• Mei

Hög CPU-användning, vad betyder det?

Min dator har börjat krångla och hänga sig senaste tiden. Jag har så vitt jag vet ett ok skydd med Norton 360. Jag har scannat för virus mha Norton och inget konstigt hittas. Tittar jag på aktivitetshanteraren så står det att CPU-användningen ligger på 100% när datorn krånglar och annars ändå som lägst på 50-70 % verkar det som.

Jag har googlat på det men hittar bara folk som har frågor precis som jag. Vad tusan ÄR CPU-användning?

• Svar på tråden Hög CPU-användning, vad betyder det?
  • Frontline

Vad kör du med för webbläsare, har du många fönster uppe och har du många program igång?
    Har du en gammal dator mm mm
    du ser det finns några frågor att bena ut..

Jag ligger själv just nu på mellan 5-7% i CPU

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mei

Min dator har väl snart 6 år på nacken... Har tänkt att det är kört och att jag måste skaffa en ny. Det verkar så himla komplicerat att bena ut vad som är vad och beror på vad... Vart vänder man sig?

• Shemira

varför lämnar du inte bara in den på en felsökning brukar bara kosta nån hundralapp o ibland helt gratis.. förklara felet så kollar dem upp de.. 
    Jag hade min dator inne i måndags o dem både felsökte och bytte cpu fläkt allt som allt gick det på 400 kr =)  

• Mei

Tja...för att jag inte vill att de ska få reda på min bdsm-läggning?

• Shemira

Dem får inte gå in och kolla i dokument i datorn det är emot lagen, och om dem gör det och du fårreda på det kan du stämma hela företaget.. 

• Mei

aha... tack för den upplysningen... får leta upp ett företag som gör felsökningar då. Kanske inte det som ligger i kvarteret dock då det är en kollegas bror som har det. En stämning skulle aldrig reparera att min läggning blev känd på jobbet.

• Shemira

vadå bdsm är väl inget att skämmas för, ;) fast klart inget man kanske vill gå ut med på jobbet :p
    Dem flesta dator affärer som reparerar datorer gör felsökningar jag tror inte jag vet en enda som inte gör det =)  

• Mei
    The KING skrev 2010-09-23 22:23:01 följande:
    Vad heter processen som drar mycket CPU då?
    Idag heter det "Systemets väntep..." mer än så syns inte. Men i detta ögonblick CPUanvändning 2%, nyss 99% och på just den där processen står det 99%. Igår tror jag en av flera iexplorer.exe hade 50% CPU-anvädning.

fattar inget.
  • The KING

Att systemets vänteprocess har 99% CPU belastning är helt normalt, det ska va så. Att iexplore.exe  tar 50 % CPU är inte heller konstigt, speciellt inte om du är ute på en sajt med mycket flash/reklambanners som tex aftonbladet.se. Har du tex google.se öppen kan jag tänka ig att iexplore.exe inte drar 50% CPU?

CPU användning är hur hög belastning det är på datorns processor.

Vad menar du med att datorn krånglar föresten?

• germx

CPU användning är ju helt enkelt hur mycket processorn måste jobba, det vill säga hur många beräkningar den måste göra i procent mot hut många den klarar av att göra.

Det är trots allt ganska sällan CPU belastas 100% under längre perioder vid normal användning, även om den är av lite äldre modell.

Systemets väntprocess är en funktion inbygg i NT baserade windows system, vars funktioner du kan läsa mer om här en.wikipedia.org/wiki/System_Idle_Process, men inte är så viktiga för dig att veta.

Det som kan vara kul att veta är dock att den tar de % som "blir över" och alltås inte används. Om du ser hur mycket den processen anv'nder är du antagligen inne i "task manager", längs ner ska den riktiga cpu användningen stå, där räknas inte väntprocessen med.

Systemets väntproces = ledig CPU prestanda.

• germx
    Mei skrev 2010-09-23 21:25:39 följande:

...Tittar jag på aktivitetshanteraren så står det att CPU-användningen ligger på 100% när datorn krånglar...

När ett program hänger sig o dyl. så är det inte konstigt om processorn ligger på 100% på just den processen som hängt sig. Lite som en kortis, det går inte att göra så mycket åt förutom att försöka stänga av processen, eller vänta ut felet om det är ett sådant fel som går att vänta ut.
  • Mei
    The KING skrev 2010-09-24 13:50:40 följande:
    Att systemets vänteprocess har 99% CPU belastning är helt normalt, det ska va så. Att iexplore.exe  tar 50 % CPU är inte heller konstigt, speciellt inte om du är ute på en sajt med mycket flash/reklambanners som tex aftonbladet.se. Har du tex google.se öppen kan jag tänka ig att iexplore.exe inte drar 50% CPU?

CPU användning är hur hög belastning det är på datorns processor.

Vad menar du med att datorn krånglar föresten?
    Den hänger sig. Ibland upprepade gånger väldigt tätt (ungefär var 5:e minut). Ibland kan jag jobba en hel kväll utan att den hänger sig. Hänger sig oftast när jag har internet uppe. Den har hängt sig när jag har outlook uppe men då kanske jag haft internet igång i bakgrunden. Då och då hängt sig mitt i Sims (2). Det har stått om bluescreen någongång men svårt att lägga sånt på minnet eftersom jag inte förstår hur det hänger ihp och vad saker betyder.

Tack alla som förklarar saker!
Svar på tråden Hög CPU-användning, vad betyder det?