• ärtan nr2

min 3åring har knöl i sidan på halsen

Hej!
    Min son blir 4 år i januari. Han har sedan flera månader tillbaka en knöl på vänstra sidan av halsen.
    Vi har visat doktorn detta och fick svar att det troligen är lymfkörtlarna som hade svullnat eftersom han var lite förkyld. Men nu har det gått en bra tid och vi har upptäckt att han har fått 1-2 knölar till... börjar bli riktig orolig.
    Jag har ringt vårdcentralen och fick en tid hos vår husläkare om två veckor, men känner att jag inte vill vänta längre utan vill få det undersökt så att det inte är något allvarligt.
    Har läst om lymfkörtel cancer osv...

Är det någon som har ett barn som också har knölar?...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden min 3åring har knöl i sidan på halsen
  • knäppisen

Enl vårdgarantin ska du få läkartid inom 7 dagar. Ring tillbaka till vårdcentralen och säg det.

• augustisten

Kan du inte få en jourtid hos någon annan läkare tidigare?

Troligen är det lymfkörtlarna - min unge får lätt stora knölar som kan sitta i länge. Både på halsen, vid nyckelbenen och uppe på skallen i nacken. De kan variera från ärtstora till stora som stenkulor.

• rockmind

Min 3-åring har haft några knölar på halsen sedan han var runt 1 år gammal. Har besökt läkare för det ett par gånger men har alltid fått samma besked, dvs att det är normalt att man känner lymfkörtlar på barn och det kan man göra långt upp i åldrarna.

• sallybuse

Kan du inte ringa ner till bvc och fråga dom.Där finns väl också en doktor som kan titta.Man kan vväl gå dit fast barnet är så stort som 4 år.

• Sharleene

Min son hade också knölar på halsen, fick omgåendes tid för ultraljud och diverse tester. Var bara svullna lymfkörtlar som tur var men ja man blir rädd som fasiken.
    Själv fick jag svullna lymfkörtlar också på halsen då jag var runt 9 år, dessa är fortfarande svullna, och ja konstaterat att dessa är över aktiva och förmodligen aldrig kommer att gå ner. Det är ganska vanligt med kroniskt svullna lymfkörtlar, kan ju vara så i erat barns fall också. men som sagt ligg på och försök få en tid omedelbums, så ni slipper vara oroliga.
    lyckat till {#emotions_dlg.flower}

• Kärleksbarn

Vår son har alltid haft tydliga körtlar på halsen han har som ett pärlband och när han är det minsta snorig så sväller dom upp. Tror absolut inte att du behöver oroa dig. Det är normalt att de är kännbara och de kan de vara upp till 7år sa doktorn till mig. om körtlarna är större än 2 cm i diameter bär man komma för koll av dom förutsatt att barnet inte har virus eller är sjuk för då beror det sannerligen på det!

Kan tillägga att jag själv snart 30 år har kännbara körtlar än.

Hur verkar han må för övrigt då. Allmäntillståndet betyder ju mytcklet också. Blek, trött, slött äter dåligt?

Hoppas du får snabb tid så ni slipper oroa er.

Lycka till nu och berätta gärna vad doktorn säger.

• Dandelion

Intresserad av vad ni fått för besked?

Vår 2-årige son har en lymfkörtel på halsen som plötsligt svullnade upp helt enormt, storlek golfboll!
    Vårdcentralen lugnade oss och sa att vi skulle avvakta och att den med största sannolikhet skulle gå ner av sig själv och att detta inte är ovanligt för små barn. Nu har det gått åtta veckor och knölen är nere på storlek hasselnöt (sedan ca fyra veckor tillbaka) men den vägrar försvinna helt.

Vi tog blodprover förra veckan men idag ringer de och säger att provet förstörts pga att blodet koagulerat för fort/de tog för lite blod, och vi måste åka till Kemlab med sonen igen. De kunde dock se en viss avvikelse bland de vita blodkropparna vilket ev kunde tyda på ngt virus. Vi ska ta nya prover på tors och ev får vi göra ultraljud på körteln oxå.

Man har ju lixom läst på lite om non-Hodgkins och känner sig ganska så orolig.

mamma till lilla Sam född 090228
Svar på tråden min 3åring har knöl i sidan på halsen