• Linda1976

5½åring ute själv på gården?

Vi bor i en fin HSB-förening, ny fin gård, bra belysning och fin lekplats. Jag förstår att dottern vill vara ute typ hela tiden när det är fint väder. Däremot vill jag inte att hon ska vara ute utan nån av oss vuxna. Jag kan inte komma överens med mig själv om det är hönsmammigt eller inte.

Flera av grannbarnen är ute ensamma längre stunder på em efter dagis och på helger, men jag har inte ro till det. Visserligen är det ett bra område, men man vet ju aldrig. Obevakade barn är i grupp är ju "ett lätt byte", även om man inte ska överdriva pedofil/kidnappningsrisken så finns den ju...

Tänk om jag släppte ut dottern efter middagen och 45 min när jag går ner för att hämta så är hon borta, jag skulle ju aldrig förlåta mig själv. Vi har pratat om vad hon ska göra om okända människor pratar med henne, men om nån bara hugger henne hjälper ju inte det.

Lekplatsen ligger snett nedanför vår trappa och från balkongen ser man gården, men inte alla gräsytor, och det är en hel del träd och buskar.

Är jag för hönsig? Frågan ni ska rösta på är alltså: Är det ok att en 5½åring är ute på gården själv, med en eller några kompisar? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 5½åring ute själv på gården?
  • iggelpiggel

Mitt svar är ja tycker absolut att ett så stort barn kan vara ute ensamen eller med en kamrat....

• Trollet Ludenben

jag tycker att när man är 5 år så bör man klara att vara ute själv. Här är alla till och med 4 åringar ute själva. Att folk släpper sina 3åringar tycker jag är väl magstarkt, kanske 4 år med. Men vid 5 bör man väl fixa det.

Älskade ungar
  • Linda1976

Alice litar jag på. Hon har stenkoll på vad hon får och inte, hon kan portkoden osv... Det är omvärlden jag inte litar på....

• Dr Mupp

Absolut. En normal frisk 5-åring bör kunna vara ute själv. Barnen mår bra av att få ta lite ansvar faktiskt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kakan83

Jag röstade nej. Men nu är min son bara 3,5 så jag har kanske svårt att se hur stor han är som 5 åring.

Oliver - ab imo pectore
  • Fins Mamma

jag kollar till min 5½åring var 5te minut, har fönster öppna så jag hör osv...

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • vadskajaghetadå

vår 5½ åring ä ute själv och leker, det är en lugn gård.

• bambigirl

Även om hon vet att hon inte får följa med främlingar, så är det svårt för ett barn att säga nej till en vuxen. Mina barn får vara ute själva (bara 3

• vadskajaghetadå

man får ju titta ut då och då, det är ju inte så att man låter honom vara ute ensam utan nån som helst uppsikt.

• Linda1976
    Dr Mupp skrev 2010-09-23 20:56:02 följande:
    Absolut. En normal frisk 5-åring bör kunna vara ute själv. Barnen mår bra av att få ta lite ansvar faktiskt.
    Som sagt, henne litar jag på! 

Det är ju inte så jobbigt att sitta på en bänk och läsa en tidning och koppla av en stund när hon leker. Det är bara en sån mardröm om jag skulle komma ut och hon inte var kvar, däremot en massa andra barn som skulle säga "nä, Alice försvann med en farbror". Jag överdriver jag vet... men skräcken finns ju för att nåt skulle hända, som lätt hade kunnat förhindras.

Jag är inte överbeskyddande annars - hon får klättra, hoppa och göra vad som. Jag lever efter devisen att det som inte dödar härdar. Jag har nog kollat för mycket på Criminal Minds  
Svar på tråden 5½åring ute själv på gården?