

• Svar på tråden Att få epilepsi som vuxen - bli av med körkortet?
  • Petrellie

Nej, blir du diagnostiserad med epilepsi får du inte köra bil och blir av med kortet. Men det säger väl sig självt egentligen? Om du får en sådant anfall när du kör kan du ju skada eller döda både dig själv och andra.

Jag förstår att det känns tungt men om du tänker efter är ju alternativet ohållbart.

• skypigveon

Har du epilepsi så får du medicin för att förhindra fler anfall. Sen brukar det vara ett eller 2 år som man måste vara anfallsfri för att få tillbaka körkortet. Men det är klart att den tiden kan variera. Du kommer säkert inte att vara utan körkort för all framtid! Prata med din läkare. Lycka till!

• Petrellie

Jag ser att du fått olika svar. Jag har i alla fall två nära vänner med epilepsi och trots att en av dem inte haft ett anfall på åtta år och medicinerar varje dag så har hon ingen möjlighet att få tillbaka sitt körkort. Den andra har regelbundna anfall trots mediciner så där är det ju inte aktuellt alls.

Men hör med din läkare när du får diagnosen. Kanske är det olika för olika typer av epilepsi.

• AnnaVe

För att få ta körkort eller få tillbaka sitt körkort som epileptiker ska man vara anfallsfri i minst 2 år. Sedan kan det ha att göra med hur svår epilepsi man har. Jag har själv rätt lätt epilepsi och fick ta mitt körkort när jag var 18 (hade då varit anfallsfri i 3 år). Men jag hade två anfall i 22-års åldern och då blev jag av med det igen och fick vacker vänta två år innan jag fick det. Hade inga anfall under dessa två åren.

• skypigveon
    Petrellie skrev 2010-09-23 15:14:41 följande:
    Jag ser att du fått olika svar. Jag har i alla fall två nära vänner med epilepsi och trots att en av dem inte haft ett anfall på åtta år och medicinerar varje dag så har hon ingen möjlighet att få tillbaka sitt körkort. Den andra har regelbundna anfall trots mediciner så där är det ju inte aktuellt alls.

Men hör med din läkare när du får diagnosen. Kanske är det olika för olika typer av epilepsi.
    Flera av mina närmaste vänner har epilepsi. Alla medicinerar och alla har körkort. Känner också flera andra som har epilepsi och kör bil. Har man en epilepsi som är svår att medicinera...dvs medicinen hjälper dåligt, så är det så klart så att man kanske inte kan köra bil. Känner dock ingen som har det så.
Svar på tråden Att få epilepsi som vuxen - bli av med körkortet?