• babba74

Tre veckor efter sista ansökningsdag, inte hört nåt. Är det kört??

Jag har sökt ett jobb som jag verkligen vill ha, sista ansökninggsdatum var 5 sept. Fick ett mail veckan efter där det stod att urvalsprocessen skulle påbörjas under september månad. Jag har fortfarande inte hört något, tror ni att det är kört?? En bekant sa att man ska höra något inom två veckor om man är intressant för en intervju. Funderar om jag ska ringa och höra hur det går med rekryteringsprocessen, men det kanske bara verkar desperat?!

• Svar på tråden Tre veckor efter sista ansökningsdag, inte hört nåt. Är det kört??
  • Tecken

Det behöver inte vara kört, det kan ha hänt saker som gjort att rekryteringen dragit ut på tiden.

• Tecken

Och jag tycker onte du behöver ringa, är du intressant för tjänsten så blir du uppringd

• Ramborg

Ring och fråga, nu har det gått lagom tid, du verkar inte desperat utan bara intresserad och ambitiös.

• Baboll

inget fel att ringa och fråga hur det går, så slipper du fundera i flera veckor till!

• DorisD

Det är jättebra att ringa! Var lite förberedd bara och var öppen och trevlig. Du kanske hamnar rakt i luren på rekryteraren och då är det bar att göra ett bra intryck!

• Ramborg

På mitt nuvarande jobb drog det ut flera veckor efter datumet de lovat besked. Till slut ringde jag. Visade sig att en chef vabbat och sedan åkt på semester så ledningsgruppen kunde inte träffas för att fatta beslutet... sen fick jag jobbet.

Behöver inte alls vara kört. Lycka till, TS!

• babba74
    Ramborg skrev 2010-09-23 20:16:29 följande:
    På mitt nuvarande jobb drog det ut flera veckor efter datumet de lovat besked. Till slut ringde jag. Visade sig att en chef vabbat och sedan åkt på semester så ledningsgruppen kunde inte träffas för att fatta beslutet... sen fick jag jobbet.

Behöver inte alls vara kört. Lycka till, TS!
    Tack!  

Några tips om vad jag ska säga när jag ringer? 
  • Ramborg

Jag sa ungefär -jag heter NN och jag träffade Xx och Yy på intervju för jobbet som Zz. De skulle bestämma sig under vecka 34 och nu är det ju vecka 35 så jag undrar -vet du nånting om hur det går? Jag tycker ju det är jättespännande som du förstår.

Försökte att låta lite lättsam men ändå intresserad, om du förstår. Sen hade jag läst igenom annonsen och mitt eget brev innan, ifall personen skulle säga "justeja, det var ju du som...". Jag hade rätt många ansökningar ute just då, och det vore ju pinsamt att inte komma ihåg om jag hade tryckt på erfarenhet A eller B mest i just detta brevet.

• babba74
    Ramborg skrev 2010-09-23 23:30:19 följande:
    Jag sa ungefär -jag heter NN och jag träffade Xx och Yy på intervju för jobbet som Zz. De skulle bestämma sig under vecka 34 och nu är det ju vecka 35 så jag undrar -vet du nånting om hur det går? Jag tycker ju det är jättespännande som du förstår.

Försökte att låta lite lättsam men ändå intresserad, om du förstår. Sen hade jag läst igenom annonsen och mitt eget brev innan, ifall personen skulle säga "justeja, det var ju du som...". Jag hade rätt många ansökningar ute just då, och det vore ju pinsamt att inte komma ihåg om jag hade tryckt på erfarenhet A eller B mest i just detta brevet.
    Tack för tipset!!

Svar på tråden Tre veckor efter sista ansökningsdag, inte hört nåt. Är det kört??